Manel Valdivieso és, sens dubte, un dels directors més aclamats i respectats
del panorama musical nacional. Ha dirigit les principals orquestres espanyoles i
també altres d’internacionals, com l’orquestra de l’Òpera de Washington. A més a més, ha enregistrat nombrosos CDs, és professor
de direcció a Musikene, de Donostia, i, des de l’any 2001, és el director artístic
de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC). Sens dubte, aquest tot terreny
de la música és una de les figures catalanes amb més talent i projecció internacional
de casa nostra. Per això, Adria’s News parla amb ell de la seva carrera professional,
de la JONC i de l’estat de la música clàssica a Catalunya.
Com es forma la Jove Orquestra Nacional de Catalunya
(JONC)?
Bé, hi ha un grup
de persones que veuen que al país comença a haver-hi gent capaç de constituir
una orquestra. De fet, a l’any 1992 o 1993 només hi havia tres conservatoris
que tenien orquestra estable, que feia dues, tres o quatre funcions a l’any. Però
és que en aquell moment ni el Conservatori del Bruc tenia orquestra fixa!
I
d’aquesta iniciativa en va néixer la JONC. Es va emmirallar amb la Joven
Orquesta Nacional de Espanya (JONDE)?
Bé, evidentment,
la JONDE va revolucionar moltes coses de la concepció musical i orquestral del
país i s’havia de fer un projecte que propiciés que passés el mateix aquí.
El govern i les institucions van participar a concepció
de la JONC?
No. La JONC neix
de persones individuals, no de cap institució. Neix de gent que creu que és un
pas que s’ha de fer per seguir progressant. D’aquí, es constitueix un primer
equip amb el Josep Pons com a director artístic i amb la Roser Trepat com a
directora executiva. Aquest va ser el nucli dur de la JONC primerenca.
Com va reaccionar el govern a la iniciativa?
En un primer
moment, el govern no es va implicar directament però tampoc va dir que no. El
que era evident és que havíem de tenir aquesta orquestra. El cas és que el govern
no gosava plantejar-ho com una cosa oficial però va garantir que el projecte
tirés endavant gràcies a subvencions. Així va funcionar sis anys, que ja és
molt.
En aquell
primer estadi l’orquestra encara no es deia JONC, oi?
No. Per aquell
llavors la JONC es deia JOSC perquè la “N” de nacional els hi va fer por i es
va preferir la “S” de simfònica. Es va començar el 1993 i l’any 1995 ja es va formar
la JONC Alevins perquè hi havia canalla més jove a les audicions que no tenien
la duresa per fer segons què però volien fer coses i no tenien on fer-ho ja que
abans, a les orquestres existents, no es tocaven obres simfòniques, sinó peces
més aviat clàssiques. El 1999 tothom va veure clar que la JONC tindria vida per
llarg i es va crear una fundació privada de titularitat pública amb un
patronat. Va ser aleshores que es va canviar el nom de JOSC a JONC.
“La JONC és la primera
orquestra no alemanya que col·labora amb la Mahler Chamber”
Quin objectiu persegueix la JONC?
La JONC vol
revolucionar la gent. Imagina això: hi ha un nano que toca... no diré el fagot,
perquè no n’hi ha. Però imagina’t algú que toca el violí en una escola de
Tremp. És un nano que té molt de talent i el seu professor, que és molt
endreçat, veu que s’ha de fer alguna cosa amb aquest noi, que no ha estat mai
amb gent que té el seu nivell ni les seves possibilitats. Per això, el
professor li recomana que es presenti a les proves de la JONC, on el noi es
troba amb quinze més iguals que ell i coneix a professors collonuts que li
expliquen coses que no sabia. L’important d’això és que aquest nano torna a
Tremp amb la motxilla plena. La seva manera de pensar és diferent i veu una
porta oberta que abans no hi era. I, segurament, els seus companys de la JONC
li diran “torna a presentar-te a les proves, que ens ho passarem bé i farem
botellón”, perquè tot compta, aquí. És a dir, a la JONC carregues les piles amb
professors de la Chamber Orchestra of Europe, que són del millor que hi ha al
panorama musical mundial.
Els professors, però, no sempre són de la Chamber
Orchestra of Europe...
No. Venen
d’orquestres diferents i, a vegades, hi ha professors que contractem
individualment. Últimament hem treballat amb Chamber Orchestra of Europe, la
Mahler Chamber Orchestra, la Deutsche Gavor Filarmonica, Deutsche Oper
Orchestra, Orquestra de Paris, l’Orquestra Nacional de França, etc.
Totes de primer ordre, veig. Com s’ho fa la JONC, doncs,
per aconseguir aquest tipus de col·laboracions tan espectaculars?
Els truquem i,
clar, és un treball d’anys ja que tota aquesta gent té agents que els filtren. El
procés és el següent: durant una sèrie d’anys crees vincles amb determinades
persones fins que acabes fent amistat amb algú de cada orquestra. L’any següent,
aquest algú porta el seu amic i finalment ve tota l’orquestra. És a dir, a això
institucionalment no hi arribes. Amb la Mahler Chamber, ja ho hem fet un parell
de vegades i hem signat un conveni de col·laboració amb ells. La JONC és la
primera orquestra no alemanya que té una relació de col·laboració amb la Mahler
Chamber. La primera de tot el món.
Ara, de fet, el passat mes de febrer van marxar set músics
de la JONC per col·laborar amb ells, oi?
Sí. L’objectiu de
tot plegat, però, no és fer-nos els xulos i dir “a la JONC vénen profes
collonuts”, sinó que hi hagi una porta oberta. Perquè els alumnes saben que si
treballen bé i els profes el coneixen tindrà la possibilitat d’anar a fer unes
audicions a Alemanya i començar a guanyar-se un lloc en aquest món tan difícil.
“La JONC és com una
gasolinera: els músics carreguen gasolina i viatgen”
Suposo que aquest intercanvi ha augmentat la reputació de
la JONC i s’obriran noves portes...
Bé. És més vistós
que abans tot i que no fem res de diferent. Senzillament ens ha donat una
empenta a nivell d’imatge i ha estat un èxit mediàtic. A més, la Mahler Chamber
va venir al febrer al Palau 100 i vam fer un assaig plegats el dia següent.
Té alguna
anècdota de la JONC?
Recordo que a la
primera generació dels alevins, l’any 1995, hi havia de clarinets la Laura Ruiz
i l’Isaac Rodríguez. La Laura, ara està tombant pels millors llocs del món i recordo
molt bé quan va arribar al primer assaig de la JONC.
A sí? Per
què?
Doncs perquè va
seure al lloc del concertino ja que no havia vist en sa vida un violí. Ella
tocava a la banda i el seu lloc era el de primer clarinet de la banda. Li vaig haver
de dir que aquell no era el seu lloc. I al costat tenia l’Isaac, del Quartet
Miró, un altre magnífic clarinetista que ha fet carrera de solista i músic de
cambra. Quan la Laura va passar per la JONC, el Joan Enric Lluna li va dir
d’estudiar amb ella i la va fer saltar a l’èxit. I d’exemples com aquest te’n
podria dir quinze o vint. Després hi ha altres músics que no han saltat a
Berlin però, en canvi, han fet altres coses, com formar un grup de cambra. Al
cap i a la fi, la JONC és com una gasolinera: els músics carreguen gasolina i
viatgen. I que duri.
El 2001 va agafar direcció artística...
Sí, tot i que ja
feia anys que hi estava dins de la comissió artística. De fet, hi vaig entrar
oficialment el 1995 amb els primers alevins.
Què va
suposar per a vostè?
Personalment,
dedicar més energies a aquest projecte, que ja m’agrada. A més a més, el moment
que jo vaig esdevenir director era un moment delicat, ja que s’havia presentat
poca gent a les últimes audicions i ens vam posar a treballar de valent.
Va ser un trampolí a la seva carrera?
No. Va ser feina
i més feina, i m’ho passo molt bé.
“A la JONC, el treball ja
s’aguanta per si sol el segon dia”
Havent dirigit les orquestres de Frankfurt i Washington, entre
d’altres, què li va fer acceptar aquest projecte tenint coses més ambicioses
sobre la taula...
Bé, són coses diferents.
Jo ja coneixia on m’estava posant i li veia moltes possibilitats i segueixo
pensant que la JONC té moltes possibilitats per créixer encara més. A més, té
l’avantatge que no tinc orquestra fixa, sinó que vaig fent moltes coses a
l’any, cosa que no m’obliga a estar cada setmana en un lloc físicament, sinó
que puc estar fent feina des de diferents llocs i, a més, també creia que
podria ser-hi útil, que podria aportar-hi coses.
Quina mena de coses?
Bé, és un treball
diferent al del conservatori. A la JONC, el treball ja s’aguanta per si sol el
segon dia.
Cadascú ve amb l’obra preparada?
Hi ha de tot. Sí
que et concentres i cadascú coneix els seus propis límits, ja que si t’estàs
una setmana seguida tocant sis hores al dia, saps que el dia següent, a partir
de la quarta hora ja no donaràs de tu mateix. S’ha de dosificar la feina, però
és cert que aquí aprenem a estudiar a fons una partitura. Normalment t’estudies
una partitura a la setmana vas a classe i et diuen “molt bé, una altra”. Aquí
és diferent. Busquem tots els matisos. Això fa que gaudeixis més a l’hora de
tocar-ho. I aprens a escoltar els altres. Aquesta és una avantatge. Tu has de
ser capaç de confiar que els altres faran la seva part i has de ser capaç que
els altres confiïn en tu. És a dir, tu no has de fer més del que et toca fer,
però amb allò que et toca fer, has d’aconseguir que els altres estiguin
tranquils i segurs que ho faràs.
La seva
feina com a director a la JONC, entenent la JONC com una agrupació que no té
els mateixos objectius que una orquestra professional, com es veu modificada?
Els objectius són
els mateixos, el que varia és el procés. En una orquestra de gent més inexperta
vas més a poc a poc però també pares més atenció als detalls. A vegades m’he
trobat en casos de gent que m’explicava que un cop van anar arribant orquestres professionals anaven més tranquils
perquè ja havien tocat el repertori a la JONC. És a dir, anem més a poc a poc
però acabem obtenint un millor resultat. El defecte que tenen les orquestres menys
expertes és que el repertori és una mica més limitat. La idea és que en un
cicle de dos tres anys, que és el que la gent s’hi està, es vegi el repertori més
bàsic i, com que ens anem renovant, hem d’anar donant tombs a les peces que són
centrals per a un músic industrial.
“Cada audició és una
oportunitat per demostrar i superar el que cadascú sap que és una dificultat
per a ell”
L’any
2008 van oferir un concert conjunt amb la JONDE, on van interpretar el Gurrelieder
d’Arnold Schönberg. S’està pensant en repetir l’experiència, encara que no
sigui amb la JONDE?
Sí, però no és gens
fàcil de fer. Amb la JONDE ho vam fer pel 15è aniversari i vam tardar quatre
anys a preparar l’encontre. És molt laboriós però és fixar-se un objectiu i
aconseguir-lo. És a dir, fixar-se un objectiu sobre la taula per demostrar que
nosaltres podem ser com la JONDE o altres orquestres perquè som ambiciosos.
Aquest era un dels objectius. És una altra medalla.
Els solistes de la JONC són sempre intèrprets convidats?
No sempre són
externs. Per exemple vam fer un concert de violoncel amb un exmembre de la
JONC.
S’ha
donat mai el cas que algun mentre de la plantilla de la JONC, donat el seu
elevat nivell, faci de solista?
Mentre està a la
JONC no. És a dir, pot tenir solos, però no farà un paper de solista.
Tot i així, hi va haver el cas divertit d’un jove violinista que va tocar amb
nosaltres el concert de Mendelssohn i s’ho va passar tan bé que l’any següent
es va presentar a les audicions i va estar-se a la JONC dos anys. En tot cas,
s’han fet concerts amb gent acabada de sortir. Ara, per Setmana Santa farem el
2n Concert de Bach per a violí amb l’Helena Satué, que va estar a la JONC i que
es va fer cap de segons violins a la Simfònica de Galícia i no té ni 30 anys. I
l’any passat també vam tocar amb l’Anna Puig, que ara és cap de violes a la
Mahler Chamber Orchestra, havent passat per aquí fa quatre anys.
Els
membres de la JONC comenten que se sap tots els seus noms...
Això diuen? [riu].
Alguns em falten. Tots no me’ls sé, però molts sí.
Quina
relació té amb ells?
Tinc una relació
de... no ho sé. Això ho haurien de dir ells. És a dir, els conec i sé per on
passa cadascun. Veig si tenen algun problema i també veig si milloren o no.
“De les audicions de la JONC
en pots fer una radiografia del país”
Tot i
així, han de fer proves d’accés regularment...
Sí. Però això no
és per nosaltres. És per a ells. Nosaltres ja veiem com toquen als assajos. És
llavors que veiem com està cada secció i tenim cinc minuts per parlar amb els
professors per veure si el que hem decidit és correcte o no. Som molt seriosos
amb això. Ben sovint no són les audicions les que decideixen on es posa cadascú.
Alguna vegada hi ha gent que no ha d’estar al davant no perquè no toqui bé, sinó perquè es necessiten
altres coses per això. I per algú que ara toqui molt bé pot ser que no sigui el
moment. Recordo un cas en una secció de cordes que hi havia un noi que acabava
d’entrar que era superbrillant, però era tan brillant que no sabia tenir una
relació normal amb els altres. Per temperament, més que res. La seva relació
amb la secció si ell estava davant no feia tocar millor a la resta i el vam
posar a l’últim faristol, perquè no era el seu moment per anar a davant i també
perquè a l’últim faristol hi ha d’haver gent bona. Tot i així, segur que ens
equivoquem molt, també, però mirem de tenir les eines. I les audicions són per
a ells, tot i que ells ho viuen com un drama. Però cada audició és una
oportunitat per demostrar i superar el que cadascú sap que és una dificultat
per a ell: si es posen nerviosos, si poden fer un repertori, si saben
dosificar-se el temps d’estudi, si saben mantenir el control, etc., cada
examen, audició o fita, és una oportunitat per organitzar-se la vida durant un
temps. A les audicions hi ha gent que ha fet autèntics desastres però ha entrat
perquè, tot i estar nerviós, els dos segons que estava tranquil ha brillat.
S’està
ensenyant música correctament des de les escoles convencionals?
No, no, no. Clar
que no.
Què es
podria fer per atreure els joves no músics a la música clàssica?
No sé què dir-te.
Suposo que la gent que fa els plans d’estudis haurien d’anar a Dinamarca,
Corea, Alemanya i Anglaterra i veure què han fet allà, que no sé com ho fan,
però sé que es facilita una tradició. Et podria dir coses però no conec prou el
sistema educatiu d’aquí per opinar. El cas és que no només no es presta atenció
a la música clàssica, sinó que no es presta atenció a coses molt i molt
importants.
I des de
la JONC, s'han plantejat liderar...
El país! [riu]
...alguna
mena de projecte educatiu compartit a nivell de tot Catalunya, unificat amb els
conservatoris, les escoles de música, etc.?
Jo ric, però això
que tu dius seria maco i ambiciós. L’avantatge que ha tingut la JONC en aquests
anys és que la JONC no forma part del sistema educatiu; funciona en paral·lel.
Això és una avantatge perquè ho observes tot des de fora. Quan fem les
audicions és com una atalaia perquè de la gent que s’hi presenta, que és molta,
en pots fer una radiografia del país, encara que no vulguis. D’això no en fem
cap ús que no sigui per ajudar els alumnes que entren i els que volen entrar
però no poden. El que tu dius té masses implicacions... De fet, la gent del
país ja sap què és la JONC. Fa 15 anys no, però ara, sí. De moment, però, la
funció de la JONC no sembla que hagi de ser aquesta.
“La gent és la clau de tot”
Quin és el
nivell de vinculació, doncs, amb les orquestres dels conservatoris?
S’han fet forces
estadístiques al respecte. A Catalunya, en aquest moment, hi deu haver 18 o 19
conservatoris. Doncs la proporció de professors que han estat a la JONC, la JONDE
o similars, ara, en relació a quan va començar, ha crescut un disbarat. Per
exemple, hi ha un professor d’oboè a Vilanova què ha passat per la JONC.
Aleshores els seus alumnes ho sabran, i hi ha molts casos com aquest. Crec que
són més de 40 professors amb aquest perfil. Des d’aquest punt de vista, el canvi
es produeix sol. Abans només tres conservatoris tenien orquestra i ara tots en
tenen. S’ha pres consciència d’això i queda palès en el promig d’edat a la
JONC, que a la primera convocatòria superava els 22 anys. Per tant, ja hi ha
una revolució, encara que sigui lenta. L’altra idea no sé si l’hauríem de fer.
Seríem massa dràstics. No ens deixarien. Tampoc pots basar la vida de la gent
amb la música clàssica. Bé, sí que pots, però ells no ho saben.
I
d’aquesta radiografia que ha dit, quin és l’estat aquí de la música clàssica a
Catalunya?
Millor que ahir i
pitjor que demà.
Malgrat
la crisi creu que anirà a més?
Sí. No depèn
d’això. A un determinat nivell pot matar algunes iniciatives però...
Llavors
de què depèn?
De la gent. Si la
gent ha descobert que això no li agrada ja pots dir que parin.
Aleshores,
és tradició el que necessitem per arrelar la música clàssica a la societat?
No
necessàriament. A vegades un entra en contacte amb alguna cosa que li agrada,
tot i entrar-hi de manera col·lateral. En definitiva, la gent és la clau de
tot.
Entrevista elaborada amb la col·laboració de Marcel Ortega
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada