Robert J. Sawyer. Foto d'Adrià Guxens |
Traducció al català de Mª Teresa Chaparro.
Només cal
creuar unes quantes frases amb Robert J. Sawyer per adonar-se que és un pou de
coneixement. I a més, es nota que és professor, ja que no abandona un tema fins
que veu que l’has entès del tot. Ara bé, per com va vestit –porta una samarreta
oriental amb un drac daurat– no diries mai que aquest és un dels pocs
escriptors que han guanyat els tres premis més prestigiosos de la literatura de
gènere –el Nebula, l’Hugo i el John W. Campbell Memorial Award– sinó un fan més
que ha acudit al Festival Celsius 232 d’Avilés per conèixer els seus ídols.
Però és que per a Sawyer, l’important és el contingut, les metàfores que pot amagar
un llibre. Per això defensa que la ciència ficció s’hauria de dir ficció
filosòfica, perquè et planteja preguntes.
Adria’s News
parla amb aquest escriptor canadenc que està ben orgullós de ser el primer
autor de ciència ficció en tenir pàgina web. “Per això tinc el domini més xulo
de tots”, diu, referint-se al portal www.sfwriter.com. És una entrevista que acaba ell mateix preguntant-me
una cosa a mi: “No tindràs pas per casualitat un cotxe per portar-nos a
l’Steven Erikson, la meva dona i a mi al Museu Juràssic d’Astúries?” Una
addicció al saber i al coneixement que en el cas de Sawyer sembla no tenir
límits.
Moltes persones es refereixen a tu com el degà canadenc de la ciència ficció. Sents que aquest títol comporta certa responsabilitat?
La CBC va ser qui primer em va anomenar
així i sí, crec que ve amb certes responsabilitats. He format part activa de la
lluita a favor del reconeixement del valor que tenen la ciència ficció i la
fantasia per part dels diversos consells de les arts existents a Canadà. A començaments
d’any vaig escriure un article d'opinió a l'Ottawa Citizen, que és el diari de
més àmplia circulació de la capital canadenca, en el qual discutia com el
Consell de les Arts de Canadà ha ignorat la ciència ficció sistemàticament,
incloent la meva pròpia obra; en el meu cas, durant gairebé 20 anys.
Afortunadament això ja no és així.
No, ara tinc la sort de comptar
amb una plataforma, de tenir veu a l'escenari nacional de Canadà, i crec que
tinc la responsabilitat de recordar al poble i al govern canadenc que tenim
escriptors de ciència ficció i fantasia de primera classe al país. He passat
molt de temps com a mentor d'autors joves emergents de ciència ficció i
fantasia. Ara mateix estic treballant amb una escriptora nativa canadenca. La
ciència ficció ha marginat a la nostra gent nativa, així que ella està marginada
com a dona, com a nativa i com a escriptora de ciència ficció. Vaig triar ser
el seu mentor perquè, com diria Peter Parker: “un gran poder comporta una gran
responsabilitat”.
Ets un dels pocs escriptors que han guanyat els tres premis principals del món de la ciència ficció: l'Hugo, el Nebula i el John W. Campbell Memorial Award. Esperaves guanyar-los?
El primer d'ells, el Nebula, el
vaig guanyar al 1996 i, encara que em va encantar guanyar-los tots, aquest va
ser el que va canviar la meva vida. De la nit al dia vaig passar de ser una
promesa a un nom establert que venia exemplars. Va canviar la meva situació
econòmica. Havia estat escriptor de ciència ficció a temps complet durant uns
quatre anys, però portava una vida marginal. Guanyar el premi Nebula ho va
canviar tot. Els meus ingressos a Amèrica es van duplicar, a Japó vaig passar a
guanyar cinc vegades més… Des de llavors no m'he hagut de preocupar perquè es
publiquessin els meus llibres o per tenir un públic. Després vaig guanyar
l'Hugo i, finalment, el John W. Campbell Memorial Award. Sens dubte va ser
genial guanyar-los tots, però el que va canviar la meva vida va ser el Nebula.
Compromís “Tinc
la responsabilitat de recordar al poble i govern canadenc que tenim escriptors
de ciència ficció de primera al país”.
Quan eres més jove volies ser paleontòleg. Què t'atreu
d'aquesta professió?
Tota la meva vida m'han fascinat
els dinosaures. El meu amic Robert Charles Wilson, un altre escriptor de
ciència ficció canadenca que també ha guanyat l'Hugo, diu que segueixo
mantenint les meves fascinacions juvenils: dinosaures, ciència ficció, pizza i
llet amb xocolata. Crec que té raó [Riu].
Són bones fascinacions.
Són genials! Però a mi em criden
l'atenció els dinosaures per la mateixa raó per la qual em cridava l'atenció la
ciència ficció: perquè són una forma de vida alienígena. Quan jo era nen no
teníem ni idea que aquest parc [l'entrevista s'està realitzant en un parc
d'Avilés] estava ple de dinosaures, perquè als 60’ no sabíem que els ocells
eren dinosaures. Pensàvem que aquestes increïbles criatures van viure i van
morir possiblement per una catàstrofe còsmica, la qual cosa vam confirmar més
endavant. Eren alienígenes en tots els aspectes, no com qualsevol altra cosa
que va poder sobreviure. M'agrada investigar i anar construint el puzle gràcies
a les restes fragmentàries i les pistes subtils que hi ha als fòssils, esbrinar
com podria haver estat la seva fisiologia i estil de vida. Encara em fascina!
El meu amic Steven Erikson, a qui entrevistaràs després, és arqueòleg, doncs és
el mateix! És una fascinació per civilitzacions i formes de vida que van ser
però que ja no existeixen. Això crea un dubte molt important: Per què tenim la
sort d'existir?
Nosaltres tenim sort d'existir però has esmentat també als alienígenes. Creus que existeixen?
Absolutament.
Contactarem amb ells aquest segle?
Aquesta és una pregunta diferent
[Riu]. Hi ha uns 400 bilions d'estels en la nostra galàxia i hi ha bilions o
trilions de galàxies. Sembla molt probable que hi hagi vida en algun altre lloc
de l'univers; que una petita quantitat de planetes hagi portat a vida
intel·ligent. Fins i tot sospito que pot ser en el sistema solar: a Mart, als
oceans d'Europa, saps? Sota la superfície. Així que no crec en alienígenes
perquè no hi ha evidència empírica de la seva existència, però crec que és molt
probable que existeixin. Crec que si contactem amb ells serà en aquest segle.
Detectarem un senyal intel·ligent o haurem fet suficients estudis com per
determinar que estadísticament és probable que estiguem sols. Ambdues respostes
són sorprenents, però sí que crec que tindrem una resposta abans que acabi el
segle.
Ciència Ficció “La
seva feina no és predir el futur, sinó presentar totes les opcions per tal de
poder decidir quin és el futur que volem”
Cal destacar en la teva obra la intersecció entre ciència i religió. Per què t'atreu aquesta mescla?
No sé com és aquí a Espanya, però
als Estats Units, en particular, hem vist retrocedir a una nació que era la més
avançada del segle XX. Estem canviant a l'home en la lluna i l'energia nuclear
per una nació supersticiosa que atribueix qualitats diabòliques a la ciència i als
científics. La Terra es troba a la vora de l'abisme de la seva existència a
causa del canvi climàtic, que indiscutiblement està causat per l'ésser humà.
També és indiscutible per a la comunitat científica que el clima està canviant
i que l'ésser humà n’és el responsable i que, per tant, tan sols les nostres accions
resoldran el problema. La nació més evolucionada tecnològicament que hi ha
hagut mai està retrocedint i deixant de costat la ciència per raons religioses.
La supervivència de la raça humana! Tu, jo, tots depenem d'aquesta guerra entre
ciència i religió. Hem de resoldre-ho ara o morirem com a raça, no hi ha
assumpte més greu al nostre temps. Hem de triar entre el racionalisme, que és
irònicament el camí a la salvació, o el misticisme, que porta al Armageddon.
Veig que tens un costat científic molt fort, però ets religiós?
No, no ho sóc. Respecto molt a la
gent religiosa que es qüestiona les coses amb la ment oberta. Hi ha una
metàfora en la meva novel·la Wake
(2009), que tracta sobre una noia cega la millor amiga de la qual és musulmana
i diu sentir la presència de Déu a la seva vida. La noia cega ha de pensar
sobre això, sobre si quan la seva amiga li diu que pot veure els estels al cel,
que ella mai ha vist, veure l’arc iris, que ella mai ha vist, que al final del
carrer hi ha objectes verdosos, quan ella mai sabrà què és el color verd i no
pot arribar al final del carrer… S'ho està inventant? Està delirant? Li està
mentint o de debò té experiències que ella no pot tenir a causa d'un problema
neuronal? La segona hipòtesi és més probable. I sobre les seves creences religioses?
La seva amiga creu que ha estat tocada per algú que no l'ha tocada a ella i no
està programada per experimentar-ho. Passa alguna cosa… No crec que Déu
existeixi.
Què opines sobre el més enllà, la immortalitat? Ja que
també en parles, a les teves novel·les.
No crec en el més enllà. Penso
que creure en el més enllà és la noció humana més perniciosa que hi ha. El meu
germà petit es va morir fa 55 dies. Se n'ha anat completament o el seu esperit
segueix existint al cel, a l'infern, al limb o a un altre lloc? No. Se n'ha
anat completament. Els processos bioquímics que eren Alan Sawyer van deixar
d'existir el mes passat. S'han trencat els seus components químics i se n'ha
anat. Estic absolutament convençut d'això i ell també ho hagués estat. També estic
convençut que estem en una cúspide més enllà de la del clima, que ja he
esmentat. La meva generació, i vaig néixer en els 1960, és l'última generació
que morirà de causes naturals o la primera que viurà un període estès més enllà
del que mai hem experimentat. He vist que aquí, a Avilés, estan fent Hècuba, d’Eurípides.
Sóc un gran fan de la tragèdia grega. El meu autor favorit és Sòfocles. Quants
anys va viure Sòfocles?
No ho sé
Noranta! Una edat acceptable fa
2400 anys… Va ser excepcional, però no un miracle. Avui dia noranta anys és una
bona edat. Alguna gent viu cent, potser alguna gent dels Urals 110. Això és
tot. Crec que al voltant de 115 és el màxim que s'ha documentat. Així que
l'últim membre de la meva generació morirà als 115 anys més o menys o
començarem a viure més, i serem els primers a viure 120 anys. Crec que és una
realitat tecnològica i passarà. No hi ha res miraculós o sobrenatural en la
mort, és un procés bioquímic. I jo preferiria viure més.
Religió “Creure
en el més enllà és la noció humana més perniciosa que hi ha”
Per què?
En primer lloc perquè gaudeixo de
la vida. En segon lloc per motius tals com la comunicació amb extraterrestres.
L'única manera de comunicar-se a través de milers d'anys llum és una vida més
perllongada. Si no, fas una pregunta, però quan arriba la resposta serà una
altra persona qui l'obtingui. Així que necessitem vides més longeves per ser
part de la civilització còsmica.
Així que necessitem una vida més llarga per debatre grans qüestions filosòfiques…
Sí, perquè encara queden tantes
preguntes… com per exemple si existeix el lliure albir o no. És una pregunta
interessant. O el debat sobre l'avortament i quan comença la vida, una cosa
sobre la que estic escrivint en la meva última novel·la. Hem estat debatent
sense progressar gaire. Una possible resposta és que són assumptes que es triga
més dècades a resoldre. No hi ha hagut filòsofs que hagin pensat sobre això
durant més d'un segle, i són preguntes que potser necessiten 120 anys d'estudi
i contemplació. Simplement reiniciem i deixem les preguntes a la nova
generació. Una vida més llarga és sens dubte necessària.
Per què escrius ciència ficció en lloc de fantasia?
Encara que es tendeix a ficar-les
en el mateix sac jo crec que són antitètiques. La ciència ficció tracta sobre
coses plausibles que poden passar. Sempre hi ha una manera d'arribar des de la
nostra realitat a una història de ciència ficció. La manera normal és que el
temps passi i ocorrin grans canvis en la nostra tecnologia i estructura social.
Mai hi ha una manera de passar de la nostra realitat al món de la fantasia. La
fantasia tracta sobre coses que no poden passar. Crec que la ciència ficció és
important com a literatura perquè parla sobre coses que potser passaran en el
futur. El seu treball no és predir el futur sinó presentar totes les opcions
perquè com a espècie puguem decidir quin futur volem fer realitat.
Fantasia “Un
missatge amb arrels en el món real és més important que un conte de fades i
sempre ho serà”
Vols dir que es pot utilitzar per fer-nos pensar…
Vull dir que en fantasia derrotes
als orcs, mates elfs, aconsegueixes l'anell i tornes a La Comarca, però no té
res a veure amb la vida real. Encara que de vegades un escriptor de fantasia de
gran ambició literària pot trobar una manera de dir alguna cosa interessant
sobre la condició humana a través de metàfores, el fet que la narrativa se situï
enmig de l'impossible tendeix a restar importància al que es diu. Ningú diu que
El Senyor dels Anells sigui una obra
important, és entretinguda i està molt ben escrita, però no és important. Fahrenheit 451, que traduït és Celsius
232! [El nom del festival en el marc del qual es duu a terme l'entrevista] Doncs
és important. Un Món Feliç, ciència
ficció, és important. Fins i tot La Màquina del Temps, d'H. G. Wells, que tracta sobre l'estructura social
britànica, és important. Un missatge amb arrels al món real sempre és més
important que un conte de fades, i sempre ho serà.
Has estat ensenyant ciència ficció a escriptors joves. Tenim talent per a anys? Viu la ciència ficció un bon moment?
Oi tant! Hi ha escriptors
excepcionalment bons ara mateix, i la qualitat de la prosa és molt més bona del
que solia ser. Internet ha canviat el món de forma meravellosa. Gràcies a
Internet tinc almenys vint persones, entre experts i col·legues, que llegeixen
els meus manuscrits abans de publicar-los. Els comentaris són inestimables.
Alguns d'ells se centren en l'estil o en els aspectes tècnics, uns altres en el
comentari polític de l'obra… la qualitat de l'obra augmenta molt. La millor
ciència ficció que s'ha escrit mai s'està escrivint ara mateix. Dins de
cinquanta anys, l'any 2063 jo tindré 103 anys i espero encara estar escrivint.
De fet, espero que sigui la millor ciència ficció que he escrit mai. Sens dubte
és bon moment per ser escriptor de ciència ficció.
Per què ara?
Perquè ens estem tornant més i
més cosmopolites i hi ha més països en els quals s'escriu ciència ficció. La
ciència ficció va ser creada per un francès, Jules Verne, i un anglès, H. G.
Wells, i més tard va arribar a Estats Units. Avui dia hi ha una gran tradició a
Espanya, Japó, Xina, Amèrica Llatina… Estem vivint l'edat del Renaixement de la
ciència ficció.
Ciència Ficció “La
millor ciència ficció que s’ha escrit mai s’està escrivint ara mateix”
Especial entrevistes Festival Celsius 232 d'Avilés 2013
- Entrevista amb David Simon, creador de The Wire (anglès, castellà, català).
- Entrevista amb Cristina Fallarás, periodista i escriptora de A la Puta Calle (castellà, català).
- Entrevista amb Christopher Priest, autor d'El Truc Final (anglès, castellà, català).
- Entrevista amb Elio Quiroga, cineasta i escriptor de El Despertar (castellà, català).
- Entrevista amb Ian Watson, creador de la història d'Intel·ligència Artificial (anglès, castellà, català).
- Entrevista amb David Monteagudo, escriptor de Fin i Brañaganda (català).
- Entrevista amb Steven Erikson, escriptor de la saga Malaz: el Libro de los Caídos (anglés, castellà, català).
- Entrevista amb Ana Campoy, escriptora de la sèrie de llibres Les Aventures de Alfred & Agatha (castellà, català).
- Entrevista amb Robert J. Sawyer, escriptor de FlashForward (anglès, castellà, català).
- Entrevista amb Carlos García Miranda, autor de Enlazados i guionista de Los Protegidos y El Internado (castellà, català).
- Entrevista amb Joe Abercrombie, escriptor de la trilogia La Primera Ley (anglès, castellà, català).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada