Adria’s News entrevista a Àlex Gorina, el presentador
del programa Sala 33, del Canal 33, i de La finestra
indiscreta, a Catalunya Ràdio, que ha esdevingut un dels
crítics de cinema més destacats del nostre país. Parlem amb ell dels seus
inicis com a cinèfil, dels premis Oscar, que s’entregaran aquest diumenge al
Teatre Kodak de Los Angeles i també coneixerem la seva opinió sobre determinats
aspectes de la indústria cinematogràfica.
D’on ve la seva dèria pel cinema?
Sóc conscient que des de ben petit m’agradava
molt el cinema i la veritat és que aquesta passió va fluir d’una manera molt
natural. Vaig començar amb Pinocho i anava a les sistemàticament a les
sessions que programava els diumenges el col·legi on estudiava. Allà vaig veure
molts clàssics del cinema. Després, l’any 1965 vaig descobrir la revista Fotogramas
i a partir de llavors em vaig aficionar molt a participar al Consultotri de
Mr. Belvedere, on vaig aprendre a expressar-me i a pensar sobre cinema. Tot
i així, no hi va haver un moment clau que vaig canviar el chip, sinó que la
meva afició al cinema va ser un progrés continu.
I pensava que s’hi acabaria dedicant?
No, per qüestions familiars. Jo era el fill
gran i se suposava que treballaria amb el meu pare, però un dia vaig fer el
salt. Sens dubte, vaig tenir molta sort perquè vaig conèixer el Jaume Figueras i
aquest va ser un fet decisiu a la meva carrera.
Una carrera que l’ha convertit en un dels
crítics més coneguts del país. Quines qualitats ha de tenir un crític de cine?
Haver vist tot el cinema que es pugui i més,
conèixer la història del cinema i buscar molta informació. És a dir, tenir una
base sistemàtica de coneixement cinematogràfic i tenir una certa cultura
general, capacitat per expressar-se de manera escrita i oral, capacitat de
sintetitzar i també d’equilibrar els criteris més aviat personal i subjectius
amb una mica de naturalitat. També s’ha de saber respectar els clàssics però entendre
que el cinema és una cosa en progrés on s’han de tenir els ulls molt oberts i
predisposats a entendre tot allò nou que arriba. El que és ben clar és que un
crític no té la paraula absoluta, sinó una opinió, que si la gent ha considerat
que és valuosa, val, però no és més que una opinió.
“El Jaume Figueras és el
mestre, la persona que més sap de cinema
d’aquest país”
I aquesta opinió influeix als professionals
del cinema, com els actors i directors?
I tant, diguin el que diguin. Tot i que és
molt habitual que t’expliquin que no les llegeixen ni en fan cas, no és
veritat, exceptuant un parell de casos. A ningú li agrada que li diguin que la
seva pel·lícula no ha agradat i si un director amic teu et diu: “Què t’ha semblat?”,
que li has de dir? O li fas la pilota o li dius la veritat, encara que dolgui i,
per això, el crític, que està acostumat a tractar amb els directors, alguns
dels quals acaben esdevenint amics, ha de ser equilibrat per què no s’enfadin. A vegades he demanat de no
fer la crítica d’una determinada pel·lícula, perquè sé que puc ferir algú.
Abans d’anar a veure una pel·lícula
determinada es documenta molt?
Avui en dia estem sobresaturats d’informació
prèvia fins al punt que és molt difícil de veure les pel·lícules en un estat
virginal ideal. Els spoilers estan per tot arreu i això no pot ser.
Almenys la primera vegada que veus una pel·lícula has de tenir la possibilitat
de ser un espectador més i deixar-te portar pel director. També passa molt que et
crees falses expectatives d’una peli de la qual et parlen molt bé i que, al
final, no t’acaba agradant tant. En canvi, quan he de veure una peli d’algú nou
en aquest món, sí que intento saber alguna cosa més, però arriba un moment en
què ja no sabem ni quina és la font d’informació a la que hem de donar crèdit.
Pren apunts mentre mira una pel·lícula de la
qual ha de fer una crítica després?
Ho feia de jove perquè tenia una certa
inseguretat. Després ho deixava de fer perquè em semblava un ridícul. Però, en
canvi, quan vaig a festivals on veig vuit pelis cada dia sí que intento prendre
alguna nota, ja que moltes d’aquestes pelis s’estrenaran aquí nou mesos després
i, tot i que és bo tornar-les a veure, no les pots veure totes de nou.
Abans ha comentat que va tenir molta sort de
conèixer en Jaume Figueras i ara el podem veure setmanalment a la secció Ni
blanc ni negre del seu programa, Cinema 3. Quina relació té amb ell?
Hi tinc una relació de col·lega que va
començar a ser paternofilial, però el Jaume és la persona que sap més de cinema
d’aquest país; és el mestre. El Jaume era Mr. Belvedere a Fotogramas
i quan jo li escrivia no sabia ni qui era, però hi escrivia molt. Aleshores, va
arribar un moment que es va posar en contacte perquè em volia conèixer i, a
arrel d’aquest contacte i una certa amistat que es va iniciar quan vaig tornar
de la mili, vaig deixar de treballar al negoci del meu pare i em va oferir
d’integrar-me al grup de Círculo A, que era pioner en la programació a
sales de versió original. A partir d’aquí, els nostres camins es van separar
però sempre s’han creuat i ara jo estic a la televisió amb una cosa i ell amb
una altra, però cadascú fa una aparició al programa de l’altre. Jo li tinc un
respecte i un agraïment infinits, encara que molt sovint opinem diferent.
L’hem vist entrevistar a gent molt important. Si
s’hagués de quedar només amb una entrevista que l’hagués sorprès força?
L’entrevista més trista que he fet mai és la
que vaig fer a Jacques Tati, que va ser una de les primeres que vaig fer quan
ja estava a Catalunya Ràdio. Tati va venir a Sabadell a recollir un premi i
vaig aconseguir parlar-hi, tot això sis mesos abans que morís. Quan vaig
començar l’entrevista vaig veure immediatament que no em seguia i no per la
llengua, perquè domino molt el francès, sinó perquè llavors no es coneixia que
tenia Alzheimer, i tot el que li preguntava es quedava a l’aire perquè no es
recordava de res. Vaig acabar l’entrevista molt frustrat perquè jo l’admirava
moltíssim. I ho recordo perquè era molt jove, molt innocent, amb molta
il·lusió, i vaig pensar que era jo qui no havia sabut portar el tema. Una cosa
similar va passar entre Peter Bogdanovich i Charles Chaplin. Però entrevistes
positives també n’he tingut, com quan vaig parlar amb Sam Fuller, Fellini o Polanski. Però al final ja
no sé quan és una entrevista i quan és una conversa.
“Un crític no té la paraula
absoluta”
Com es prepara una entrevista amb una
celebritats?
Depèn del cas. Quan és una entrevista de
promoció, lògicament has d’haver vist la peli. Si és de trajectòria has de
creure’t capacitat i conèixer bé la seva vida i obra.
Aleshores has de dominar bé diverses llengües,
oi?
Jo l’anglès no el domino tant com el francès,
que és el que s’estudiava a la meva època. Tan de bo conegués l’anglès tant com
el francès, però em falta un punt de seguretat i riquesa de vocabulari. Tot i
així, també puc fer una entrevista en anglès, però depèn, també, de la
procedència de la persona. No és el mateix parlar amb un anglès, un australià o
amb algú negre d’Estats Units que tingui argot i, normalment, quan estic en un
festival, que estàs cansat, i he d’entrevistar algú en anglès, aprofito el
traductor. Amb italià també he fet alguna cosa.
És necessària la carrera de periodisme per ser
crític de cine?
No. Jo no la tinc. El Jaume no la té. Home, a
veure. Mal no fa, però no és necessària perquè el que és important és tenir
cultura general i tenir cultura cinematogràfica i això no tens per què obtenir-ho
amb la carrera i saber escriure i expressar-se ja ve de do natural.
“Que no li donin un Oscar a
Hazanavicius!”
Què en pensa de la gala dels Premis Gaudí?
La gala va ser massa improvisada i jo sé que
no es va assajar prou i sé que s’havia quedat que no es dirien determinades
parts del guió que al final van aparèixer. Aleshores, si tu pactes una cosa i
fan una altra entenc que hi hagi gent que s’ofengui. Estic d’acord quan dic que
la gala ha de ser crítica i t’has de poder expressar, però si ofens, tens un
problema i l’altra persona et pot reclamar; has de saber a què te la jugues.
També hi havia coses que estaven bé, però. La posada en escena, els números
musicals i els balls em van encantar. El ritme de la gala, en canvi, em va
semblar dolent, els que anunciaven els guanyadors em van semblar penosos perquè
no sabien llegir i els que eren actors sembla mentida que no sabessin
improvisar. S’havia d’assajar i no es va assajar pou i, a més, els que reben un
premi han de saber que no poden fer un discurs interminable. Si fas un discurs
com el de la Mireia Ros, endavant, però has de saber fins a quin punt el teu
discurs és apropiat o no. I en quant als punts que s’han fet famosos, com el
del cavall, el del conseller o el del Villaronga,
es va traspassar la ironia i el sarcasme arribant a l’ofensa.
Aleshores va ser un problema de la direcció?
El director i responsable de la gala, Joel
Joan, és, a més a més, el president de l’Acadèmia. I si tu ets el president de
l’acadèmia no t’has de representar a tu mateix amb el teu diari polític, sinó
representar a tota l’acadèmia amb tot el ventall d’opinions que hi pugui haver.
Per això, entenc que part de l’Acadèmia es pugui sentir ofesa perquè qui els
representa ha pres una actitud que no és la correcta. El president hauria de
ser més curós ja que com a president de l’Acadèmia no pot fer segons què.
I què me’n diu de la gala dels Goya?
Trobo que va ser massa formal i poc arriscada,
excepte alguns moments determinats. Va ser una gala molt ‘col·lega’, per
entendre’ns, però molt curosa. I en un moment en què les coses estan com estan
és estrany, perquè l’Acadèmia sempre havia estat molt crítica amb el poder, i
més encara en èpoques del Partit Popular. Per això és estrany que, de cop i
volta, s’hagin tronat més exquisits en tot i no s’hagin atrevit a dir res.
Per tant, entenc que no li va agradar gaire...
No la vaig trobar especialment divertida. Jo
tenia moltes esperances dipositades en la presentadora, Eva Hache, però va faltar un millor guió i més
espontaneïtat per part d’ella. I sobretot els discursos del president de
l’Acadèmia i les dues vicepresidentes em van semblar llarguíssims i en el
moment crític que viu el cinema avui en dia, haurien d’haver opinat en el tema
de les noves tecnologies, els drets d’autor, etc. A mi m’agradava més Àlex de
la Iglesia, estiguessis o no d’acord amb la seva opinió, però al menys es
comportava com un líder.
“Aquest any, l’Oscar hauria
de ser per a Glenn Close”
Parlem dels Òscars. No creu que hi ha hagut
molt bones pel·lícules enguany?
Tot és opinable. Jo entre les finalistes
d’enguany en tinc unes quantes que m’agraden. Precisament, no sóc molt fan de The
Artist ni de The Descendants, tot i que m’agraden i em semblen
pel·lícules respectabilíssimes. The Artist ha estat una pel·lícula molt
simpàtica, amb una ocurrència molt agradable de veure però s’ha anat empenyent massa
cap amunt, em sembla que és excessiu. Ha agafat una actitud una mica snob.
A mi m’ha agradat molt Midnight in Paris i Hugo i, fins i tot jo,
que no sóc gens Spielberg, he quedat sorprès de la seva darrera pel·lícula, War
Horse, la qual gairebé defenso, tot i que cauen algunes coses.
Tot i així, qui creu que guanyarà?
The Artist, suposo, tot i que hi ha hagut anys on hi ha
hagut sorpreses, com l’any de Brokeback Mountain, que va guanyar l’Oscar
al millor director però no el de millor pel·lícula que, finalment, se’l va
endur Trash. També va haver l’any que va guanyar En tierra hostil
quan tothom pensava que Avatar seria la guanyadora... Ara, però, si hem
de fer cas al recorregut de premis, The Artist té tots els números de
guanyar.
I qui guanyarà el premi del millor director?
Michel Hazanavicius. No entenc quan es separa
el vot de millor director i millor pel·lícula. Si jo pogués decidir, però, el
premi seria indiscutiblement per Woody Allen, que també hauria de guanyar la
millor pel·lícula. El que passa és que Hugo, de Scorsese, s’hi assembla molt, són molt
pròximes. Són dues pelis sobre viatges al passat, a Paris, sobre la màgia i els
inventors de l’art.
I què en pensa de The Help?
No m’ha agradat gens. És una peli que em fa
gràcia, però que està carregadíssima de tics. És una peli políticament correcta
i no em crec res del que diuen ni crec que les actrius ho hagin fet
fantàsticament bé; em posen molt nerviós. Tampoc m’ha agradat gens The Tree
of Life tot i que, objectivament, obsequiaria a Malick , què és un director
que se li ha de fer un reconeixement per tot el que ha fet abans. Abans que el
Hazanavicius, que acaba de començar. Que esperi una mica, que ja li arribarà!
Hi ha una mar de directors boníssims que no van guanyar mai l’Oscar: Orson
Welles o Alfred Hitchcock, per exemple, tot i que si mirem més cap aquí hi
trobaríem Paul Anderson, Cronenberg, David Linch, Ridley Scott i Alexander
Payne. Hi ha molts directors bons que no han guanyat. Que no li donin un Oscar
a Hazanavicius!
Ha trobat a faltar la presència d’alguna
pel·lícula al palmarès?
S’hauria d’haver donat més importància a Drive,
potser, i sí que hi faltaria Shame.
SI hagués de decidir el millor actor principal
a qui li donaria el premi?
Jo, indubtablement, li donaria a Gary Oldman.
El Clooney m’agrada molt, però ja té un Oscar. El Jean Dujardin també està molt
bé, però jo que sé... Gary Oldman fa la
seva interpretació amb una sobrietat absoluta, però trobo a faltar el Michael
Fassbender d’una manera evidentíssima entre els nominats.
“A vegades he demanat de no fer la crítica
d’una determinada pel·lícula, perquè sé que puc ferir algú”
Creu, doncs, que guanyarà Jean Dujardin per The
Artist?
Sí, però no ho sé... George Clooney pot donar
la sorpresa.
I també hi haurà sorpresa amb Meryl Streep o
se l’emportarà tal com tothom vaticina?
Jo amb ella tinc clar que està sublim, però la
Glenn Close no ha guanyat mai l’estatueta i ja s’ho mereix; se li hauria de
reconèixer. Michelle Williams també està molt bé, fent de Marilyn Monroe i és
la primera vegada que una actriu que la imita no sembla un ‘putón berbenero sinó
la Marilyn íntima, i crec que fa una
interpretació molt humil. Està molt bé. Però aquest any el premi hauria de ser
per Glenn Close.
I quina de les actrius i actors secundaris es
mereix l’Oscar?
Cristopher Plummer ja el té guanyat, no hi ha
dubte, i hi estic d’acord. I de dona, Janet McTeer, indiscutiblement; seguríssim.
Aquest seria el meu vot.
Parlem dels guions...
Jo votaria a Woody Allen però si he de dir cap
on pot anar la cosa... tal com està podria guanyar-lo A Separation, però
The Artist ja ha guanyat premis de guió, cosa que em sembla absurda. Puc
entendre que guanyi la millor peli, música i actor, però guió! Em sembla... I
guió adaptat molt evidentment serà el premi que tindrà The Descendants.
La banda sonora, llavors, també serà per The
Artist?
Sí, seguríssim i, a més, realment és una banda
sonora molt atractiva, feta amb molt esforç, molt llarga, molt complerta i molt
sorprenent. El John Williams també està molt bé en les seves dues candidatures,
més a War Horse que a Tintin, però són dues nominacions que es
fan mal mútuament. La banda sonora de Hugo és preciosa però el seu
compositor, Howard Shore, ja té diversos Oscars. I Alberto Iglesias és el
perdedor absolut.
“La categoria de millor
música original és de les que més malament voten els acadèmics”
Tot i així, l’any passat la banda sonora de The
Social Network va ser la sorpresa...
Sí, un atac de modernitat, potser... Em va
sorprendre, i mira que no m’agrada aquesta banda sonora. Mai me la posaria a
casa! Una altra cosa és que a dins de la peli funcioni. Com En el cas dels Goya,
la de millor música original és una de les categories que sistemàticament
pitjor voten els acadèmics. No en tenen ni idea. L’Alberto Iglesias ja ha
guanyat 10 Goyas! Voten perquè així donen un premi a la peli de l’Almodóvar,
però deixen fora de joc a molts compositors espanyols boníssims. Em sembla una
cosa ridícula.
I quina serà la pel·lícula guanyadora de parla
no anglesa?
A Separation, jo crec que sí. Però també és una categoria
que et porta sorpreses de tant en tant.
I la millor pel·lícula d’animació?
Pot guanyar Rango, però vull creure que
ens podem sorprendre per Chico & Rita, perquè és molt original per
ells i toca una cultura musical, també americana, generant així un punt de
nostàlgia de l’Amèrica dels 40s i 50s que els pot agradar. Tot i així, és una peli molt adulta i els americans tenen
un problema: el món de l’animació ha de ser cinema familiar i no estan
acostumats al cinema adult d’aquest tipus.
L’animació està molt relacionada amb el 3-D.
S’acabarà consolidant?
No ho sé, però el poden imposar tant com
vulguin, que jo el trobo incomodíssim; ens han estafat per tot arreu. La
primera vegada que he vist un 3-D que m’ha agradat és a Hugo, però
espero que no s’imposi; és una llauna. Si es consolida la televisió en 3-D no
m’imagino anar tota la família amb ulleres. Em molesta. De moment és un circ
per treure més pasta. També es va dir en un moment determinat que l’acoloriment
de les pel·lícules antigues acabaria amb les que són en blanc i negre, i al
final no ha passat.
El cinema és un vehicle d’expressió que ens enriqueix i identifica
Està a favor del doblatge?
No. Sempre em poso de banda de la versió
original. Hi ha pelis doblades clàssiques que em costen molt de veure però, en
versió original, estan bé. Tot i així, jo sempre
diré que hi hagi les dues opcions i que cadascú triï la que vulgui.
I dóna suport als remakes i a les
pel·lícules extretes de llibres?
Depèn. A veure, de remakes se n’han fet
sempre. Quantes versions de Hamlet, Sherlock Holmes i Romeu i
Julieta hem vist? El que és important és que facis una versió amb un llegat
personal. Si el que has de fer és copiar l’altra peli i l’altra peli ja està
molt bé, doncs potser l’aniré a veure per curiositat, però no cal. Però insisteixo, si hem pogut veure 60 Hamlets,
perquè no podem veure 60 cops Cleopatras? Ni sí, ni no. El que no té
molt de sentit és que una peli es rodi un any i el vinent la tornin a rodar en
un altre país. Això em sembla lamentable.
Quantes vegades va al cinema a la setmana?
No ho sé. Què vols dir: quants cops vaig a veure
pelis o quants cops vaig al cinema?
Diguem, quantes pel·lícules sol veure
setmanalment...
De pelis moltes. De fet, cada dia en veig unes
quantes.
Ja per acabar, com definiria el cinema?
Ufff! [Bufa] El cinema és un vehicle d’expressió
que ens comunica, que ens explica, que ens enriqueix i que ens identifica; és
un vehicle d’expressió que, a més a més, a vegades és entreteniment, a vegades
és un art i a vegades és una indústria. No té per què ser art sempre, però...
Si tot fos art, les obres d’art acabarien devaluant-se. Quan la gent em diu
cada setmana que ha vist la millor peli de l’any jo sempre els dic que és
impossible que hi hagi 50 obres mestres en un any! A la vida, hi ha algunes
pelis que són obres d’art, moltes que no ho son, però que estan molt bé que
existeixin, i també hi ha molta porqueria, com ha passat sempre. Per tant hi ha
art, indústria, espectacle, entreteniment i comunicació.
*Si voleu conèixer les prediccions als Oscars, podeu llegir aquest article.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuBRUT0qoE3gDCDT8ElV5jEiFIl_H0xcUkQpU4WuzrT9xlu3GEnNm8GRHBveTdshAKkZi2YwUZACN8h4cWB2K1_08znKsGjP0mwU2UdAvj6t81EyGy8HzkdwPwtdKyMzGtlfVDUWU90nE/s400/1236710291230.jpg)
Bona feina Adrià ;)
ResponElimina