Reportatge* d'Iris Baño, Adrià Guxens i Víctor Romero.
La música clàssica agrada o no
agrada, però té tantes definicions com persones hi ha al món; segurament perquè
és màgica, “és vida, és emoció i és sentiment, la unió de l’home amb el
cosmos”, tal com expressa el músic i periodista
Fernando Argenta. Malauradament, la música clàssica encara és un estil
minoritari per a la majoria del públic, especialment pel més jove. Ens disposem
a investigar per què.
Un 28% de catalans escolten música clàssica de manera habitual, segons va
registrar un estudi de consum i pràctiques culturals de la Generalitat de
Catalunya el desembre de 2004. Aquest mateix estudi afirmava, també, que els
joves són el col·lectiu que participa més activament en el consum cultural,
situant-se per sobre de la mitjana europea. Però succeeix el mateix en el camp
de la música clàssica? Els joves escolten més música clàssica que els adults? A
peu de carrer, la realitat entra en contradicció amb les xifres ja que un
experiment realitzat durant el mes de desembre a la ciutat de Tarragona va demostrar
que els joves no tenen tendència a escoltar música clàssica de manera habitual.
La prova es va realitzar sobre vint persones d’edat, sexe i situació social
diferent. Una primera pregunta els demanava si havien estudiat mai música. Els
més joves van respondre que sí, a les escoles, mentre que els més grans no
havien tingut aquest privilegi. Sorprenentment, però, era aquest últim
col·lectiu, el que es considerava més coneixedor de la música clàssica, i
n’escoltava més regularment. Tot i així, aquestes qüestions eren l’escalfament
del que havia de ser la prova de foc, el detector de mentides que descobriria
si realment totes aquelles persones tenien o no coneixements musicals.
En aquesta segona part de l’experiment se’ls va fer escoltar deu de les
obres més famoses de la història de la música clàssica. Des de la Primavera
de Vivaldi, a l’ària de la Reina de la Nit de Mozart, passant pel El
Danubi Blau de Strauss o el Para Elisa de Beethoven. Els resultats
van ser desastrosos ja que els enquestats amb prou feina coneixien un parell de
les peces que van escoltar. Aleshores va ser el moment de fer-se diverses
preguntes: per què totes aquelles persones no identificaven aquestes peces que
són tan o més famoses que el Yesterday dels Beatles o el Bad Romance
de Lady Gaga? I aquest dèficit de coneixement a què es devia? Era un problema
de les institucions musicals del país, dels mitjans de comunicació, de les escoles
o d’algun altre factor?
La música clàssica encara està poc acceptada pels joves. |
Els projectes de les institucions musicals catalanes
L’Auditori, des dels 15
anys que porta funcionant, ha apostat per la inculcació de la música clàssica
als més petits, desenvolupant projectes educativament molt interessants com Sona Bach o Ma me mi mo Mozart,
destinats a un públic que comença als dos anys.
Les seves branques d’actuació es divideixen en tres grups: els concerts
per a les famílies i les escoles, les accions participatives i les activitats de
formació per a mestres i famílies. “La clau és utilitzar peces curtes i no
barrejar-hi l’animació”, explica Lluís Torralbo, Tècnic de Producció de
l’Auditori i Membre de l’Auditori Educa. “Ara bé”, indica, “el públic jove és
el més difícil de tots ja que ens fa pensar en projectes més sofisticats tot i
que, segurament, l’al·licient principal per garantir la seva assistència als
concerts és el preu, i per això tenim tarifes mínimes”.
Gemma Canadell,
responsable del Pla estratègic i Públics del Palau de la Música Catalana, també
dóna fe que “el preu és una de les claus per captar el públic adolescent i el
que pertany a la primera joventut simplement perquè aquest té menys valor
adquisitiu”. Tot i així, també creu que hi ha altres formes més creatives de potenciar
la seva assistència als espectacles, com ara donar l’oportunitat que el públic pugui
gaudir del concert des de dalt mateix de l’escenari o bé oferint xerrades
prèvies als concerts que serveixin per presentar els artistes que hi tocaran. A
part d’aquestes estratègies, el Palau també compta amb programes especials
pensats per als més petits, com les Escoles al Palau o els Concerts Familiars al Palau. “El que fas, al cap i a la fi, és adequar el contingut, el llenguatge i el mitjà”, comunica Canadell.
El
Gran Teatre del Liceu també ofereix un programa destinat al públic jove. El Petit Liceu, n’és l’exemple més clar, ja
que duu a terme activitats que abasten des dels dos als divuit anys. “En diem Petit Liceu pel seu format compacte, no
pas perquè estigui destinat a la mainada, només”, explica Carles Gibert, Cap de
Producció del teatre. “A més a més, nosaltres fem òpera, i crec que afegir un
factor escènic a la música és positiu per als nens”, comenta. El Director de Producció
i Gires de El Liceu, Eduard Garcia, està encantat amb els infants: “Ells
constitueixen la sinceritat personalitzada. Aplaudeixen si els hi agrada,
xiulen si no els hi agrades, es distreuen si s’avorreixen i estan en silenci si
els has cridat l’atenció.” A més a més, les funcions que ofereixen duren una
hora, període que consideren adequat per no sobresaturar els nens.
Mercedes Conde Pons, directora de la Revista Musical Catalana. |
Els mitjans de comunicació no
ajuden
“Els mitjans de comunicació generalistes no només perjudiquen
la música clàssica, sinó que hi estan treballant en contra”, sentencia Fernando
Argenta, expresentador de El Conciertazo.
Segons aquest periodista i músic, les primeres coses que es
carrega la societat quan hi ha crisi són la cultura i l’art i “això és un gran
error”, comenta. Gran part dels experts coincideixen amb el comentari
d’Argenta.
La
directora de la Revista Musical Catalana (RMC), Mercedes Conde Pons, opina que
“de tots els tipus de mitjans, la televisió és el pitjor de tots” ja que,
actualment, menys programes dedicats a la música clàssica, com Òpera en Texans o el Club Pizzicato, no superen el 2% de share. En aquest sentit, La 2 o el Canal 33 intenten netejar consciències fent aquest tipus de produccions,
però la resta de canals ofereixen, en gran part, continguts més superficials
que busquen enganxar al gran públic sense tenir en compte el valors que
desprenen però que, en canvi, aconsegueixen un 20% de share.
El mateix succeeix a la premsa, on la situació és pitjor que els últims
anys. “Abans em deixaven que una entrevista ocupés dues pàgines i ara m’he de
conformar amb quatre columnes, i encara gràcies”, es lamenta l'exdirectora de la
revista 440 Clàssica, Marta Porter. “Actualment hem de buscar l’anècdota per
enganxar la gent i no pots tractar res amb profunditat”, afegeix.
De
tot això se’n dedueix que els mitjans de comunicació haurien de fer més per la
música clàssica, tal com pensa Cristina Moreno, presentadora de El Rincón de los Niños, de RNE: “Quan els mitjans utilitzen la música
clàssica, no diuen què és, ni qui l’interpreta. Se’n fa ús, però no se sap explicar”,
indica.
Ara Malikian, músic. |
L’educació com a pilar
fonamental
La
feina dels docents, tant a nivell d’escola com d’institut, és complicada, i més
encara la dels professors de música. Francina Gonzàlez, directora de l’IES
Lluís de Requesens de Molins de Rei, afirma que la música és una assignatura
molt poc valorada a nivell curricular. “Els nens, en canvi, gaudeixen molt a
classe perquè poden fer música amb la flauta gairebé sense saber-ne”. Tot i que
les hores lectives d’aquesta assignatura disminueixen cada cop més, Joan Lluís
Ceprià intenta transmetre el seu amor per la música als més petits impartint
classes en una escola de Torrelles. “Si un mateix es creu el clixé
‘la música clàssica és avorrida’, evidentment que els alumnes s’avorriran...
ara bé, qualsevol peça pot ser divertida i entretinguda”, explica. Marta
Porter, directora de la Revista 440, es mostra més crítica, afirmant que la mancança de la música clàssica és un problema purament
educatiu perquè “l’ensenyament musical fa
riure, quan hauria de ser un pilar fonamental”. Porter critica, també, que
“l’assignatura de música existeix només per fer contents a
uns quants”.
Tots
els experts coincideixen en la
importància de començar a sensibilitzar els
nens quan són petits. “Els infants són com esponges, en aquesta època no
tenen prejudicis de cap mena”, explica Mercedes Conde Pons, directora de la RMC.
El periodista Fernando Argenta compara l’aprenentatge musical amb l’aprenentatge
d’idiomes: “Com més petit comences, més ràpidament l’assimiles”. Aquesta és
part de la tasca de l’Auditori Educa, un òrgan que pretén introduir els nens al
meravellós món de la música. Lluís Torralbo, membre d’aquest òrgan, afirma que “si des d’un principi els nanos
s’acostumen a anar a concerts, serà més fàcil que hi continuïn anant”. Per
tant, en aquest punt hi ha consens: com abans s’introdueixin els nens a la
música, millor.
L’educació
a nivell escolar ha estat molt criticada, però les famílies també juguen un
paper important en la formació dels nens. En paraules de Gemma Canadell, directora
del Pla Estratègic i Públics del Palau de la Música, “si els pares no escolten
música, els nens tampoc ho faran”. Segons Argenta “l’educació dels pares és bàsica
i estem donant tota la culpa a la societat i a les escoles, oblidant-nos del
paper de les famílies.
Fernando Argenta, periodista musical. |
Les noves tecnologies apropen la música als joves
Molts mitjans de comunicació aprofiten les noves
tecnologies per apropar la música clàssica als joves mitjançant les xarxes
socials i la creació de pàgines web. Aquest és el
cas de Catclàssica, un programa de ràdio que només ofereix música clàssica per
Internet. D’aquesta manera busquen apropar-se als joves, el sector que més
utilitza les plataformes digitals. “Si no aprofites Internet, estàs desfasat”,
comenta María Montes Moreno, Web Manager de Catclàssica. La periodista té clar “que
les xarxes socials serveixen per unir col·lectius i afavorir la comunicació”.
Però
no només els mitjans de comunicació són conscients de la importància de les
plataformes digitals per accedir als joves, sinó que les institucions també
opten per aquest mecanisme. És el cas del Palau de la Música que, mitjançant
les xarxes socials i la pròpia web, busca difusió. Tot i això, Gemma Canadell,
directora del Pla Estratègic i Públics del Palau de la Música, afirma que “el millor feedback és el d’un
concert”.
Per
tant, les noves tecnologies ajuden a difondre la música clàssica entre els
joves sempre i quan, com diu Ramón Gener, presentador del programa del Canal 33, Òpera en Texans, “se’n faci un ús adequat i no s’oblidi la
importància de l’educació”.
Tobias Gossmann, director de la Camerata XXI. |
Quin és l’estat actual de la música clàssica?
Malgrat
la crisi econòmica que ens està afectant local i globalment, els experts opinen
que la música clàssica està en el seu millor moment. “Hi ha més orquestres, més
auditoris i més programació que mai”, afirma Carles Gibert, Cap de Producció de
El Liceu. Alguns atribueixen aquest auge a les noves tecnologies i a la divulgació;
altres, al pas d’una dictadura a una democràcia. Però Gemma Canadell, directora
de Pla Estratègic i Públics del Palau de la Música, tot i que és optimista,
encara no creu que s’hagin solucionat els principals problemes: “Actualment la
societat busca el plaer immediat i la música, com a art que transcorre en el
temps, no compleix aquest requisit”. A aquests problemes s’hi suma el de
l’envelliment de la població ja que, com anuncia Lluís Torralbo, “cada vegada
hi ha més gent gran als concerts i s’hauria de cercar un nou públic jove”. El
periodista i músic Fernando Argenta, en canvi, és més positiu: “Ara veure un
nen amb un estoig de violí pel carrer ja no és veure un extraterrestre, com
passava abans”, explica amb sornegueria.
Però
són els problemes de la música clàssica un problema econòmic? La majoria d’experts
opinen que no hi ha prou subvencions. “La música clàssica i la cultura en
general haurien d’estar fortament subvencionades perquè són un bé pel país i
per a la societat; un bé al nivell de l’educació i la sanitat i que, per tant,
un bé del qual no podem prescindir”, opina Mercedes Conde Pons, directora de la
RMC. Marta Porter, directora de la revista 440, també pensa que no hi ha prou
subvencions però no creu que l’estat hagi de mantenir la cultura del país. “El
que hi hauria d’haver és una forta indústria cultural dedicada a la música
clàssica”, comenta. Canadell, en canvi, és del parer que hi ha un excés
d’ajudes que, a més a més, estan mal invertides. “S’hauria de destinar la major
part de les subvencions a l’educació musical, en comptes de promocionar
concerts. Aquesta és l’única forma de ser més visibles i tenir més públic”.
Si
mirem cap a la resta del món ens trobem que es viuen realitats molt diferents.
“Alemanya és la Meca”, declara Carles Gibert, Cap de Producció de El Liceu, amb
contundència. Altres, com Tobias Gossmann, director artístic de l’Orquestra
Camerata XXI, no hi estan tant d’acord: “A
Alemanya hi ha vuit o deu orquestres que estan en perill de ser retallades,
eliminades o fusionades, i aquest fenomen ve bàsicament d’un problema
educatiu”, comenta. Torralbo li dóna la raó quan diu que “és mentida que a
Alemanya els nens de 16 anys assisteixin a concerts de música clàssica”.
També cal analitzar la relació Catalunya-Espanya.
Segons Eduard Garcia, “no tenim res a envejar a cap altra part de l’estat ja
que a Barcelona i altres punts catalans tenim la davantera del país”. Porter no
hi està d’acord ja que creu que Madrid és superior a Catalunya, musicalment parlant
per “l’avantatge de ser capital d’estat que, d’alguna manera, l’ha potenciat
naturalment”. Mercedes Conde Pons també creu que Madrid ha agafat la cua del
tren a Barcelona, però “principalment, el problema que s’ha de solucionar és el
desequilibri entre aquestes dues regions i la resta de comunitats autònomes,
algunes de les quals no tenen gaire rellevància cultural”, comenta.
Una mirada al futur
Davant aquest panorama desolador, toca preguntar-se
si encara queda esperança. Segurament sí. La clau de la qüestió és, però,
començar a viure la música des de petits; no amb un llenguatge adaptat, sinó tal com és en realitat. Només
d’aquesta manera s’aconseguirà una continuïtat en l’aprenentatge musical i deixarem
de sentir la típica frase de “aquesta peça em sona... però no sé què és”.
Per arribar a aquest put, però, les institucions
polítiques i els mitjans de comunicació tenen molta feina per endavant. No han
de deixar que la música quedi en un segon pla, ja que, aleshores, no es
progressarà. ”La cultura és, avui, al final de l’agenda política, i la música
clàssica és al final de la cultura”, afirma Marta Porter, directora de la
Revista 440.
Però estem plantejant una situació idíl·lica i
intangible? Potser sí, però com afirma Ramon Gener, presentador del programa Òpera en Texans, ”ara que estem a baix
ja no podem baixar més...”, o això esperem
Ramon Gener, presentador d'Òpera en Texans. |
*El reportatge data de l'any 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada