L'historiador i crític de cinema Àngel Comas. Foto: Adrià Guxens. |
En un principi aquesta entrevista amb
l’historiador i crític de cinema Àngel Comas s’havia de fer a Sant Cugat, però
finalment la canviem d’ubicació i ens trobem a Valldoreix, tot pensant que allí
gaudirem d’una major tranquil·litat. Gran error. De fet, és l’entrevista que
més vegades he interromput per la presència de motos, cotxes i gossos. Sobretot
gossos, que amb els seus lladrucs impossibiliten una captació neta d’àudio i
fan inintel·ligible la nostra conversa cinèfila. A més, fregant a la hipèrbole i
el surrealisme, a mitja entrevista ens interromp un personatge que sembla ben
bé sortit d’una pel·lícula de Woody Allen. “Què hi feu aquí amb una càmera? Sou
de la televisió, oi?”. Però ni la meva negativa evita que ens tracti amb
desconfiança i males puces. “Per què heu triat el meu carrer, doncs?” Em
disposo a respondre-li un “perquè és tranquil”, però m’aturo, adonant-me de com
d’absurda sonaria aquesta frase enmig de la simfonia de gemecs canins que ens
envolta. Com aquell qui té preparat un discurs, aquell senyor gran ens explica
que “el seu carrer” havia estat una carretera que donava a una riera i a un
molí (d’aquí el nom de Calle del Molino). De fet, fins i tot assegura que és el
carrer més antic de Valldoreix. Dit això, s’esfuma, com si fos el vell samarità
d’una pel·lícula de fantasia que estem protagonitzant sense adonar-nos, com si
fóssim en Jim Carrey a The Truman Show.
Adria’s News entrevista a l’historiador i crític
de cinema Àngel Comas per conèixer més a fons la realitat de la indústria del
cinema de Catalunya i per descobrir quins són els elements que han fet entrar
el setè art en una crisi d’infraestructura i de públic.
Per què és
important el cinema?
El cinema ha estat
molt important com a forma d’oci. El que passa és que ara estan canviant les
coses i el cinema no sé si es pot seguir dient cinema o si ja s'ha de dir
audiovisual, però continua essent important perquè a part d'entreteniment pot donar
formació de la gent que el veu. Hi ha molta gent, com ara jo, que ens hem
format amb el cinema, i per això té una responsabilitat vers la societat.
Existeix el
cinema català?
Això del cinema
català és un tema que és molt controvertit perquè a la societat actual, en que
tot es globalitza i on es fan coproduccions entre cinc o sis països, dir cinema
català és afegir un nou concepte. Durant el franquisme, totes les pel·lícules
fetes a Catalunya es feien en castellà, després es va dir que el cinema català
era només el parlat en català i per tant aquest concepte, per mi, depèn de
moltes coses. Jo crec que el cinema català és el que es fa a Catalunya per
empreses catalanes i potser també podem afegir el que fan directors catalans
fora d'aquí.
Com es
diferencia el cinema d’aquí, doncs, amb el que es pot fer, per exemple, a
Madrid?
El cinema d’aquí
ha tingut un estil característic des de la democràcia i ha estat més arriscat
que no pas el de Madrid. No sé si això es deu a que s’han fet pel·lícules amb
pressupostos més baixos o no, però sempre han estat pel·lícules que buscaven
una experimentació, més formal que temàtica.
Cinema català “El
cinema català ha estat més arriscat que no pas el de Madrid”
I con ha
canviat el cinema català en els darrers anys?
Darrerament, el cinema
català ha canviat, com ha canviat el cinema arreu del món. Està patint les
conseqüències d'una crisi, evidentment, però també s’ha donat pel canvi
d'hàbits dels espectadors, perquè actualment els espectadors ja no tenen el
cinema com a única sortida d'oci i no van únicament al cinema per passar
l'estona, ni per divertir-se, ni per formar-se... Els últims dos anys s’han fet
menys pel·lícules que fa tres anys i el cinema català continua essent, no
obstant, fidel a ell mateix en la qüestió d'agafar pel·lícules més per a
minories, pel·lícules d'autor, que no pel·lícules per a majories,
d'entreteniment, encara que de tant en tant en surti alguna que combina les
dues branques, com Pa Negre.
Parlant de Pa Negre, aquesta va ser una pel·lícula
que gairebé va arribar als Oscar i, darrerament, Lo Imposible i Història de la
meva mort també han aconseguit grans fites, per posar només alguns
exemples. Podem parlar d’una edat d’or del cinema català?
Jo penso que no es
pot parlar d'una edat d'or del cinema català perquè això son conjuntures que
passen, i Pa negre tampoc sé si comercialment va anar tan bé. A mi no m'agrada
ser triomfalista en aquestes coses perquè, en definitiva, es tracta que en el
món on vivim tot és universal. Ara hi ha països amb un potencial com el català,
és a dir, amb una indústria que fa pel·lícules excel·lents però que són poques
i així doncs, no crec que sigui cap edat d'or del cinema català.
Diries que el
cinema català està anant cap a millor, però?
És una incògnita
quin serà el pervindre del cinema català perquè tot dependrà de la seva
integració en aquesta nova societat de la comunicació que ja és aquí en aquest
moment. Jo no sé si d'aquí a dos o tres anys les pel·lícules es veuran per Internet,
només, ni si les sales grans desapareixeran. No en tinc ni idea, però sé que la
gent que conec del cinema català saben integrar-se a les xarxes socials i això
penso que s’acabaran integrant.
Premis “No els
valoro massa perquè són reconeixements corporativistes on es veu claríssimament
que hi ha fòbies i fílies”
Si ho tinc ben
entès, es volia fer un Hollywood català a Montjuïc, ja fa uns anys. Què va
passar?
Això va ser una
promesa electoral, i també es va dir que es faria a Sitges. El que passa és que
les pel·lícules que es faran seran diferents. És a dir, Bollywood ja no és el
mateix perquè la situació ha canviat, però aquí encara seria més diferent
perquè les pel·lícules ja no es fan en cel·luloide, i a partir d'aquest any les
dues grans fàbriques de matèria primera de cel·luloide ja no en fabriquen. I
això què vol dir? Que aviat no hi haurà càmeres de cinema. Tot s'enregistrarà i
no es filmarà i no crec que aquí estiguem preparats per fer un nou Hollywood.
Els productors
encara tenen por de produir en català?
Tots tenen por de
produir en català perquè hi ha un gran risc, ja que amortitzar els costos i
poder seguir treballant és molt difícil, s'han de fer coproduccions i això és
el que facilita les coses. Han d'intervenir més activament les televisions i aquí
només tenim TV3, i aquesta té un pressupost limitat. Sí que els fa por, als
productors, sí...
Quin és el gran
problema del cinema català?
Es molt difícil de
contestar el que s'hauria de reformar perquè entraríem en el terreny de si una
pel·lícula s'ha de subvencionar o no i de quina manera. Les reformes de tots
els sectors industrials estan patint una gran convulsió i el cinema és un
d'ells. El problema que té el cinema és que fins ara la participació dels
governs i l'estat era molt gran i, actualment, la societat ja no tolera el
sistema de subvencions pur i, per una altra banda, el cinema és cultura també.
Llavors què passa? Que si no es reforma res el cinema nord-americà estarà cada
vegada més estès a les sales, no permetent que les demés cinematografies surtin.
Jo penso que es podrien fer moltes coses al respecte, com sales amb projecció
pública en català, per exemple, però alguna cosa s'ha de fer. El que passa és
que tot depèn dels diners que es tinguin i de la ideologia dels governants.
Escoles de cinema “No
estic segur que els alumnes surtin ben formats, ja que fan un cinema
excessivament burgès”
Diries, doncs,
que les subvencions són un error?
En principi, una
subvenció a una obra d'art pot ser interessant segons la manera en què es doni.
No pot ser que hi intervinguin motius comercials ni motius ideològics. El que
s’hauria de fer, també, és que una empresa pugui invertir i actuar com a
sponsor d’alguna pel·lícula d’una manera més fàcil.
Actualment, hi
ha cinemes que estan tancant i a les sales cada cop queden menys espectadors.
Què és el que ha desencadenat aquest fenomen?
El problema
principal de la caiguda d'espectadors arreu del món és el canvi dels hàbits de
vida de la gent. La gent ara va al cinema d'una manera diferent i per això
actualment el cinema en general es divideix en dues classes: el de
l'entreteniment i el d'autor, o cinema compromès. Aleshores, hi ha públic per a
tothom, el que passa és que ens hem de conformar en què hi haurà cada vegada
menys espectadors.
Què en penses
de la Llei del Cinema?
Quina llei? [Riu]
Jo no crec que la Llei del Cinema s'hagi aplicat encara [Riu]. Penso que no,
però és molt difícil perquè el problema d'aquestes lleis és que cada vegada que se’n
proposa una de nova l’anterior ja queda antiquada. A mi, a més, em va semblar
que la darrera llei no tenia en compte les noves tecnologies i, clar, això és fonamental.
Gènere “Penso
que les dones tenen la mateixa llibertat i les mateixes oportunitats que els
homes”
Un altre tema
polèmic a Catalunya ha estat el doblatge. S’ha d’afavorir o s’ha d’eliminar?
Jo no sóc
partidari dels doblatges perquè ho desvirtuen tot i, a més, es poden manipular més
les pel·lícules, com va passar a l'època franquista. Aleshores, jo penso que el
cinema ha de ser en versió original. Ara, jo també entenc que si l'espectador
està acostumat a les pel·lícules doblades perquè no sap llegir els títols,
perquè no sap, no perquè no pugui, perquè no en sap, jo entenc que es podria
fer un 50-50, no?
Aquí a
Catalunya tenim moltes productores petites, que fan una pel·lícula cada
diversos anys. Aquesta atomització és un problema?
L'atomització
sempre pot ser un problema, però això, al mateix temps, dóna peu a fer un
cinema diferenciat, perquè jo tinc la teoria que quan un té pocs recursos
utilitza més el cervell. A l'època franquista en Carlos Saura feia pel·lícules
com La caza, esplèndida, gairebé una
obra mestra, i era perquè la censura li impedia explicar les seves pel·lícules
tal com ell volia. Després que va passar? Que li deixaven fer tot i es va
demostrar que no tenia aquest estímul que tenen les prohibicions. Doncs si tens
una productora petita i pocs diners, potser el director s'esforçarà a trobar
recursos narratius més barats.
La pirateria és
un altre gran problema...
Sí, però la
pirateria no sé si afecta massa al cinema fet a Catalunya; afecta molt al
cinema nord-americà, però el cinema nord-americà és molt hipòcrita amb tot això
perquè ara està culpant als col·lectius dels crítics de fer pirateria quan es fan
els passes de premsa. La pirateria tothom sap d'on surt: és en els orígens, i
això està claríssim perquè si una pel·lícula te la pengen a l’Emule abans de
sortir al carrer, vol dir que no és en els locals on es produeix, sinó en els
orígens. Que busquin allà. Els executius nord-americans han de fer bé la seva
feina i no culpar els altres. I està clar que la pirateria provoca que les
pel·lícules s'hagin d'amortitzar en poques setmanes. Tot això afecta a la
creació artística, tot i que a Catalunya no crec que afecti excessivament, però
no tinc dades.
Exhibició “Hi ha
pel·lícules que no es podrien veure si no es veiessin als festivals”
Les pel·lícules
han de tenir sempre un missatge?
El tema dels
missatges el va definir molt bé un productor nord-americà que crec que era el
Darryl F. Zanuck. Ell va dir que si una persona vol enviar un missatge que se'n
vagi a la Western Union, que no utilitzis el cine. Jo no penso que les pel·lícules
hagin de tenir un missatge, sinó que han de tenir la visió de l'autor sobre el
tema que plantegen, que de fet és un missatge [Riu]. Però si tu et planteges
una pel·lícula per enviar un missatge tot està supeditat a ell, i llavors
hauràs fet una pel·lícula massa manierista i massa falsa. I si hi ha algun
missatge, que no sigui explícit, si us plau...
Potser no és un
missatge, però si una posició cultural, la d’utilitzar la normalització
lingüística també al cinema. Cal?
La normalització
lingüística a través de les arts depèn de com es faci, perquè tu el que no pots
fer és una normalització lingüística que faci parlar tota la gent de la mateixa
manera. I aquí ens trobem que parla el mateix una persona de barri baix que una
persona de l'alta societat. Jo estic en contra d'aquesta normalització
lingüística, que tampoc inclou els accents regionals catalans. Sempre es parla
amb barceloní, aleshores, on està la normalització?
Té gèneres
predilectes, el cinema català?
Jo en aquests
moments penso que els gèneres van passar a millor vida ja fa molt de temps.
Actualment es barregen. No oblidem que els gèneres van néixer a Hollywood
basant-se amb el teatre perquè els crítics s'enteressin de què anava la
pel·lícula i perquè d'aquesta manera es podria publicitar millor. Era millor
dir un Western que no dir una pel·lícula històrica ambientada als anys tal.
Això s'ha desvirtuat per culpa sobretot de la crítica, que per exemple diu que
una pel·lícula és de suspense, quan
el suspense és un recurs narratiu, i
no un gènere. I, a part, al cinema català no li veig cap gènere.
Crítica de cinema “Jo
penso que no existeix, excepte a les revistes especialitzades, ja que no es pot
fer crítica amb tres ratlles”
Parlant de
crítica, el Jaume Figueras sembla que vol desentendre’s de la crítica de
cinema, ja que diu que és un cronista cinematogràfic. La crítica fa més mal que
bé?
Bé, no es pot
parlar de la crítica a Catalunya si no parles dels diferents mitjans; no és el
mateix una crítica de cine, de ràdio o de televisió, que la d’un diari o
Internet. A Internet pots dir el que vulguis, en les pàgines que vulguis, i no
passa res. Però què és la crítica? Com pots fer crítica en un diari tipus La
Vanguardia amb només tres línies? I dic la Vanguardia com puc dir els altres,
perquè la crítica és una cosa que ha de justificar una sèrie de coses i no es
pot fer amb tres ratlles. Jo penso que la crítica no existeix, excepte a les revistes especialitzades, que aleshores tenen el defecte de ser massa personals i massa
poc objectives.
Quin paper
juguen els festivals de cinema a Catalunya?
Els festivals a
Catalunya ara pateixen la crisi del sector, però juguen un paper molt
important. Però és que no només aquí, sinó a tot el món. Ara són una mena de
circuits d'exhibició de pel·lícules. Hi ha pel·lícules que no es podrien veure
si no es veiessin als festivals i donat el monopoli del cinema nord-americà
sobre les sales, un festival de cinema sempre és interessant per això: com a
circuit d'exhibició.
Recentment, hem
vist triomfar diverses directores: la Mar Coll, la Neus Ballús... Es pot parlar,
ja, d'una normalització de gènere al cinema català?
Les dones diuen
que encara no hi ha una normalització perquè encara no arriben al 50%, però he
de dir que actualment no crec que el fet de ser dona o ser home influeixi a l'hora
de poder fer una pel·lícula. Jo penso que les dones tenen la mateixa llibertat
i les mateixes oportunitats que els homes.
Gèneres cinematogràfics “Penso que els gèneres van passar a millor vida ja fa molt de temps”
Creus que és
necessari estudiar en un escola de cinema per poder dedicar-s’hi?
Estudiar cinema en
una escola és necessari sobretot per la part tècnica, ja que per la part
artística no n'estic segur i de la manera en què s'ensenya, i estic parlant de
Catalunya, no estic segur que els alumnes surtin ben formats, ja que pel que
sé, del cinema mut es parla poc i després, els alumnes fan un cinema
excessivament burgès perquè jo he vist pel·lícules fetes a Catalunya i també a
Espanya que parlen de temes socials des d'una perspectiva i des d'una estètica
burgesa, i això és el producte d'haver estudiat en una escola. Perquè tu com
vols fer una pel·lícula sobre el que pateixen els obrers amb una estètica
burgesa de Hollywood?
Molts d’aquest
joves, abans o després d’estudiar marxen precisament allà, a Hollywood, per
provar sort. És positiu aquest èxode de talent?
Estudiar a una
escola de cinema a l'estranger sempre va bé pel teu currículum, i penso que el
millor que es pot fer si es vol fer cinema, si aquí no es pot fer, és anar a
l'estranger a fer-lo.
Recentment ha
nascut l’Acadèmia del Cinema Català i els Premis Gaudí per donar suport al
cinema d’aquí. Quina valoració en fas?
Les acadèmies de
cinema són entitats corporativistes, que em sembla bé que existeixin, sempre i
quan facin activitats que valguin la pena, però no cal oblidar que una acadèmia
no és un sindicat i, per tant, no proporciona feina, sinó que s'ha de veure que
pot treure el professional en pertànyer-hi. I en quant als premis, i el Gaudí
està entre ells, són reconeixements corporativistes, donats per la gent de la
professió, i es veu claríssimament que hi ha fòbies i fílies i, per tant, no
els valoro massa, la veritat. Ni els Gaudí, ni els Oscar, ni els Goya; jo
valoro només els premis que poden fer els crítics, ja que en els premis
corporativistes hi ha massa interessos a tipus personal, i mira que no dic
material, sinó personal.
Llei del Cinema “El
problema d'aquestes lleis és que cada vegada que se’n proposa una de nova
l’anterior ja queda antiquada”
De fet, als
Gaudí separen la millor pel·lícula, en llengua catalana, de la millor
pel·lícula en llengua no catalana. De nou, la llengua pel mig...
Sí, però penso que
diferenciar la millor pel·lícula de llengua catalana de la castellana està bé
perquè, en definitiva, seria injust comparar la pel·lícula guanyadora, petita,
amb una de més gran, com pot ser Los
últimos días, que és una pel·lícula amb més recursos.
També s’està
produint un creuament entre cinema i nacionalisme...
El nacionalisme en
el cinema és una cosa que sempre ha existit. El cinema nord-americà sempre fa
pel·lícules nacionalistes. Mira, ahir vaig veure una pel·lícula del George Clooney
on hi va haver un moment en què posen la bandera nord-americana, perquè, clar,
és una pel·lícula nacionalista. Agafa les de l'Spielberg, sinó; el nacionalisme
està present en el cinema sempre, perquè s'utilitza moltes vegades per fer
propaganda. Però cal saber, també, que el cinema nazi del Hitler, estèticament,
era una meravella. Però clar, eren pel·lícules racistes, xenòfobes i nacionalistes.
Llengua “Jo
estic en contra de la normalització lingüística que no inclou els accents
regionals catalans”
Al teu llibre
que fas un repàs de la història del cinema català de l’any 1990 fins al 2009
parles dels directors catalans que són ja referents i que quedaran a la
història i, després, fas un petit apartat on dius: “Aquests segurament poden
ser futures promeses, però encara no se sap”. Avui, a 2014, quins creus que són
els noms que abans qualificaves de joves promeses que creus que ja podrien
passar a la llista de figures cabdals a la història del cinema català?
No m'atreviria a
dir-ho perquè moltes d’aquestes promeses que en un moment es van assenyalar no han
pogut fer una segona pel·lícula. Em va dir una vegada un director, i no recordo
qui era, que el que costava no era fer la primera pel·lícula, sinó la segona.
Mar Coll, J. A.
Bayona i Albert Serra estaven com a promeses. Ara ja els inclouries a la llista
gran?
Bé, la Mar Coll, precisament
amb la darrera pel·lícula es pot dir que més que una promesa és una realitat, tot
i que ha trigat si no m'equivoco tres o quatre anys en fer-la, i a l’Albert
Serra jo, ho sento molt, però no estic d'acord amb el seu cinema. No sé si és
cinema sincer o no és sincer.
Avui dia no es pot viure pràcticament de res, ni de fer cinema, ni de fer periodisme, ni de res. Fer cinema és una aventura i jo admiro molt a la gent que fa cinema perquè realment és dificilíssim. Es que tu fixa-t’hi: els que cobren més diners, com els directors, fan una pel·lícula cada quatre anys, i tu has de dividir allò entre quatre. Et sortirà una cosa irrisòria. Per tant, no es pot viure, i per això tothom fa altres coses, com donar classes o fer anuncis...
Es pot viure de fer cinema, avui, a Catalunya?
Ajudes “La societat ja no tolera el sistema de subvencions pur”
Cicle de cinema català
- ALBERT SERRA, cineasta guanyador del Festival de Locarno 2013. (Català)
- ÀLEX GORINA, presentador del programa Sala 33, del Canal 33 (Català)
- ÀNGEL COMAS, historiador i crític de cinema (Català)
- ÀNGEL SALA, director del Festival de Sitges (Català)
- ARNAU BATALLER, compositor de bandes sonores (Català)
- CARLES BOSCH, periodista, documentalista i director de Balseros, film pel qual va estar nominat a l'Oscar. (Català)
- CAMILO TARRAZÓN, president del Gremi d'Empresaris de Cinema de Catalunya (Català)
- DANI DE LA ORDEN, director de Barcelona, nit d'estiu (Català)
- ESTEVE RIAMBAU, historiador i crític de cinema i director de la Filmoteca de Catalunya (Català)
- FERRAN MASCARELL, Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya (Català)
- JAUME FIGUERAS, presentador del programa Cinema 3, del Canal 33 (Català)
- JAUME ROURES, soci fundador de Mediapro (Català)
- MAR COLL, directora de Tres dies amb la família i Tots volem el millor per a ella (Català)
- MARC PRADES, co-fundador de Screenly (Català)
- NEUS BALLÚS, directora de cinema i guanyadora dels Premis Gaudí 2013 amb La plaga (Català)
- NORA NAVAS, actriu a Pa Negre i Tots volem el millor per a ella (Català)
- PERE PORTABELLA, cineasta i polític (Català)
- PERE VALL, redactor en cap de la revista Fotogramas (Català)
- SERGI CASAMITJANA, director de l'ESCAC (Català)
- SUSANNA JIMÉNEZ, cap de coproduccions de TV3 (Català)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada