Entrevista feta conjuntament amb Montse Auguets
Quan un
ha de parlar amb un escriptor conegut és més aviat prudent, el tracta de vostè
i intenta no posar-se de peus a la galleda preguntant coses inoportunes. Però
amb en Jordi Sierra i Fabra aquests prejudicis i estereotips desapareixen ja
des del primer moment. “Com em torneu a tractar de vostè us foto una patada al
cul”, ens adverteix. I és que en Sierra i Fabra és diferent. És una persona
extravertida i propera; un nen en esperit que et fa qüestionar els seus 64
anys. De seguida ens condueix fins a un petit despatx amb més de 30.000 vinils.
I un pin en forma de guitarra elèctrica acaba de donar el toc definitiu a una
personalitat sens dubte singular. Adria's News entrevista l’escriptor espanyol
viu que més llibres ha publicat.
Recordes què va ser el detonant de les teves primeres
passes en el món literari?
I tant. Recordo
que en aquella època, al meu barri no hi havia biblioteca ni tenia diners per
comprar llibres però venia pa sec, i amb això podia llogar llibres cutres. És a
dir, no em vaig formar llegint llibres meravellosos, com Dostoievski, tal i
qual... Als vuit anys vaig començar a escriure novel·les de cent pàgines i li
vaig dir al meu pare que volia ser escriptor. Ell em va dir que no, que seria
un desgraciat i em vaig sentir molt sol. A més, anava a una escola repressora,
franquista, filla de puta, amb uniforme, de les que et castraven... i jo era un
tio diferent. Tenia fantasia. I als 12 anys vaig escriure un llibre de 500
pàgines com a resposta a mi mateix. “O m’ho demostro o no ho aconseguiré”, deia.
Per tant, ets tu mateix que t’has de demostrar les coses...
Sí. Per què si tu
vols ser metge, et donen un diploma quan acabes la carrera, i el mateix passa
amb els arquitectes i en altres tantes professions. Però, i si vols ser
escriptor? Doncs t’espaviles com pots. Hi ha nois que diuen “Oh, és que vull
ser escriptor i no puc, el meu pare no em deixa, visc a Solsona, i a mi qui em
cardarà cas? Si fos de Barcelona o Nova York...” I què importa això o que
siguis alt o baix, ros o top model. Res. Depèn de tu, tio. No hi ha volta de
full. El que passa és que als 15 anys la gent és molt insegura, jo també ho era.
I com vas vèncer aquesta inseguretat?
Quan jo era petit
era tartamut perdut, dels durs, i aleshores vaig tenir un accident que gairebé em va fer perdre el braç, el nas em va
caure sencer, i em van ingressar a l’hospital penjant de filferros, com una
mòmia, i no podia llegir. Tu agafa i llegeix amb un sol braç. No pots. Recordo
que vaig demanar paper, cartró i un llapis per poder dibuixar i escriure amb la
mà lliure. Aleshores vaig veure que escrivint anava a cent per hora i no
tartamudejava i vaig fer un llibre de tres pàgines. Quan el pare va arribar,
me’l va trencar i em va dir: “No facis tonteries”. Aleshores mai més he tornat
a deixar llegir res a ningú. Mai.
A ningú?
Bé. A la meva
dona. Si li agrada bé, si no, també.
Així que vas superar la tartamudesa...
Si tu agafes un
bloc de marbre enorme i et donen un martell i li dones cops, no el trencaràs
perquè és molt dur. Ara, a cop de martell una i altra vegada, l’esquerdaràs a
poc a poc, però es raro que el puguis trencar. Però si el bloc té una escletxa
i cau una gota d’aigua i gela, el trenca en dos. Aleshores què ens passa als
éssers humans? Que tenim escletxes. No hi ha ningú que sigui un bloc de marbre
impertèrrit i que no l’afecti res. I les escletxes és per on la gent ens fa
mal. Jo què era? Tartamut, i a més, tenia complex de lleig, les nenes no em
feien cas i m’anaven fotent. Però si tu agafes el dolent i el bo, el bo sempre
supera lo dolent. Sempre. Per tant, com menys escletxes tinguis millor. Com
vaig superar jo la tartamudesa? Als 18 anys quan em va deixar d’importar i em
vaig riure de mi mateix. L’ideal seria que una persona coixa pogués anar a una
sabateria i demanar una sabata perquè li falta una cama.
Això sí que és riure’s d’un mateix!
La vergonya, jo, la
vaig superar amb 18 anys, que vaig dir: “Sóc tartamut, i què? Hi ha gent que és
idiota i no ho sap”. Aleshores ho vaig acceptar i vaig començar a explicar
acudits i ho vaig anar superant perquè em vaig riure de mi mateix. Ara faig
conferències, xerro com una metralladora i he sigut disc-jockey. Hem d’intentar
tapar les escletxes. Vaig aconseguir ser un bloc de marbre sense escletxes. No
podien amb mi. Seria escriptor.
Per a qui escrius, doncs?
Escric com a
necessitat vital; per tant, per mi. De fet vaig fer un llibre que es diu Lapagina escrita, que és el mètode Jordi Sierra i Fabra per a joves escriptors,
que és el que fem servir a les classes de Colòmbia. En aquest llibre hi ha tots
els meus trucs.
Sóc escriptor abans que pare, marit o el
que sigui
Guardes tot el que has escrit?
Tot. A finals d’any
sortiran les meves memòries literàries i tinc molta sort perquè des del primer escrit
que vaig fer que apunto el dia, l’hora i el lloc on ho he escrit. Tot està
documentat. La gent diu: “Vaig llençar el diari de quan era nen”. No té sentit.
És fantàstic veure com has crescut dels quinze anys. Trobaràs coses
meravelloses que ja havies oblidat.
Per tant, si des de sempre has documentat tot el que fas,
sempre has tingut clar que volies ser escriptor...
I tant, tio.
Claríssim, des de sempre. Jo no tinc cultura ja que no he estudiat res.
Aleshores em vaig haver de fer a mi mateix. Per això vaig dissenyar un tamboret
de cinc potes, que són: pau, amor, respecte, honradesa i esperança. I sobre
aquestes cinc formes he basat la meva vida, però jo tinc molta enveja de la
gent que té una carrera. La meva ha estat lectora i viatgera. Evidentment,
potser sóc més llest que l’altra gent, però m’he format amb la meva pròpia
experiència.
I per què no vas estudiar, si tens enveja dels
llicenciats?
Bé, jo vaig
estudiar per aparellador mentre treballava a una empresa de construcció però
tenia molt clar encara que ho acabés no m’hi acabaria dedicant. I quan vaig
conèixer la meva dona, fa 43 anys, li vaig dir: “Mira’m bé, treballo en una
empresa, sóc un Don nadie, però sóc
escriptor. I abans que pare, marit o el que sigui seré escriptor sempre. Si em
dius que sí, després no em vinguis amb òsties. Sóc artista, sóc escriptor i ho
seré sempre”. Ho va entendre molt bé i seguim junts.
Has guanyat més de 30 premis literaris. Per què continues
concursant?
Primer perquè em
surt de la punta de la fava. M’encanta guanyar premis, sóc Leo. I després,
perquè cada premi que guanyo és com dir: “Papa, ja en tinc 30, d’acord?” És com
una lluita personal meva. A veure, mala sort per ell. Si no hagués fumat, no s’hauria
mort. I és que a més es va morir dues setmanes abans que jo guanyés el meu
primer premi...
Per tant, entenc que tu no fumes...
No fumo ni bec.
He estat hippie i rockero però mai he begut ni he pres drogues
perquè tinc clar que el meu cos és la meva casa i he de cuidar-la. Quan em mori
no serà perquè he fet excessos. La meva vida està consagrada a la literatura. Sóc
tan feliç escrivint! La meva definició és escriure és un orgasme continu.
I això
per què?
Hi ha dies que ni
em dutxaria. M’aixeco del llit a les deu del matí i tinc tantes ganes d’escriure,
quan faig una novel·la! Fins i tot escric quan agafo el tren!
Em sento viu. L’edat és només una dada
al DNI
Quin és
el teu procés creatiu?
El meu cap és un
sembrat on hi cauen 100 llavors al dia. D’un diari, per exemple, en poden
sortir tres novel·les. Algunes d’aquestes idees, però, no arrelen i es moren;
altres broten. Una planta pot sortir en un dia o pot trigar a créixer 40 anys.
I un llibre és una idea que creix. Quan faig ciència ficció, per exemple, sóc Déu
i faig el que vull. No és el mateix que un llibre policial on tot és molt més
complex i no hi pot quedar cap cable penjat. Si faig una novel·la històrica he
de començar a llegir llibres d’història per documentar-me. Si faig un llibre
que passa a Camerun doncs me’n vaig allà per què per Internet agafes el Google
Maps i tu pots caminar pel carrer que surti, però les olors, els ulls de la
gent, la manera de parlar, les seves veus... Això només es troba allà.
I com
gestiones tantes idees?
Apunto les idees
a llibretes, que acostumen a ser bastant gruixudes per què em durin. Ara, per exemple,
estic fent el guió d’un llibre per matar un profe de química i física. Hi
guardo apunts, coses, papers, etc.
A què et
refereixes quan dius que estàs escrivint un guió?
Un cop tinc la
idea ben clara, agafo un avió i vaig a una illa al Carib per escriure el guió,
que és el llibre en essència. Després, escriure és facilíssim. Sóc un escriptor
molt ràpid, no corregeixo res. Sóc un volcà perquè abans he treballat molt, i
molt, i molt, i molt, i molt... Suposo que si escric amb tanta la rapidesa és
perquè vaig ser periodista musical al seu dia; i havia de ser molt àgil, per
això. Et deien “Article d’aquí mitja hora, que hem de tancar”. No pots començar
a canviar coses, sinó que has de fer el que dicta el teu instint; vomitar-ho i quedi
com quedi. Després diràs “Si hagués fet allò...”
Se
n’aprèn d’escriure, amb els anys?
Sí. I tant. Jo
ara agafo un llibre fet als 40 anys i penso “Òstia! Això em publicaven als 40
anys” I als 40 llegia un dels 25 i deia “Però si era un crio! Això em
publicaven?” Espero que als 80 pugui dir “Això als 60 m’ho publicaven?” Molta
gent, entre ells crítics, diuen que sóc dels pocs autors que estan evolucionant
contínuament. “Hi ha molts a la teva edat que els hi falta el puntet i han
perdut les ganes i la il·lusió, però tu cada dia escrius millor”, diuen. I és
perquè em sento viu. L’edat és només una dada al DNI. L’edat és una tonteria.
Sóc gran perquè em noto més cansat, però sóc un crio, i faig el burro, i dic
tacos com quan tenia 25 anys i no em sento un tio gran.
Quina és
la clau per publicar per primera vegada?
Jo als meus nanos
sempre els hi dic que abans dels 18 anys no es desesperin si les editorials no
contesten. Els hi dic que no ho deixin. Primer has d’escriure 10 llibres, almenys!
Com pot ser que es plantegin deixar d’escriure als 15 anys per què no els hi
publiquen! Això no va així! Jo feia un llibre cada any i ningú me’l llegia! A
mi no m’agrada donar consells, però sí recomano presentar-se a concursos per si
sona la flauta i guanyes. La gent que em diu amb 18 anys: “Em busco un agent
literari?” Quina tonteria. També sempre dic que no s’audoeditin ja que no és el
camí a seguir. Si ets escriptor, viu com a escriptor. Que et paguin per
escriure. No paguis, tu.
Tenir èxit a la literatura és una
loteria
Existeix
l’estil?
Sí. L’estil és un
i tothom neix amb una empremta digital, una només, que és intransferible. També
naixem amb un estil literari propi, igual que tots respirem diferent. Perquè
tots tenim a dins un metrònom i això no es pot canviar. Ens hem de llençar a la
piscina. Després ja veurem si l’aigua està freda, calenta o si no hi ha aigua.
I això és el que et dóna la vida: millorar a partir de l’equivocació.
En un llibre valores més la història o la manera en què
està explicada?
Si no hi ha una
idea, no hi ha història i no la pots escriure. És com el sexe. Si no hi ha una
tia que et motiva no sents les pampallugues i si no li dones un petó i la toques,
no trempes. Per tant, això és una cadena. Sense una bona idea és difícil fer un
llibre perquè falta motivació.
Les històries dels teus personatges remeten a fets
biogràfics?
No. L’únic
consell que he seguit a la meva vida és el que em van donar quan era jove, quan
tenia 18 o 19 anys, i vaig conèixer un editor. Li vaig dir: “He fet un llibre
que es diu Sombras”. I em diu, el fill de puta: “És
autobiogràfic?”. Clar, jo volia impactar i li vaig dir que sí, que eren
experiències. I el tio em va dir: “Tens 18 anys nen i la teva vida no li
importa un pebrot a ningú. Si ets un novel·lista, explica històries”. És
l’experiència, el que et dóna de què poder parlar.
Per exemple?
Home, si et parlo
d’un terratrèmol, i jo n’he viscut un i tinc l’experiència; o si et parlo d’un
atemptat terrorista, que n’he sofert un i sé el què he sentit; o si parlo d’uns
paramilitars que agafen un tio i li foten una pistola al cap, i això m’ho han
fet a mi; o si et parlo d’un avió que es cau, que he caigut tres vegades, doncs
sí que em baso en el que vaig sentir i sé de què estic parlant.
Ets
l’escriptor espanyol viu que ha publicat més llibres...
Sí. I la gent em
pregunta com ho faig. Em pregunten si tinc negres amagats! Au, home. Tonteries.
M’agrada escriure, tios. M’encanta. És una passió. Estic tot el dia parint
coses. I tot m’ho faig jo.
Has escrit més de 400 llibres. Te’n recordes de tots?
Sí. Pregunteu als
vostres pares si se’n recorden de quan us van fer. Aneu i digueu-los: “Papa,
te’n recordes de quan em vas fer?” I us dirà: “Que si me’n recordo? Tant de bo
me n’hagués anat al cine aquella nit…” Us ho dirà en conya, però us dirà una
cosa d’aquestes. Quan fas un fill, te’n recordes, i jo recordo cada llibre
perquè sé el què he sentit quan l’he parit, que és molt intens.
Per tant, si entens els llibres com a fills, et negaràs a
destacar-ne cap, oi?
No, no cap… Jo
tinc dos fills i dues nétes i quina és més guapa? No, no, no. No pots triar; seria
trair… A la meva pàgina web, si hi entres, on diu Top Best Sellers, veuràs els meus llibres més venuts, el nombre
d’edicions… El més venut és Campos de
Fresas, per mi és un llibre com un altre, que vaig pensar en dos dies a
Isla Margarita i vaig escriure amb sis dies. Doncs porta 700.000 exemplars
venuts. Kafka y la muñeca viajera,
Premio Nacional de Literatura, mils d’edicions i versió teatral inclosa. Mira,
això és una loteria.
He vist mig món i em queda l’altre mig
A part de la literatura, quines són les teves altres
passions?
Jo tinc quatre
passions: escriure, la música, viatjar i el cine. Vaig al cine cada nit si
estic a Barcelona; i si no tinc pel·lícules, com avui, que ja les he vist
totes, em quedo a casa i me’n foto dos en vídeo. Quan escric m’aixeco a les deu
del matí, em rento, esmorzo i a les onze em fico a treballar. Escric d’onze a tres.
A les tres veig l’informatiu, llegeixo un o dos diaris i dino. A les quatre i
mitja em torno a posar a escriure, de quatre i mitja a vuit i mitja. A aquesta
hora paro, sopo i vaig al cine. Dormo nou hores perquè necessito descansar molt
i aquest és el meu horari.
Però l’horari no sempre deu ser tan quadriculat...
A vegades, em
fico al llit a les onze de la nit perquè a les set del matí ja has d’estar
dempeus i fent feina. Quan vaig ser en un monestir del Tibet, recordo que el
gong va sonar a les quatre del matí i au! Tots allí a fer el pagès per fer “AHMMMMM”.
Si estàs navegant per l’Amazones, a les cinc del matí ja és de dia i el que et
ve de gust és veure la sortida del sol, donar-te un banyet ben ràpid i sortir a
temps perquè no se’t mengin les piranyes. No ho sé… Depèn d’on estiguis també què
hagis de fer.
Hi ha algun viatge que tinguis pendent?
Sí, mira. He vist
mig món i em queda l’altre mig. No sé. He estat a l’Índia quatre vegades, he
recorregut tot Mèxic perquè m’encanten les cultures antigues i també he recorregut
Java i Sumatra molts cops. He estat a Xina, he estat a mitja Àfrica, he estat a
safaris –fotogràfics, que jo sóc de GreenPeace–, i m’he patejat tota l’Amèrica
Llatina, però encara em falten molts llocs. M’encantaria recórrer Guinea;
m’encantaria anar a moltes més illes que no conec per escriure llibres… També
m’agradaria conèixer la Rússia profunda, m’encantaria seguir les fonts del riu
Nil, però, clar, qui passa avui en dia pel Sudan, tal com està la cosa? Allà et
pelen i et maten, no sóc un heroi. Si he tingut problemes és perquè han sigut
accidentals, però no em vull arriscar.
També tens una fundació, la Fundació Jordi Sierra i Fabra. Parla’n una mica.
Quan anava de
cole en cole, deia: “Hi ha algun escriptor?”. Aleshores els deia que
m’enviessin els llibres i me’ls llegia. Tots escrivien igual. Escrivien bé,
perquè si amb quinze anys ja fas un llibre senyal que ets bo. D’aquí va sorgir
la idea de fer la Fundació, per donar impuls al talent jove. Per què aquests
joves no guanyaran cap premi literari d’adults... Necessiten que hi hagi un
premi literari internacional, amb diners, que publiqui l’obra guanyadora. I jo envio
una carta a tots els participants amb l’informe del lector i faig tres
classificacions: finalistes, llista d’honor d’or i de plata. Als 30 primers els
truco a tots per telèfon; un per un. “Tu no has perdut, simplement no has
guanyat”, els hi dic. I això de trucar-los no ho fa ningú més. Per què té el
Carreres una fundació per la leucèmia? Per què va tenir leucèmia. Doncs jo tinc
un premi literari per a joves perquè a mi em van putejar de nen i crec que
escriure és meravellós i l’art és el que ens fa diferents a les bèsties. La
Fundació va néixer amb aquest esperit: per donar eines a la gent.
Potser he fet més bandera de
la pàtria catalana escrivint en castellà que molts dels que van amb la
barretina
Per què escrius?
Bé, escriure, per
mi és... no ho sé. Jo mai he anat al psiquiatre, estic grillat però quan tinc
un problema el poso al personatge i ja està. Per mi, el fet d’escriure, agafar
un paper i expressar el que sents... Jo he après molt de mi mateix. Això no ho
sap ningú encara però aquest octubre sortirà una revista virtual a Internet per
donar eines a la gent: explicarà com escriure llibres, com fer ciència-ficció,
etc. Demanarem que la gent escrigui coses per nosaltres, parlarem amb
escriptors perquè expliquin com fan llibres, no que si són guapos o si han
guanyat l’últim premi, sinó com treballen, que donin eines.
Serà una altra manera d’ajudar...
Sí. El que passa
és que a Barcelona no he pogut comprar un local per fer les classes i promocionar
aquestes coses, en canvi a Colòmbia, on hi tinc la Fundació germana, hi tenim
una seu meravellosa que ens ha proporcionat gratis el banc de Colòmbia, que
serveix com a escola d’escriptors. Aquí vés a la Caixa a demanar alguna cosa
gratis... I a l’escola de Colòmbia vam donar assistència a 115.000 nanos. Jo
n’estic orgullós d’aquesta tasca social perquè del no res, amb molt pocs
diners, hem fet moltes coses.
Et relaciones molt amb d’altres autors o escriptors
d’aquí?
Els escriptors
que fem literatura juvenil ens recolzem molt. Un escriptor d’adults és un
fantasma de molt cuidado. Diuen “Jo quan faig un llibre trigo cinc anys perquè
sóc molt important i pateixo molt”. I jo penso. “Pateixes molt? Doncs ets
burro! Si pateixes tant no ho fotis, tio!” Un consell que dono és que els
escriptors vomitin la idea i no toquin res. La perfecció no existeix. Quan faig
un llibre busco la intuïció pura. Per què agrado tant, a la gent? Perquè no hi
foto palla. Al primer capítol ja t’agafo i a la pàgina vint ja no et deixo
anar; i aquest és el meu secret. En el món de la literatura per a adults hi ha
molta falsedat. Et diuen: “Oh el teu últim llibre, quina meravella” i et dones
la volta i et diuen: “Quina merda!, però si li dic es frustra”.
Escrius els originals en català o en castellà?
Depèn. Normalment
en castellà perquè sóc molt més ràpid. Parlo català però vaig anar a una escola
en l’època del Franco i llavors, clar, si quan aprens a escriure, ho fas en un
idioma... Tinc molt més vocabulari en castellà i escric molt més ràpid.
Però et
consideres català o espanyol?
Hòstia, em dic
Jordi Sierra i Fabra. També he fet bandera, sóc català! El nom el vaig triar
l’any 1968, en una època en què jo escrivia a Madrid i em deien que era una
falta ortogràfica posar la “i” entre els dos cognoms i m’ho van prohibir. Jo
els vaig dir “o em foteu la “i” o no escric”; llavors era un Don Nadie però jo ja he fet la meva
guerra. Avui en dia no crec que hagi d’anar amb la bandereta. Arreu del món sóc
“el autor catalán”. A Youtube hi ha el vídeo en d’un cole que em va rebre a Barbosa,
Antiòquia (Colòmbia) amb banderes espanyoles, però sona l’himne de Els Segadors. Quan vaig a Mèxic o això,
i sempre em posen “Benvingut Jordi”. Potser he fet més bandera de la pàtria
catalana escrivint en castellà que molts dels que van amb la barretina.
***
Després d’una hora de conversa i un cafè hem de marxar,
malgrat sentir-nos com a casa. Però marxem sabent una cosa més d’aquest nen amb
cos d’adult, d’aquest artista de les lletres. Sabem que en Jordi Sierra i Fabra
encara té molts somnis per complir.
És genial. L'entrevista és molt dinàmica, i aquest senyor no té pèls a la llengua,sembla una persona que tracta els problemes de cara i si s'equivoca, doncs a fer-se fotre.
ResponEliminaNo he llegit mai res seu, i crec que així que m'acabi el llibre que estic llegint faré cap a alguna de les seves històries, que segur que són ben dignes de llegir!!
Adrià i Montse, bona feina!!
Molts ànims!!