El 24 de
març és el dia que em proposen per entrevistar a un dels cineastes més veterans
de Catalunya, Pere Portabella (Figueras, 1929). Des de la seva productora,
Films 59, ha produït a directors com Carlos Saura (Los Golfos), Marco
Ferreri (El cochecito) o José Luis Guerín (Tren
de sombras), però potser el seu èxit més sonat va ser Viridiana, de Luis Buñuel, film guanyador de la Palma d’Or de
Cannes l’any 1961.
Aquest
serà un dels temes de l’entrevista, en la qual també comentarem la filmografia
de Portabella com a director (Vampir,
cuadecuc, El pont de Varsòvia, El silenci
abans de Bach, entre d’altres), li preguntaré pel rodatge d’Umbracle, on va comptar amb Christopher
Lee com a protagonista, i arribarem, a l’últim tram de la conversa, al terreny
polític, ja que Portabella va ser un gran militant antifranquista, a més a més
de diputat al Parlament de Catalunya i senador entre els anys 1980-1984.
Aquest era
el pla, un pla que no es durà mai a terme, ja que la mitja hora d’entrevista
que havíem acordat no arribarà ni als cinc minuts de duració, finalitzant per
pròpia petició de Pere Portabella.
Ja de bon
matí sorgeix un element imprevist. Em truquen de Films 59 i em comuniquen que l’entrevista amb Pere Portabella s’haurà de retardar una hora degut a que l’han
citat a Catalunya Ràdio per parlar d’Adolfo Suárez, que ha mort el dia abans.
Quan
arribo a la productora m’espero uns instants abans que el mateix Portabella
m’acompanyi al seu acollidor estudi, on brilla el Premi Gaudí d’Honor, atorgat
per la seva contribució i compromís d’enaltir el cinema català. Curiosament,
quan li pregunto si existeix el cinema català com a ens independent em respon
que “és una pregunta absurda”. Jo li explico que no deu ser tan absurda si
després d'haver fet quinze entrevistes a professionals de la nostra indústria
del cinema he obtingut quinze respostes diferents... “Però encara estàs en
aquesta fase?”, em diu. Amb tot, m’acaba responent: “Doncs si vols, sí, és el
que es fa aquí...”.
Estic
interessat per parlar del moviment català conegut com l’Escola de Barcelona,
així que li pregunto si considera que el seu cinema és experimental i
trencador, però a Portabella sembla que li són ben igual, les etiquetes. “Que
diguin el que vulguin. Jo no faig experiments ni m’interessen, sinó que faig
propostes concretes”.
Amb tot,
insisteixo i li dic que no tothom entén les seves propostes cinematogràfiques.
De fet, Christopher Lee encara comenta que no sap de què va Umbracle, la pel·lícula de Portabella a
la qual va participar. “Si tot el que no entenem és experimental estem
perduts”, contesta el cineasta.
Com a
músic que sóc, m’interesso per aquesta vessant, ja que Portabella ha mantingut
una estreta col·laboració amb el compositor Carlos Santos, a més a més de tenir
aquest art com a autèntic protagonista d’alguna de les seves obres, com a El silenci abans de Bach. “Les qüestions
que em planteges són elementals, primàries i no m’interessen. És un problema
teu. T’has de ressituar”, em diu. Però jo insisteixo en que no tots els
cineastes doten la música d’un pes tan important com ho fa Portabella. “Totes
les pel·lícules porten música”, es limita a dir.
Trec el
tema de l’estètica en una nova pregunta. O potser hauria de dir, més aviat, en
un nou intent de pregunta, ja que Portabella em talla.
“No funciona.
No anem bé”, em diu. “L’he molestat?”, li pregunto. “No. No m’has molestat
gens, però no em sento ni còmode, ni incòmode. Deixem-ho estar. Aquesta
entrevista no la faig”.
Cicle de cinema català
- ALBERT SERRA, cineasta guanyador del Festival de Locarno 2013. (Català)
- ÀLEX GORINA, presentador del programa Sala 33, del Canal 33 (Català)
- ÀNGEL COMAS, historiador i crític de cinema (Català)
- ÀNGEL SALA, director del Festival de Sitges (Català)
- ARNAU BATALLER, compositor de bandes sonores (Català)
- CARLES BOSCH, periodista, documentalista i director de Balseros, film pel qual va estar nominat a l'Oscar. (Català)
- CAMILO TARRAZÓN, president del Gremi d'Empresaris de Cinema de Catalunya (Català)
- DANI DE LA ORDEN, director de Barcelona, nit d'estiu (Català)
- ESTEVE RIAMBAU, historiador i crític de cinema i director de la Filmoteca de Catalunya (Català)
- FERRAN MASCARELL, Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya (Català)
- JAUME FIGUERAS, presentador del programa Cinema 3, del Canal 33 (Català)
- JAUME ROURES, soci fundador de Mediapro (Català)
- MAR COLL, directora de Tres dies amb la família i Tots volem el millor per a ella (Català)
- MARC PRADES, co-fundador de Screenly (Català)
- NEUS BALLÚS, directora de cinema i guanyadora dels Premis Gaudí 2013 amb La plaga (Català)
- NORA NAVAS, actriu a Pa Negre i Tots volem el millor per a ella (Català)
- PERE PORTABELLA, cineasta i polític (Català)
- PERE VALL, redactor en cap de la revista Fotogramas (Català)
- SERGI CASAMITJANA, director de l'ESCAC (Català)
- SUSANNA JIMÉNEZ, cap de coproduccions de TV3 (Català)
Si la resposta és "aquesta entrevista no la faig", el senyor Portabella és un autèntic impresentable que no té la més mínima consideració per un periodista que s'interessa per la seva feina.
ResponEliminaHauria de canviar d'actitud, disculpar-se i respondre a les preguntes o declinar l'entrevista ja d'entrada. Si algú li digués que no vol veure les seves pel·lícules perquè "a priori" no li semblen interessants, veuríem la seva reacció...