'Your Name', de Makoto Shinkai. |
Aquesta
setmana s’estrena a casa nostra Your Name
(2016), el darrer film de Makoto Shinkai, que ha fet història a les
cartelleres del Japó. Ni El viaje de
Chihiro (2001) ni Titànic (1997)
van aconseguir recaptar els 36.30 bilions de iens que s’ha endut aquesta cinta
d’animació sobre dos joves que, sense cap explicació aparent, un dia desperten
amb els cossos intercanviats. És el tret de sortida d’una història d’amor que
versa sobre la lluita que emprendran aquestes dues ànimes bessones per trobar-se
i poder, així, conèixer-se personalment.
Per tant,
queda clar que el cinema d’animació japonès és molt més ampli que les obres que
surten del, per altra banda meravellós, Studio Ghibli. Així, aprofitaré aquest
article per destacar els noms d’alguns dels grans cineastes nipons que han desenvolupat
les seves carreres dins el món del llargmetratge d’animació, deixant de banda
el bast oceà que configuren les sèries de televisió japoneses, que donarien per
un altre article.
No puc
evitar d’encetar aquest monogràfic, doncs, esmentant els que han estat
responsables, en el millor sentit del terme, d’exportar tota aquesta tradició
al món sencer. Parlo, és clar, de Hayao Miyazaki i Isao Takahata, dos dels
fundadors del ja citat Studio Ghibli. Miyazaki és l’artífex d’un univers propi
que barreja certs aspectes de la mitologia japonesa amb elements futuristes,
sovint amb la guerra de teló de fons i un important discurs pro-ecologista.
Probablement, Mi vecino Totoro
(1988), La princesa Mononoke (1997) i
El viaje de Chihiro (2001) són les seves
pel·lícules més famoses i, de fet, va fer història amb aquest últim títol, ja
que es va erigir com el primer film d’animació en guanyar l’Ós d’Or al Festival
de Berlin, a més a més de serla primera cinta japonesa que es va endur l’Oscar
al Millor Film d’Animació. Per la seva banda, tenim a Isao Takahata que, si bé
va ser mentor de Miyazaki, el temps l’ha deixat molt més a l’ombra que el seu
deixeble. Seves són la duríssima La tumba
de las luciérnagas (1988) i la recent El
cuento de la princesa Kaguya (2013).
Però no
tot s’acaba amb Ghibli, doncs hi ha una sèrie d’autors que han desenvolupat les
seves carreres de manera paral·lela a aquest fenomen, donant a llum diverses
aclamadíssimes pel·lícules, que sovint han esdevingut, posteriorment, un
fenomen de culte. En primer lloc tenim al visionari Katsuhiro Otomo, director
de la ja llegendària Akira (1988). Un
film que, per a molts espectadors transoceànics, va ser el primer contacte que van
tenir amb l’animació japonesa, que a partir de llavors no ha parat
d’expandir-se arreu. Coetani seu, Mamoru Oshii rodava dos anys abans Angel’s Egg (1985), una pel·lícula que
es convertiria en la llavor de l’univers malsà i pertorbador que compartiria
amb la seva pel·lícula més coneguda, Ghost
in the Shell (1995), de la que ara s’ha fet un remake d’acció real amb Scarlett Johansson com a protagonista. Tant
Otomo, com Oshii són cineastes que han contribuït en assentar les bases audiovisuals
del que es coneix com a cyberpunk, a
l’igual que Rintaro, un cineasta que ens va sorprendre a tots l’any 2001 amb la
seva particular revisió d’un clàssic del cinema mut: Metrópolis.
Ara bé, el
cyberpunk no és l’únic element amb el
que flirtegen els directors que acabem d’esmentar, que també introdueixen a les
seves pel·lícules una bona dosi de surrealisme. Però si hi ha un mestre dels
mons onírics, aquest és Satoshi Kon, que no va parar de produir una obra mestra
rere una altra fins a la seva prematura mort l’any 2010. La seva òpera prima, Perfect Blue (1997), va ser la gran
inspiradora de films tan coneguts com Réquiem
por un sueño (2000) o Cisne Negro
(2010). Per altra banda, Paprika
(2006) ressona constantment en l’Origen
(2010) de Christopher Nolan. I més desconeguda, però no per això menor, hi ha Millennium Actress (2001), que s’erigeix
com un biopic no oficial i fantasiós sobre la musa d’Ozu, Setsuko Hara, que com
la protagonista d’aquest film, va decidir retirar-se del món de l’espectacle
quan estava al cim de la seva carrera. Un últim cineasta que injecta altes
dosis de surrealisme a la seva obra és Eiichi Yamamoto, artífex del deliri de Belladonna of Sadness (1973).
Sens
dubte, aquests són alguns dels directors més importants de la tradició de
l’animació japonesa, influint a múltiples cineastes d’arreu del món. Amb tot,
cal dir que la majoria d’ells sobrepassen la seixantena. Així doncs, podem dir
que hi ha una nova generació de genis de l’anime
que puguin agafar-los el relleu? La resposta és un clar i contundent sí.
Makoto Shinkai, del que parlàvem al principi no és algú que hagi sortit del
no-res i hagi abraçat un èxit inesperat amb Your
Name, sinó que és un nom que molts ja seguien des de l’original Cinco centímetros por segundo (2007). El
seu cine és ple d’històries romàntiques totalment ensucrades, que destaquen
especialment per una animació preciosista com poques.
Però
Shikai no està sol, doncs trobem, com a mínim, dos directors més que se situen,
amb ell, dins la nova avantguarda del cinema d’animació japonès. El primer és
Mamoru Hosoda, gran especialista en oferir-nos històries dolces protagonitzades
personatges entranyables, però que tenen com a rerefons una reflexió d’allò més
melancòlica i trista, tal com vèiem a La
chica que saltaba a través del tiempo (2006), Los niños lobo (2012) o la recent El niño y la bestia (2015). I potser menys conegut, però no per
això menys interessant, tenim a Keiichi Hara, que ens ha portat films d’allò
més diversos, com la simpàtica El verano
de Coo (2007) o la reflexiva Colorful
(2010).
Per tant,
podem dir que hi ha cinema d’animació japonès per estona. És més, Otomo, Oshii
i Studio Ghibli només han fet que obrir les portes al món d’un univers
fantàstic que, cada dia, és més present a les nostres cartelleres. Que tremolin
Disney i Pixar!
'The Boy and the Beast', de Mamoru Hosoda. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada