'The Handmaiden', de Park Chan-wook. |
Park
Chan-wook no dirigia un film a la seva Corea del Sud natal des que va estrenar Thirst l’any 2009. Així, no és gens
d’estranyar que després de rodar diversos curtmetratges i tenir un breu idil·li
amb els Estats Units l’any 2013, del que va néixer Stoker, els seus fans més fervorosos esperessin amb candeletes el
seu nou treball: The Handmaiden, un
film certament singular, ja que barreja elements molt diversos.
En primer
que hem de dir és que The Handmaiden
és una pel·lícula d’època, ja que els fets passen durant l’ocupació japonesa de
Corea, quelcom que no deixa de ser curiós si tenim en compte que el film es
basa en una novel·la de Sarah Waters que originalment té lloc a Anglaterra. Per
tant, que la pel·lícula hagi arribat a bon port encara té més mèrit, donada la
dificultat d’adaptar la trama i l’atmosfera de la història a l’Orient Llunyà.
Un altre fet que crida l’atenció és la seva peculiar estructura, que divideix
la història en diversos capítols, quelcom que denota que l’ombra de Rashomon (Akira Kurosawa, 1950) segueix
ben vigent. També cal parar-se un moment a parlar del gènere al qual pertany The Handmaiden, doncs neix d’una curiosa
barreja que balla entre el drama, el romanç, el thriller i l’erotisme. Finalment,
no ens podem oblidar d’un dels pilars que sostenen el film: les relacions
amoroses i, concretament, les relacions lèsbiques, que són el motiu d’aquest
article.
The Handmaiden va passar pel passat Festival de Cannes no sense causar una certa
controvèrsia, doncs hi va haver qui va al·legar que la pel·lícula de Park era
masclista en el tractament de la figura femenina. Sorprenentment, hi va haver
un altre sector que va opinar justament tot el contrari, tot alabant el treball
del sud-coreà pel seu valent contingut feminista. Deixant de banda aquest
debat, no fa tant que hi va haver un altre film lèsbic que va aixecar molta
polseguera al festival gal, especialment quan va guanyar la Palma d’Or. Em
refereixo, és clar, a La vie d’Adèle (2013),
d’Abdellatif Kechiche. Cal dir que la inclusió de films lèsbics a Cannes no és
cap novetat, ja que el certamen ha acollit dins de la seva selecció oficial títols
tan alabats per la crítica com són Carol
(Todd Haynes, 2015) o Mulholland Drive
(David Lynch, 2001).
Amb tot, sovint,
ja sigui per posicions conservadores dels directius de certs estudis i majors de cinema, o bé per por a no
aconseguir atraure prou gruix d’espectadors a les sales, l’homosexualitat al
cinema i, per tant, també les pel·lícules que inclouen alguna relació lèsbica, es
troben majoritàriament dins l’esfera del cinema independent. I aquí val la pena
destacar la figura de l’actriu Julianne Moore, que ha interpretat més d’una
vegada tant a dones lesbianes, com va fer a The
Hours (Stephen Daldry, 2002) o The
Kids Are All Right (Lisa Cholodenko, 2010), com a les parelles o amants d’homes
gais, com passa als films A Single Man
(Tom Ford, 2009) o Far from Heaven (Todd
Haynes, 2002).
Però no
només ens hem de quedar a l’esfera anglosaxona per observar la preponderància
d’aquests films al món del cinema independent o d’autor. Tenim un bon exemple
en Lucas Moodysoon, que a Fucking Amal
(1998) va narrar la vida de dues noies amb concepcions de la vida molt
diferents que viuen en el si d’un poble rural de Suècia, o el film lituà Sangaile (Alanté Kavaïté, 2015), que se
centra en una història d’amor entre dues adolescents.
No vull
acabar l’article sense mencionar que malgrat que, poc a poc, es vagi
normalitzant la presència de films gais i lèsbics a les cartelleres dels
nostres cinemes, aquest no és un tema que s’hagi tractat exclusivament durant
les darreres dècades. Agafem, si no, l’alemany Rainer Werner Fassbinder, un
director que va tractar dins la seva filmografia tant l’homosexualitat
masculina (La ley del más fuerte, Querelle), com la femenina (Las amargas lágrimas de Petra von Kant).
Però fins i tot a Hollywood hi va haver cineastes que es van atrevir a parlar
d’aquesta matèria, com va fer William Wyler a La calumnia (1961), on Shirley MacLaine s’enamorava perdudament del
personatge d’Audrey Hepburn.
'Las amargas lágrimas de Petra von Kant', de R.W. Fassbinder. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada