Després de rodar diversos
curtmetratges, sèries de televisió i co-dirigir amb Peris Romano el film 8 vidas (2008), Rodrigo Sorogoyen va
sorprendre amb Stockholm (2013), la
seva singular òpera prima en solitari, que es va emportar un Goya i diversos
premis al Festival de Málaga. Amb el seu nou film, Que Dios nos perdone (2016), aquest cineasta sortit de l’ECAM no ha
fet més que reafirmar-se com un dels noms a seguir dins la nova generació de
directors del cinema espanyol contemporani.
Si ens centrem en aquesta
pel·lícula veurem que la podem emmarcar dins d’una tendència que ha estat
triomfant a les nostres pantalles en els darrers cinc anys: el que podríem
anomenar a grosso modo thriller espanyol.
De fet, només cal mirar a la cartellera d’aquest mes per trobar-nos amb ni més
ni menys que tres films que poden encaixar perfectament en aquesta etiqueta: el
mencionat film de Sorogoyen; Tarde para
la ira (2016), de Raúl Arévalo; i El
hombre de las mil caras (2016), d’Alberto Rodríguez. De fet, va ser precisament
aquest últim cineasta qui va portar el gènere a la seva cúspide de popularitat
amb la reeixida La isla mínima
(2014). Arribats a aquest punt ens hem de preguntar: és aquest un fenomen
aïllat a Espanya? I, com és de suposar, la resposta és que no.
Si viatgem a l’altre
costat del món i reculem en el temps, veurem que el canvi de segle va suposar
el naixement de les filmografies de Park Chan-wook, Kim Jee-woon o Bong Joon-ho,
tres dels grans autors del cinema asiàtic actual que han explorat el gènere del
thriller i que s’han convertit en referents
internacionals. Així, no és descabellat adjudicar a Corea del Sud el títol de
“degana del thriller contemporani”.
Podria citar diversos títols que són imprescindibles d’aquesta nova fornada de
pel·lícules asiàtiques, però em limitaré a destacar la que crec que ha estat
més influent a casa nostra. Em refereixo a Memories
of Murder (2003), de Bong Joon-ho. Només cal veure el paisatge d’aiguamolls
a La isla mínima o el final passat
per aigua de Que Dios nos perdone,
dos referències directes al film del cineasta sud-coreà.
Però no només podem
relacionar Que Dios nos perdone amb
altres films per la seva seqüència final, sinó que comparteix molts altres elements
amb pel·lícules d’aquest mateix gènere. Com el propi títol indica, la religió
ocupa un lloc central a la trama de la cinta de Sorogoyen. Fa un moment
parlàvem del cinema sudcoreà, dins del qual també trobem l’excel·lent The Wailing (2016), un fenomen de
crítica i públic al passat Festival de Sitges que també enllaça el misteri amb
els fenòmens paranormals i la religió d’una Corea a mig camí entre el
cristianisme i el xamanisme. I d’un film d’autor podem parlar d’un blockbuster com Angels & Demons (2009), on tota la intriga gira al voltant dels
Illuminati i el Vaticà.
El film de Ron Howard té
un altre element que tenen en comú molts thrillers,
i Que Dios nos perdone no n’és una
excepció: la importància del paisatge i, en concret, de la ciutat. A Angels & Demons la ciutat de Roma és
un personatge tan important com el propi Robert Langdon, i no tindria cap sentit
rodar The Boston Strangler (1968) a
un altre indret que no sigui el que indica el propi títol. I d’aquí saltem al
Madrid del film de Sorogoyen, que per a més inri, es troba en plena efervescència
arran de la visita del Papa Benet XVI.
Un altre element
característic dels films policíacs és la singularitat dels seus protagonistes
que, sovint, treballen per parelles. Així, Roberto Álamo i Antonio de la Torre
se sumen als ja mítics duets d’investigació que han format en el passat Paul
Michael Glaser i David Soul a Starsky
& Hutch (1975-1979) o més recentment Matthew McConaughey i Woody
Harrelson a True Detective
(2014-2015). I si passem de la televisió al cinema, qui no recorda a Morgan
Freeman i Brad Pitt a Seven (1995)?
Veient l’èxit de tots
aquests títols no és agosarat dir que el thriller
contemporani té una salut de ferro, i no només a fora, sinó també a casa
nostra. És més, si no hi ha cap sorpresa, tot apunta que a l’imminent temporada
de premis cinematogràfics els noms d’alguns d’aquests films començaran a sonar
ben fort i, qui sap, potser Sorogoyen, Rodríguez o Arévalo aconsegueixen
derrotar la Julieta (2016)
d’Almodóvar o Un monstruo viene a verme
(2016) de Bayona. Només el temps ho dirà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada