“Barcelona és una ciutat
wagneriana”. Són paraules de la besnéta del cèlebre compositor de El
Crepuscle dels Déus, Katharina Wagner, que va ser ahir a Barcelona per presentar
la programació especial que ha preparat conjuntament amb el Gran Teatre del
Liceu pel proper mes de setembre. Una programació que donarà el tret de sortida
al bicentenari del naixement de Richard Wagner, que se seguirà celebrant durant
tot el 2013.
Les peces triades
per aquest homenatge són l’Holandès
Errant (amb representacions l’1 i el 3 de setembre) i Lohengrin (2 i 5 de setembre), que dirigirà Sebastian Weigle, i Tristany i Isolda (6 de setembre), que
es representarà sota la batuta de Peter Schneider. El més rellevant, però, és
que l’equip artístic que s’encarregarà del projecte serà el mateix de Bayreuth,
l’imponent teatre emplaçat a Baviera que va dissenyar el mateix Wagner i que es
va acabar convertint en el seu temple, la meca de la seva música. Serà la
segona vegada que els artistes de Bayreuth es desplacen a Barcelona ja que des
de l’any 1955 no hi havia hagut cap col·laboració, malgrat que les dues
institucions musicals han estat sempre en contacte. Katharina Wagner confia
plenament en el Gran Teatre del Liceu, ja que, segons ella, “és garantia de
qualitat”.
“El festival s’ha
pogut programar sense recórrer al pressupost intern del Liceu gràcies al
patrocini de tres grans empreses (Siemens, Agbar i Banesto)”, va explicar ahir el
director del teatre, Joan Francesc Marco. Això ha permès posar a la venda
11.460 entrades, el 60% de les quals ja s’ha esgotat, amb preus que oscil·len
entre els 25 i els 250 euros.
El bicentenari
tindrà també un pes important a Bayreuth, que celebrarà la destacada efemèride
amb una programació molt especial, ja que s’interpretaran tres de les primeres
òperes de Wagner: Rienzi, Les fades i La prohibició d’estimar. Aquest fet ha aixecat una forta polèmica
entre els seguidors més acèrrims del cèlebre compositor ja que Wagner va deixar
ben clar que no volia que s’interpretessin mai totes les seves òperes anteriors
a Lohengrin i, precisament, les tres
que es pretenen muntar a Bayreuth pertanyen a aquesta primera època.
Sens dubte, però,
els melòmans celebraran l’aniversari del naixement de Wagner amb molt
d’entusiasme, i li retran alguna tipus d’homenatge des de tots els indrets pel
món ja que, deixant de banda tota la polèmica que va aixecar la seva figura en
vida, Wagner va compondre una música que parla de temes universals que ja
afectaven l’home fa 200 anys, però que ho continuen fent ara. Tal i com va dir
la seva besnéta, “la música de Wagner parla d’amor, d’odi, de poder i d’ira. I
tots aquests elements ens acompanyen cada dia i sempre ho faran”. La música de
Wagner, per tant, ha aconseguit el que desitgen tots els compositors i el que
el protagonista de la seva darrera òpera, Parsifal,
anhelava: la vida eterna.
El teatre Bayreuth |
Encara bo que hi ha empreses que creuen en la cultura i ajuden a tirar endavant projectes que d'altra manera potser quedarien en l'oblit, sobretot ara en època de crisis que no es pot comptar amb diners públics.
ResponEliminaEndavant, i que pugi el teló!!!!
Marian