Albert Guinovart és, sens dubte, el compositor
més mediàtic de Catalunya, el que la gent coneix més i un dels més estimats. Polifacètic
de mena, ha fet la música per diverses òperes, bandes sonores, sintonies de sèries
de televisió i fins i tot va estar a punt d’estrenar un musical a Broadway,
però el que el veritablement el va llançar a l’estrellat va ser Mar i Cel, la
producció de Dagoll Dagom que va composar amb només 25 anys. Enguany, Guinovart
n’ha fet 50, però encara està ple d’il·lusions. “M’agradaria estrenar una òpera
al Liceu”, comenta. Adria’s News parla amb aquest brillant compositor pocs dies
després de la Gala dels Oscars; una gala que va premiar la partitura de Ludovic
Bource per The Artist, en la qual Guinovart havia fet d’orquestrador. Un èxit
més per afegir a la llarga llista que ha anat acumulant al llarg de tots
aquests anys.
Primer de tot, felicitats pels 50 anys...
Moltes gràcies.
Com ha evolucionat la teva música en aquest
mig segle de vida?
Suposo que evoluciono a mesura que vaig
madurant com a persona i vaig tenint experiències no només vitals, sinó també
musicals. El que vaig aprenent, especialment dels errors, m’ajuda a millorar.
Tot i així, jo penso que tinc el mateix esperit que quan començava. Jordi
Galceran em diu que les meves primeres obres ja tenien tot el que després he
fet. És una mica com el que passa amb en Woody Allen, que li diuen que fa sempre
la mateixa pel·lícula i no és això, és que té un estil molt particular.
I el teu estil, com és?
Al principi era bastant radical, musicalment.
Anava en contra del que es feia en aquell temps, que era molta experimentació.
Més que res, es feia molta especulació i filosofia, però poca connexió amb la
música de veritat. El que a mi m’ha distingit és que sóc intèrpret i per això
tinc molta connexió amb el públic, també com a compositor.
Malgrat aquesta radicalitat, et vas sentir
apartat de la resta de compositors contemporanis?
Bé, al principi podia semblar que se’m
menyspreava, però ara se’m reconeix que tingués clar el camí. I també era més
radical al principi que no pas ara, ja que llavors no utilitzava ressonàncies, només
acords tríades purs. He anat ampliant el meu espectre agafant tècniques
contemporànies, com per exemple utilitzar efectes. El món dels efectes, a mi,
m’agrada molt. El que no vull és que això es converteixi en un llenguatge.
Fas cas a les crítiques?
Bé, no puc dir que no m’afectin perquè em fan
reflexionar, però normalment m’afecten en positiu i em reafirmen. A vegades la
crítica simplement em fa pensar i em diu que vaig en bon camí, encara que sigui
negativa. És a dir, no em fan dubtar. A veure, jo dubto sempre, i penso que una
persona que pensi ha de dubtar sempre, però després d’aquests dubtes jo penso
que he de seguir en la meva autenticitat. Per exemple, ara que dono classe, jo
insisteixo que l’alumne no ha de ser original, sinó desenvolupar una tècnica
compositiva, les eines... L’originalitat no s’ha de buscar, sinó que surt quan
el compositor és autèntic i honest i com que tots som diferents, ja seràs
original. Per què la originalitat en si no és un valor musical, no està escrit
enlloc.
Aleshores la tècnica t’ajuda a arribar a les
idees?
Sí, totalment. És llavors quan es produeix una
connexió amb el públic; no amb tothom, que és absurd, sinó amb el teu públic. I
a vegades, en l’ambient de la música contemporània s’han queixat que no hi ha
prou de ressò, però un ha de ser realista i
saber quin és el sector de públic a qui pot accedir.
Com definiries el teu públic?
Jo em podria queixar perquè no tinc tan d’èxit
com la Madonna [riu], però un ha de saber fins a quin punt la seva
música pot ser acceptada. Jo crec, per intuïció, que el públic al que jo agrado
és la gent a qui li agraden els musicals i les bandes sonores. És a dir, agrado
a aquells que estimen la música que té un contingut dramàtic. I, per suposat, a
tothom a qui li agradi la música instrumental.
Estil “Encara tinc aquest segell de “sona a Guinovart”
Vas estudiar a Londres amb Maria Curcio i et
van trucar per fer Mar i Cel. Has cursat estudis de
composició, però?
No. El pla d’abans era diferent que el d’ara.
El que sé ho vaig aprendre a harmonia, llenguatge, etc. Vaig acabar la carrera,
vaig anar a Londres i quan vaig guanyar el concurs de Mar i Cel vaig
mirar tots els musicals que vaig poder aquella setmana. Em van agafar a mi
perquè els meus cors sonaven millor que els dels altres. El cas és que jo em
vaig presentar, però als altres concursants els van trucar, i aquesta gent
venia del món del jazz o eren cantautors, i al jurat els hi va agradar que
una persona de 25 anys formada en música, que tenia coneixements d’harmonia,
pogués fer una obra coral i van confiar amb mi. Vaig fer Mar i Cel amb
molts dubtes i va tenir un èxit inesperat.
Què té d’especial Mar i Cel perquè hagi
arribat a tanta gent i hagi agradat tant?
Primer, la història és molt potent,
especialment pel públic català, que s’hi sent identificat perquè hi ha una
minoria que lluita contra l’establishment. Quan s’ha fet a Madrid o
Alemanya, agrada com a musical, però no en simbolisme. Sincerament vaig quedar
molt sorprès i avergonyit, perquè vaig tenir èxit com a compositor sense sentir-me prou format com a compositor.
Em feia vergonya acceptar que havia tingut aquest èxit. Al cap de molts anys,
el 2003, quan es va fer la revisió pel TNC, vaig orquestrar-ho tot de nou. No
va quedar ni una nota antiga. A més, entre el Mar i Cel i el Flor de
Nit vaig estudiar molt. Perquè em sentia acomplexat de no saber-ne prou i
tenir un èxit. És curiós, però, que havent estudiat no s’hagi repetit cap gran
èxit com va ser Mar i Cel [riu].
Com et vas sentir quan et van dir que Mar i Cel es representaria
a Alemanya?
Era un somni fet realitat. Vaig tornar-la a
orquestrar per a orquestra simfònica. Va ser una cosa molt curiosa, perquè allà
agafaven gent de musical per fer els protagonistes, però la resta de
personatges eren cantants de repertori d’òpera. Això són els elencs. Sempre hi
ha els mateixos cantants a part d’alguna estrella que pugui venir convidada. La
soprano que fa de Mariscala al Cavaller de la Rosa, també fa Tosca,
per exemple. I en una cosa com Mar i Cel, fa l’ària de la mare i se’n
va. A mi em va agradar molt i al públic també, però només com a musical, no pas
amb la identificació que tenim aquí com a minoria que som els catalans.
Il·lusió “Que algú tingui ganes de tocar una cosa meva és una gran
recompensa”
Després, a Flor de nit, també hi va
haver un concurs. Vas sentir pressió, tement que seria difícil que es repetís
el fenomen de Mar i Cel?
No. Jo sempre he estat molt valent i agosarat en
aquest aspecte. T’he de dir, però, que malgrat l’èxit de Mar i Cel, no
vaig tenir feina de compositor durant els quatre anys següents; només feia de
pianista. Però res a nivell popular. No em van agafar directament perquè el
musical hauria de ser molt diferent, basat en el mon del cabaret, i no sabien
si sabria fer-ho.
Et van encasellar...
Exacte. Per això vaig fer la prova, vaig fer
un couplet i em van tornar a agafar. I malgrat que és un canvi d’estil i
tot això, la gent sempre diu que sempre sona igual. Encara tinc aquest segell
de “sona a Guinovart”.
I com et desmarques d’aquesta atribució?
Que intento renovar-me sempre; això és el que
tinc en comú amb la música instrumental. Moltes vegades no ho aconsegueixo
perquè he de ser fidel al meu llenguatge, i també com que sóc la mateixa
persona, sempre apareixen similituds. I això els hi passa a grans autors, però
no em sembla que sigui dolent, al revés. Jo escolto Poulenc per la ràdio, no sé
l’obra que és, però el reconec. I això deixa una petjada a la societat i la
música transcendeix, tot i que la transcendència, més aviat m’importa poc. A mi
m’agrada el que sent la gent, el gaudi que té quan escolta la meva música.
Per tant, composes pensant en el públic?
Hi ha un punt mig: jo crec que com a intèrpret
que sóc, no pots oblidar que l’obra ha de tenir un receptor. No pots fidelitzar
tothom, però ho tens en compte. Després, la figura del músic és molt important,
i aquest any, que és el centenari de Montsalvatge, amb qui havia treballat molt,
recordo una frase que deia que a mi em semblava antipàtica al principi però que
ara he adoptat totalment: “Jo no escric pel públic, sinó pels músics que han de
tocar l’obra.”. I això ho entenc perquè l’obra no estarà finalitzada fins que
algú la toqui i el músic és el canal per arribar al públic. Si tu fas gaudir
l’intèrpret i aconsegueixes que es faci seva la música, és la primera garantia
perquè aquesta arribi al públic. Després, per suposat, a mi m’ha d’agradar el
que faig. De tota manera, hi ha una cosa conjunta. Normalment, quan a mi
m’agrada una cosa, acaba agradant, tot i que a vegades ha passat que no.
Per exemple?
Per exemple a Gaudí, el musical, que m’agrada
molt, però gairebé no va tenir ressò. Això passa també a les bandes sonores
originals. Si tu fas una banda sonora extraordinària i la peli és dolenta,
ningú s’hi fixarà. En canvi, la gent queda exaltada per grans pel·lícules que
tenen una banda sonora normaleta.
Docència “Fer una classe em representava més nervis que fer un concert”
El compositor mana sempre, en la seva obra?
Depèn bastant del mitjà. On tu ets l’amo
creatiu absolut, excloent-hi la música de concert, és a l’òpera. Tinc un parell
d’òperes, i tot i que el llibretista i el director d’escena són importants, el
compositor mana. Després vindria el musical, que l’autor de la música i el del
text són igual d’importants i has de començar a negociar moltes coses amb el
director. Després, al final, hi hauria la banda sonora en cinema i després la
de televisió. És a dir, com més gent hi hagi a l’equip artístic, menys
importància tens. I el que signa la pel·lícula és el director i estàs al seu
servei i al dels productors. Perquè el setè art ha esdevingut una indústria. I
ja no et dic a televisió, on ja ni parles amb el director. Amb tot això, però,
no vull dir que m’agradi més una cosa que l’altra.
Què t’agrada més, doncs?
A mi m’agrada tot i tot enriqueix. Però a
televisió tu envies la música i ni tan sols la col·loques, com passa al cinema.
M’he trobat en casos que han col·locat la meva música com han volgut, l’han
tallat, etc.
T’has trobat mai en el cas on algun intèrpret
no hagi sabut reproduir la teva música com tu volies?
Sí. Això sol passar amb música de concert.
Però tu dirigeixes els músics, oi?
No. Jo no dirigeixo. Jo faig tots els papers
de l’auca menys dirigir. Faig el que penso que puc fer i no em vaig capacitat
per dirigir, sobretot pel meu caràcter. Sóc una persona que no m’imposo i un director
s’ha de poder imposar. Tot i així, estic amb el director per explicar les meves
intencions, però com que la meva música és molt transparent és difícil que algú
no vegi per on volia anar. En música de concerts sí que pot passar que tu no
controlis el que et toquen i reps una versió amb errors, molt més lenta o
ràpida, tot i que avui en dia el nivell interpretatiu ha pujat tant que gairebé
tothom ho fa bé.
Et documentes molt per composar?
Sí. Per exemple, per fer el Mar i Cel,
dins de les meves possibilitats, vaig intentar escoltar una mica la música del
nord d’Àfrica i després ho vaig portar al meu terreny. En Flor de Nit sí
que vaig investigar en el món del couplet i el cabaret. Per mi, fer un
tango no era normal. Vaig haver d’imbuir bastant. Ara, també per fer la Vampira
del Raval, que també pertany a la música de gènere.
Composició “Si estiguessis pensant contínuament en la transcendència no
t’atreviries a fer res”
Es diu que ets ràpid composant. Quant
acostumes a tardar per fer una peça?
[Riu] Això sembla una mica estrany però
em venen les idea de seguida. Ara, això no vol dir que aquesta idea sigui la
definitiva. Moltes vegades he fet tres cançons pel mateix text, però sóc ràpid,
sobretot fent melodies. Després, si faig una obra simfònica, que requereix més
desenvolupament, és una altra cosa, però les idees les tinc bastant clares i
crec que és perquè vull gaudir de la música i no tinc la transcendència massa
en el cap, perquè si hi estiguessis pensant contínuament no t’atreviries a fer
res. Jo crec que els grans mestres que admiro, com Bach, Mozart i Beethoven,
feien obres per aquell moment, i mai s’havien de repetir. Ells les pensaven
perquè agradessin en aquell moment. Després, al romanticisme ja va canviar. És
ara que la gent pensa “d’aquí 100 anys potser es tocarà...”. Jo no hi penso en
això. És massa pressió pensar que tot el que fas ha de ser una obra d’art i la
millor de totes!
El dia abans del teu aniversari va ser la gala
dels Òscars. T’esperaves que guanyés la banda sonora de Ludovic Bource per ‘The
Artist’, banda sonora en la qual havies estat un dels orquestradors?
Uff! El cert és que només havia vist la peli
del Tintin, de les nominades, perquè he anat molt atrafegat. Però penso que no
fer guanyar a John Williams és una gosadia. Mai s’hauria de poder guanyar a
John Williams! Però teníem moltes possibilitats perquè la partitura de The
Artist havia guanyat els Globus d’Or, que orienten bastant. Teníem bastant
coll avall que guanyaria.
Ho vas celebrar?
No. De fet, em va passar com el cas de Mar
i Cel. Em va fer vergonya atribuir-me mèrits perquè vaig fer una feina
d’ofici, de la qual em sento orgullós perquè m’agrada la música, però només era
feia un servei a Ludovic Bource.
Com vas entrar en el projecte?
Tinc un amic meu que viu a Paris, el Jay
Allen, que era la mà dreta de Ludovic Bource, compositor que, per cert, trobo
que té molt de talent.
Has conegut a Ludovic Bource personalment?
No. Però hi he parlat per telèfon i és molt
simpàtic. Pel que m’ha dit el Jay Allen, es veu que ve del món de la
publicitat. Vull dir que no és un compositor amb molta formació acadèmica, només
havia fet les bandes sonores pel director de The Artist. El cas és que
em va trucar dient que estava fent una peli muda i no donaven a l’abast i com
que a mi em coneixia i també coneixia la meva obra, em va demanar si volia fer
d’orquestrador, que és fer de negre. I jo mai faig de negre. És fer la feina per
un altre i et quedes una mica a l’ombra.
I perquè vas accedir-hi, doncs?
Per una banda, perquè sóc professor
d’orquestració a l’ESMUC i feia temps que no em sortia feina d’audiovisual. Vaig
pensar que així podria dir els alumnes que estava fent una banda sonora. Per
altra banda, vaig pensar que potser l’havia encertada al veure que la resta
d’orquestradors eren coneguts, malgrat que la pel·lícula era francesa i muda.
Però fa vergonya que la gent s’hi hagi fixat tant. Suposo que és perquè sóc l’únic
espanyol i sóc conegut. Però també he de dir que la banda sonora m’agrada
especialment perquè és com una mica anar en contra el que s’està fent.
Què vols dir?
A Hollywood hi ha com una línia oficial dels
productors en fer músiques molt Hans Zimmer: fer-les molt èpiques, amb molta
percussió, etc. Molt grandiloqüent i gens subtil, pel meu gust. I la música de The
Artist és fresca, amb molta melodia, que a mi m’encanta. Vaig pensar que
estava molt bé que li donessin l’Oscar.
Quins temes del film eren teus?
Estan barrejats, ens enviaven fragments de
seqüències. És a dir, no sé quins tracks he fet ni tinc el CD. Però
veient la peli sí que hi ha tres moments que et puc indicar: un és quan la
Peppy està al restaurant donant una entrevista als periodistes i el Jean
Dujardin està al darrere. Aquell tros és meu. Després quan el Dujardin entra
als estudis de cinema i va amb el cotxe, que és quan li diuen que ja no farà
més pel·lícules. També són meves les escenes d’ell quan està al llit, cap al
final, que el majordom torna i li dona el guió de la nova pel·lícula i també la
conversa del Dujardin amb la seva dona, al principi.
Hi havia molta col·laboració entre els
orquestradors?
El Ludovic Bource feia la coordinació i crec,
tot i que no n’estic prou segur, que tampoc van respectar exactament les coses
perquè sentia música meva que no era exactament el que havia fet. Però per
altra banda, trobo que el que està molt bé de la pel·lícula és que la música no
acaba d’estar sincronitzada. És com a l’època, quan tocaven música en directe.
I això és idea meva. I és molt fàcil avui en dia sincronitzar la música i si no
es fa és perquè s’ha decidit així.
Feina “Fer d’orquestrador
és fer de negre. I jo mai faig de negre”
Ha estat The Artist un punt d’inflexió
i reconeixement a la teva carrera?
[Riu]. No. Em passarà com el Mar i
Cel. La gent em diu “ara ja ho veuràs”. Doncs res. De moment ningú m’ha
trucat. No tinc feina d’audiovisual. No tinc feina d’aquest tipus. De fet, quan
vaig fer El Largo Invierno amb el Jaime Camino, vam gravar la banda
sonora amb l’OBC, es va editar en CD, vaig rebre premis internacionals i vaig
anar a Berlin. Doncs no vaig fer cap més peli fins La Moños, que havien
passat quatre anys. A mi em passa una cosa, que és que jo no només em dedico a
una cosa. Si volgués fer només bandes sonores, estaria tot el dia picant a les
portes dels productors, enviant currículums, etc. A mi m’agrada més el món del
teatre. Estem intentant que la Vampira del Raval aguanti.
Per tant, el musical és el gènere que més
t’agrada?
És molt difícil dir-ne un, però et diré una
frase molt tòpica: és com quan tens diversos fills, que no pots dir quin
t’estimes més. Me’ls estimo per diferent. El que m’agrada més és el concert,
tocar la meva música; I quan vam fer el concert d’aniversari va ser on em vaig
realitzar més: era la meva música tocada per mi. Et sens molt alliberat. Al tocar
repertori hi ha molta pressió. Tocar la Tercera Sonata de Chopin, per
més bé que la toqui, és una responsabilitat. El compositor... tothom coneix les
versions dels grans intèrprets, que estan gravades, i sempre és molta pressió.
Si tens un lapsus de memòria què passarà! Amb la meva música, en canvi, m’invento
alguna cosa i no passa res. Et sents molt més lliure. Als meus concerts parlo,
explico les coses, es crea com un ambient molt pròxim.
I aleshores, suposo que tampoc podràs triar
una de les teves obres...
També se’m fa difícil. Jo que sé. Si concretem
als musicals he de dir que durant molt de temps el Flor de Nit era el
meu preferit, però tampoc puc comparar-lo amb el Mar i Cel. Durant molt
de temps no m’estimava el Mar i Cel però quan el vaig reorquestrar sí que vaig
veure que tenia virtuts. Però Gaudí també m’agrada molt. I la Vampira que fem
ara també m’agrada molt. No te’n puc dir una, només.
Has composat coses abans de tenir assegurat
que te les comprarien?
Mira, per sort, ara ha coincidit que no tinc
feina d’audiovisual, però per sort sempre tinc encàrrecs de cobles, cors, petites
orquestres de cambra... sempre tinc coses. Aleshores, fa molts anys que no faig
una cosa perquè no sàpiga què fer. He de dir que no em paguen tots aquest
encàrrecs però he arribat a fer un quartet de tubes i un concert de percussió. La
meva màxima il·lusió és que algú que hagi de tocar una obra me l’encarregui a
mi. Que algú tingui ganes de tocar una cosa meva és una gran recompensa. Si em
diguessin “agafa’t un any sabàtic i et pagarem l’obra que tu vulguis”, home, doncs
m’agradaria fer coses grosses. Si pogués fer una gran simfonia... També
m’agradaria fer una òpera de gran format. Perquè n’he fet dues de cambra i de
coses simfòniques avui no s’encarrega cap peça més llarga que vint minuts. M’agradaria
fer una òpera per al Liceu.
Art “La música clàssica és l’art que afecta més a l’epidermis”
I t’agradaria fer el salt a Hollywood?
Ja m’ho vaig plantejar, a l’època de El
Largo Invierno. De fet, vam anar a gravar a Hollywood un disc de tangos
per a piano i orquestra, i això em va motivar molt. Però llavors va esclatar la
crisi de les discogràfiques i van canviar la direcció de l’empresa que havia
encarregat el CD, just abans que sortís comercialment el disc. I el nou
director no va trigar a esborrar el que quedava de l’anterior director i va fer
una nova proposta. I de tota la gira mundial que se’ns havia promès, no en va
quedar res, fins que un dia vaig veure el CD al Corte Inglés. Ningú m’havia
avisat que havia sortit.
Per tant, tenia contactes per marxar...
Sí. De fet, tenia un contacte per fer un
musical a Broadway. Però el productor, que era japonès, va tenir molts
problemes i al final no va poder ser. I no ho va poder fer amb tots els diners
que volia, que en tenia molts i molts. Hi va haver un problema que ara no ve al
cas que va ocasionar que no es pogués tirar endavant el projecte. I aquest
projecte era molt maco, que era sobre la novel·la Momo, de Michel Ende. I
ell va trobar espantosa la pel·lícula que en van fer i no volia donar el permís
per fer el musical, però el japonès, que va quedar enamorat del Flor de Nit
per les olimpíades, em va enviar una carta, i em va dir: “tinc una mala notícia
i una bona noticia. La mala notícia és que el Michael Ende s’ha mort sense
signar el contracte; la bona notícia és que li vam donar totes les teves músiques
i va dir que només donava permís per fer el musical si tu n’eres el compositor”.
No es va poder fer però almenys em puc posar la medalla.
I parlant de discografia, has gravat sobretot
música espanyola i música catalana. És per algun motiu en concret?
Té una explicació molt clara. Normalment a un
pianista rus se li demana que faci Rachmaninov. A un alemany se li demana que
toqui Beethoven, i és molt difícil que a algú que no sigui centreeuropeu li
demanin de fer música alemanya. Doncs a un espanyol se li demana que faci
música espanyola i, en el meu cas, també catalana. És a dir, volia seguir la
via que va fer Alicia Larrocha, que era coneguda per la música espanyola i
després ja va poder gravar altres coses, però és difícil obrir-se camí
començant a tocar Chopin, que a mi m’agrada molt, i m’agradaria poder-lo
gravar. Però el mercat està tan i tan farcit de Chopin, que és molt difícil.
Clar, a l’època que vaig començar a gravar encara hi havia el negoci
discogràfic, però ara... Jo amb Harmonia Mundi vaig començar a gravar les tres
sonates d’Albeniz, que encara no hi havia cap CD que les inclogués a les tres
juntes. Doncs vaig vendre més de 5.000 exemplars, una misèria en música pop,
però un gran èxit per la música clàssica.
Una altra de les teves vessants és la de
professor. Imparteixes orquestració a l’ESMUC. Què et va fer decidir entrar al
món de la docència?
Home, mira, tots els músics sempre acabem
donant classes. Jo vaig començar donant classes particulars però quan va néixer
l’ESMUC, em van proposar per ser professor de piano. I en aquella època em va
fer molta mandra perquè ja ho havia fet, però pel Nadal em van trucar si volia
fer classes d’orquestració perquè el Salvador Brotons no donava a l’abast.
Llavors vaig pensar que allò sí que em feia il·lusió perquè no ho havia fet
mai. Els primers anys, però, van ser terribles per mi, ja que no tenia mètodes
d’ensenyar, encara, i estava molt nerviós. Ara, en canvi, he agafat una mica el
tranquillo i m’agrada molt el contacte amb la gent jove.
Quina relació tens amb els teus alumnes?
Sobretot estableixo molt bona relació amb els
de composició. I a l’ESMUC, els que estem al departament de Teoria i Composició
som susceptibles a donar classes de composició si l’alumne ens demana. Jo, en
principi, no vaig fer composició, però hi havia un estudiant que em va dir que
volia estudiar amb mi i em va insistir tant que vaig accedir. Ja n’he tingut
uns quants, ara. A vegades més que ensenyar coses has de fer de psicòleg. Si un
es bloqueja creativament has de treure recursos psicològics per obrir-los. Però
al principi no dormia, a les nits. Fer una classe em representava més nervis
que fer un concert. I ara estic molt content perquè això que m’ha costat tant,
m’està tornat positivament i em fa estar al peu del canó, he d’estar estudiant
tot el dia i crec que composo millor des que sóc professor. I tot el que faig
espontàniament ho he d’explicar i verbalitzar i entenc coses que abans no
sabia.
Creus que els conservatoris i escoles de
música preparen bé els alumnes que es volen dedicar a la composició?
El que diré és una mica bèstia, però al pla
antic, que jo vaig estudiar, tu t’ho podies manegar i triar els camins que més
t’interessaven; estudiàvem la tècnica. Ara, tot és molt més general i
s’aprofundeix poc. Avui en dia es volen formar intèrprets amb molta formació
cultural, però després els pianistes han de demostrar com els hi corren els
dits. Els estudis d’ara són molt generalistes però costa arribar al fons d’una
disciplina concreta. El que sí em trobo, però, és que avui en dia, per la manera
d’entendre l’ensenyament o perquè es té poc temps, les tècniques tradicionals
de composició es passen bastant per alt. I les tècniques bàsiques de contrapunt
són molt fluixes, en els estudiants. El que s’ha d’estudiar és la tècnica,
l’estil, la sonoritat i després ets tu qui surt a l’escenari. I cal, també,
estudiar tècniques més modernes per no enclavar-se en l’harmonia clàssica.
Òscars “Mai s’hauria de poder guanyar a John Williams!”
Catalunya té bona salut pel que fa a la música
clàssica?
Sí, a diferència de la meva generació, que per
ser professional havies d’estudiar a l’estranger. Ara no. I tots aquests que
hem estat a fora, estem donant classes i hem apujat el nivell. Ara hi ha
orquestres de gent jove que són fantàstiques. La JONC per suposat, però també
la Camerata XXI del Tobias Gossmann, la Camerata Musicae, etc. A la nostra època només hi havia
l’OBC, i ara el nivell professional ha pujat moltíssim. El que no ha pujat en
proporció és el públic. Ha pujat, però molt poc.
I aquest problema prové de l’escola
convencional?
No ho conec prou, però diria que no. És una
cosa molt més general que l’escola. No hi ha tradició musical al nostre país.
Hi ha gent que m diu: “avui tinc Liceu o Palau”, però en canvi no saben ni què
van a veure. Per tant, vivim en una societat que vol ostentar i que no té
autèntica passió per la música. I sempre anem per enrere dels altres llocs. Deu
anar d’acord amb el clima, perquè passa el mateix als països llatins. Però el
problema no sé si és de les escoles, potser dels mitjans de comunicació.
Bé, Televisió de Catalunya va apostar per la
música clàssica amb el programa Òpera en texans...
El Ramon Gener, el Sette, com li diem,
en sap molt. Jo el conec de quan era deixeble de la Victòria dels Àngels, però
li han fet fer el paperet, tot i que està molt bé. El problema és que la música
clàssica està desterrada dels mitjans de comunicació, en general. Només la
música és notícia quan un grup pop en català treu un nou CD.
I creus que la música de bandes sonores i la
dels musicals són la continuació de la música clàssica?
No. És una frase que diuen molt els que fan
bandes sonores, però no. No tenen res a veure. La música clàssica és música de
concert. La banda sonora es podria comparar amb els ballets o amb una mena
d’òpera. És música aplicada. La música de Korngold, per exemple, és com una
òpera si traguessis el text.
Si et fes dir el teu compositor de bandes
sonores preferit, quin diries?
John Williams és el resum de tots, però també m’encanten
Korngold i Nino Rota. La música de John Williams a la música de Hitchcock ‘La trama’,
fantàstica. I la de ‘La Fúria’ és sublim. M’agraden els compositors que aporten
el seu món en una disciplina. El que no m’agrada són els estudiants de música
de bandes sonores que només volen fer això. Un compositor ha de ser capaç de
fer-ho tot. Algú que només vol fer banda sonora té una visió molt curta del que
és la música, ja que és un món que està molt estandarditzat: temes principals,
d’amor, etc. Hi ha poques coses que són novetat.
I de compositors de música clàssica?
Què entens per ‘clàssica’?
La mal dita ‘música clàssica’, la música
acadèmica, la que pot anar des del Renaixement fins a l’actualitat.
Doncs escolliria Chopin segur, ja que durant
molts anys va estar mal considerat perquè no tenia obra simfònica. Però en el
món harmònic és revolucionari i és l’autor que connecta d’una manera més bèstia
amb mi. També et diria Mozart. Si te’n puc dir més, seran Poulenc, Prokofiev, i
la música romàntica en general és fantàstica. També m’agrada molt descobrir
coses noves. Estic descobrint moltes coses del segle XX, coses ocultes de la
via oficial, i t’asseguro que hi ha autors molt importants i molta música per
descobrir.
Com definiries la música clàssica?
[Pensa] La música clàssica és la música
que un autor ha fet pel gust de regalar a la humanitat la seva idea del món i
de les grans paraules. És l’art sonor, la música de concert, que implica un
autor que pensa una cosa que vol explicar al públic i es fa a través de músics,
que són intèrprets. És l’art que afecta més a l’epidermis, que és més immediat
i emocionant perquè transcorre en el temps. És una cosa molt màgica. Sincerament,
se’m fa molt difícil definir la música clàssica en paraules.
Molt interessant!!!!
ResponEliminaMarian
ets el puto amo adria !! un crack d periodiste :)
ResponElimina