Jupiter's Moon, de Kornél Mundruczó |
No hi ha dubte que el cinema fantàstic és, com
qualsevol gènere cinematogràfic, un immens oceà ple peixos. Alguns són més
grans i d’altres més petits, però entre ells també s’amaga alguna que altra
perla de difícil accés que, a primer cop d’ull, passa inadvertida per tot
aquell que es vulgui submergir en les seves aigües. Això és especialment cert dins
de l’univers de tot aquell cinema d’autor que té una pàtina fantàstica, doncs hi
ha certes cinematografies, com l’asiàtica (amb noms propis que van des de
Kaneto Shindo a Hayao Miyazaki, passant per Apichatpong Weerasethakul) o la del
Nord d’Europa (recordem a Sjöström, Dreyer, Bergman, von Trier o Alfredson) que
eclipsen alguns títols certament importants provinents d’altres parts del món.
És per això que en aquest article vull donar una
mica de llum al cinema fantàstic més autoral provinent de l’Europa de l’Est,
tant per recordar les aportacions d’alguns dels seus grans mestres, com per
descobrir alguns dels seus cineastes contemporanis.
Comencem, doncs, per Kornél Mundruczó, un director
que acaba d’estrenar la seva darrera pel·lícula a casa nostra. Es tracta de Jupiter’s Moon (2017), un film que va
ser força criticat al Festival de Cannes, tot i que es va alçar amb el premi a
la millor pel·lícula al Festival de Sitges. El film narra la història d’un
refugiat sirià que després de rebre un tret mentre està creuant il·legalment la
frontera descobreix que té el do de la levitació. És la culminació d’un cinema,
el de Mundruczó, que ha anat abraçant a poc a poc el gènere, que ja era molt
present al seu darrer treball, White God
(2014). Amb tot, si ens en anem als inicis de la seva carrera ens trobem amb Johanna (2005), un musical basat en la
vida de Joana d’Arc que ja apuntava maneres. El recurs d’enrarir un film amb
elements fantàstics sense que ho acabi de ser del tot és força comú dins de
cert cinema d’autor. És el que fa, en certa manera, el seu compatriota hongarès
Béla Tarr, que dota d’atributs onírics, espirituals i fantasmagòrics moltes de
les seves escenes.
Polònia també ha estat un país fèrtil en termes
cinematogràfics i si bé bona part de la seva producció s’ha centrat en drames
molt polititzats i films sobre algun conflicte bèl·lic o religiós, sí que podem
parar-nos a rescatar els noms de dos dels seus grans mestres. El primer és
Krzysztof Kieslowski qui, amb La double
vie de Véronique (1991) i la trilogia Trois
couleurs (1993-1994), s’apropa a una concepció altament subjectiva de la
realitat que, si ve no es podria qualificar del tot com a fantàstica, sí que és
d’allò més suggeridora i dóna molt d’espai a l’espectador perquè faci la seva
interpretació. L’altre cineasta, i aquí sí que no hi ha dubte de la seva
incursió pura i dura al terror i la fantasia, és Roman Polanski. Repulsion (1965), Dance of the Vampires (1967) i Rosemary’s
Baby (1968) no ho poden deixar més clar.
Un altre cas molt curiós és el de la desapareguda
Txecoslovàquia. Aquí la tendència fantàstica sempre ha estat molt rica, ja que
sovint s’ha barrejat amb altres corrents artístiques que tenen en comú la
influència del surrealisme. Per exemple, Vera Chytilová introdueix contínuament
elements propis del cinema experimental a Daisies
(1966), Jan Svankmajer mescla acció real i stop
motion a Alice (1988) i,
finalment, Jaromil Jires explica a Valerie
and Her Week of Wonders (1970) un conte de fades gòtic i naïf a parts
iguals.
La llista no s’acaba aquí, ja que podríem seguir
parlant de noms com el de Juraj Herz a Eslovàquia, que ens va delitar amb El incinerador de cadáveres (1969), La bella y la bestia (1978) i Ferat Vampire (1982) o el del serbi Emir
Kusturica, que des dels seus inicis, amb Arizona
Dream (1993), fins a la seva darrera pel·lícula, On the Milky Way (2016), ha anat incorporant elements del cinema de
gènere als seus treballs.
Però no vull acabar aquest article sense parlar del
que probablement ha estat el cineasta de l’Europa de l’Est més important quan parlem
de la fusió del cinema d’autor i el cinema fantàstic. Em refereixo, és clar, a
Andrei Tarkovsky. El seu cinema és poesia pura, ple d’imatges suggeridores
rodades amb una sensibilitat extraordinària. Ningú a part d’ell podria rodar
una pel·lícula tan important com El
espejo (1975), on l’apartat espiritual té molt més pes que l’apartat
narratiu. A més, no deixa de ser curiós que cap de les pel·lícules de les que
hem parlat anteriorment s’emmarqui dins de la ciència ficció. Per això val la
pena destacar dos films de Tarkovsky que sí que ho fan com són Solaris (1972), la resposta soviètica al
2001: A Space Odyseey (1968) de
Kubrick, i Stalker (1979).
Per tant queda, clar que el cinema de l’Europa de
l’Est és un gran brou de cultiu pel cinema de gènere, ja que gairebé des dels
seus orígens fins a la més rabiosa actualitat no ens ha deixat de proporcionar
títols únics, molts d’ells inclassificables, que ja s’han convertit en
autèntiques peces de culte. S’unirà, doncs, el Jupiter’s Moon de Mundruczó a aquest selecte grup de títols? Només
el temps ho dirà...
Solaris, d'Andrei Tarkovsky |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada