Suècia es va posar la corona del 57è
Festival d’Eurovisió, que va tenir lloc ahir a Bakú(Azerbaidjan). Amb un tema
titulant ‘Euphoria’, la cantant Loreen va endur-se el guardó d’un festival que
ja és un clàssic al món de l’espectacle; una tradició ben arrelada a Europa que
s’erigeix com l’esdeveniment musical anual que recull més audiència a tot el
món.
Crec que ben poca gent recordarà el 57è
Festival d’Eurovisió d’aquí a un parell d’anys, en part perquè no va ser un
esdeveniment trencador i arriscat, com ha passat algunes vegades, sinó que va
ser un acte totalment previsible i, en bona mesura, avorrit. Repetíem amb el de
sempre: artistes, com el duo irlandès Jedward, que pujaven de nou a l’escenari
per intentar aconseguir una millor posició que l’obtinguda l’any anterior, sentíem
de nou els característics –i a vegades innecessaris– comentaris de José María
Íñigo i tornàvem a veure el Regne Unit situant-se en les pitjors posicions del
marcador. Com sempre. Sense gairebé cap novetat destacada. Va ser una edició d’aquelles
on trobes a faltar personatges com en Jimmy Jump per donar un mica de vida a les
més de vint cançons que participen a la competició.
LES CANÇONS
Les cançons són la raó de ser del
Festival d’Eurovisió, són el seu pal de paller. Però no n’hi ha prou en cantar
bé ni en triar una cançó bonica. Això només serveix perquè un país aconsegueixi
classificar-se per la competició, però no és suficient per guanyar-la. Hi ha
altres coses que el jurat i el públic valoren. Per exemple, l’escenografia,
l’espectacle, el ball, el vestuari, l’originalitat i la novetat. I enguany, els
cantants de ben pocs grups complien aquests requisits. Potser només ho va
aconseguir el grup Buránovskiye Bábushki, un conjunt format sis dones russes
d’edat més que avançada (la més gran té 86 anys), que van interpretar el tema Party
for Everybody. La jugada, però, no els hi va acabar de sortir bé i el seu
carisma no va aconseguir atorgar-los la primera posició. Malgrat tot, van quedar segones a últim moment, sobrepassant Sèrbia en puntuació.
A part de la cançó d’aquest grup
folklòric i un parell o tres més de caire més disco, com els temes de Xipre i
Grècia, la resta de peces van ser balades o cançons lentes propenses a
l’avorriment. Almenys ens distreia de tant en tant una senyera catalana que
onejava per un dels laterals de l’escenari, segurament de la mà d’un català
amb ànim de difondre aquest país tan petit a tot el món. Des d’Adria’s News, li
desitgem tota la sort del món.
Ara bé, és curiós que enguany la llengua
anglesa no va monopolitzar –tant– el festival, ja que més països del que és
habitual van decidir interpretar els seus temes en la seva llengua autòctona. I
potser també va ser aquest afany de multiculturalitat el que va impulsar que
molts països presentessin intèrprets que no eren eminentment propis de les
nacions per les quals participaven, ja que Noruega va apostar per l’iraní Tooji
i França per l’indonèsia Anngun.
EL PAPER D’ESPANYA
La gran sorpresa de l’edició d’aquest festival
va ser Espanya, que va quedar en desè lloc, aconseguint la millor posició dels
darrers vuit anys. L’encarregada de superar la mala ratxa que patia el país va
ser la cantant Pastora Soler, que va il·luminar l’estadi amb el tema Quédate
Conmigo. La qualitat vocal de Pastora, així com la seva potència i la seva
expressivitat van ser més que notables, però la posada en escena i el seu
vestuari van punxar, convertint-la en una intèrpret de balada més sense més joc
que la seva bella veu.
Fos casualitat o no, després d’Espanya va
ser alemanya qui va cantar el seu tema Standing Still (Encara Dempeus),
fet que va ser, en certa manera, jocós, ja que més d’un va pensar que els dos temes
feien referència a l’euro, com si Espanya demanés mantenir-se dins la moneda
única i el país germànic volgués constatar que la Unió Europea encara és forta,
malgrat les adversitats que ha hagut –i haurà– de superar. Vull creure que aquesta
successió de cançons no estava feta amb segones, però qui sap...
LA GUANYADORA
Finalment, però, va ser Suècia la que es
va emportar el trofeu. El tema guanyador va ser ‘Euphoria’, i la cantant
guardonada, Loreen, una jove d’Estocolm de 28 anys que no es va mostrar
eufòrica en cap moment. Simplement es limitava a donar les gràcies a la càmera sense
gaire esma cada cop que un país li donava les 12 punts durant les votacions.
Sens dubte, però, la música
no va ser el que va fer guanyar l’intèrpret nòrdica. Possiblement va ser l’espectacle
que va oferir, per la seva posada en escena diferent, la que va marcar la diferència
amb els seus altres contrincants. Loreen es movia d’una manera estranya i feia
un curiós joc de peus que cridava molt l’atenció. A més a més, l’ambient que va
crear durant la seva actuació semblava estar d’acord amb la seva personalitat
aparentment tímida, ja que els focus semblava que no volien il·luminar-li la
cara, oculta gairebé totalment pels seus flocs de cabells negres. Al final de
la cançó, on cantava de nou la tornada sota el que havien de representar volves
de neu, no vaig poder evitar de recordar els passos de ball que la Sayuri, la
protagonista de Memòries d’una Geisha, oferia en un dels espectacles del
film. Una mica d’aire oriental sí que tenia, Loreen, no trobeu?
LES VOTACIONS
Loreen era la favorita del festival i ha
resultat ser la guanyadora, i com sol passar sovint, un cop veus que set o vuit
dels deu primers països atorguen la màxima puntuació a una mateixa cançó,
gairebé ja pots apagar el televisor i tuitejar el resultat del certamen amb
garanties d’èxit sense haver d’esperar tota la llarga estona de connexions amb els
representants dels països participants.
Ara bé, a vegades també té la seva gràcia
veure com s’anuncien els punts. Enguany, excloent la típica broma de dir el
veredicte cantant i d’alabar els mèrits del país organitzador i dels
presentadors, van cridar especialment l’atenció les connexions als països nòrdics. A Finlàndia, l’encarregat d’informar
dels vots va ser el cantant de Lordi, el grup de heavy metal que
va guanyar el Festival d’Eurovisió del 2006; a Suècia ho va fer una dona visiblement
emocionada que semblava que s’hagués pres mitja dotzena de cafès abans d’anunciar
el veredicte; a Dinamarca, la presentadora va insinuar que el Crystal Palace
d’Azerbaidjan era una còpia d’un edifici de Copenhaguen i la representant d’Islàndia
va estar de sort d’informar de la votació abans que la càmera, que no es parava
de moure, perdés la connexió. Cal destacar també, el representant de San
Marino, vestit d’una manera peculiar, i la presentadora d’Alemanya,
que estava davant d’un fons on ondejaven diverses banderes irlandeses. Encara
segueixo sense entendre el per què d’aquest darrer punt.
LA POLÈMICA
Si potser el Festival d’Eurovisió finalment
no va resultar gaire especial, és cert que la societat l’esperava amb grans
expectatives, sobretot després de tota la polèmica que ha arrossegat el fet que
el certamen s’hagi celebrat a Azerbaidjan, un país sota el règim de Ilham Alíev
que no dubta a empresonar els periodistes i activistes que s’oposen al seu
mandat. Un exemple és el del periodista Idrak Abbasov, que va rebre una forta
pallissa per part de les forces del règim que li van fer perdre un ull i el van
deixar en coma.
Un altre focus denunciat pel col·lectiu
àzeri, és la construcció propi Crystal Palace, indret que va hostatjar l’esdeveniment,
ja que aquest edifici es va construir en set mesos, durant el quals es va
desnonar a més de dues-centes famílies. Segons l’ONG Human Rights Watch
(HRW), algunes d’aquestes famílies no han rebut cap compensació econòmica.
El cert, però, és que fins i tot dins el
festival es notava l’empremta del règim. Per una banda, el mateix grafisme i les
transicions entre les cançons no feien més que mostrar la capital d’Azerbaidjan,
Bakú, una vegada rere una altra en un intent de promocionar la ciutat a tot el
món. I fins i tot quan els presentadors es passejaven pels espais on
descansaven els participants, s’hi podien veure guardes de seguretat àzeris que
mostraven la bandera nacional quan una càmera s’apropava a ells, per no dir que
hi va haver mota gent que va votar la ‘normaleta’ cançó d’Azerbaidjan. Massa
gent. Potser els guanyadors del festival anterior, el duet Ell-Nikki ja ens
volien dir alguna cosa amb el títol de la seva cançó, Running Scared (Corrent
Espantat).
Corrent potser no, més aviat amb avió, serà com aniran els representants de tots els països a Suècia l’any vinent, quan la terra dels ABBA sigui –de nou– l’hoste d’aquest esdeveniment multitudinari. Almenys és un país que s’ho pot permetre, perquè no sé com s’ho hauria fet Espanya, Grècia, Irlanda o Portugal per organitzar l’edició següent. Però potser val més no pensar en aquestes coses...
Molt, molt bo l'article!! De veritat (sóc la Cris de la Salle :)jaja ) i aquest article en concret m'ha interessat. Realment has dit tot el que jo pensava. Les cançons balades... per molt bé que les cantin es limiten a quedar-se quiets damunt l'escenari... vaig cridar: M'AVORREIXOO!!! jajaja I el comentarista.... bffffff... A part de la seva obsessió desmesurada per dir que Espanya era lo mejor de lo mejor... Donava peu a adormir-te allà mateix amb les ganes i "entusiasme" que posava...
ResponEliminaMolt guai Adri!
Moltes gràcies, Cristina. M'alegro molt que t'hagi agradat. A veure quan ens veiem un dia! :)
EliminaMolt, molt bo l'article!! De veritat (sóc la Cris de la Salle :)jaja ) i aquest article en concret m'ha interessat. Realment has dit tot el que jo pensava. Les cançons balades... per molt bé que les cantin es limiten a quedar-se quiets damunt l'escenari... vaig cridar: M'AVORREIXOO!!! jajaja I el comentarista.... bffffff... A part de la seva obsessió desmesurada per dir que Espanya era lo mejor de lo mejor... Donava peu a adormir-te allà mateix amb les ganes i "entusiasme" que posava...
ResponEliminaMolt guai Adri!
S'escriu Jimmy Jump! Vigila!
ResponElimina