In the Mood for Love (2000), de Wong Kar-wai |
Quan algú parla de trilogies al cinema, el més
probable és que li vinguin al cap sèries de films populars com poden ser Star Wars, Indiana Jones o Back to the
Future. En altres paraules, franquícies cinematogràfiques que, si ve poden
estar dirigides per cineastes amb un estil personal inconfusible, s’emmarquen
en el si de la indústria de Hollywood i ben sovint han estat dissenyades per
rebentar la taquilla.
Els títols que he esmentat a dalt es van estrenar
als anys 70s i 80s, però la moda de les trilogies segueix avui més viva que
mai, com demostren les franquícies de The
Lord of the Rings, The Dark Knight
o The Planet of the Apes, una saga que
ha culminat aquesta setmana amb l’estrena del tercer i darrer capítol de la sèrie,
War for the Planet of the Apes, que,
com els dos films que el precedeixen, ha estat alabat per la crítica.
Dit això, crec que no és necessari donar volada a
les trilogies mainstream, doncs ja
són ben conegudes per tots lectors. El que em proposo en aquest article és rescatar
vàries trilogies dins del cinema d’autor, moltes de les quals han estat
batejades com a tals a posteriori, un cop concloses, doncs es tracta
d’històries que sovint tenen diferents protagonistes i no van ser concebudes
d’origen com un tríptic, com sí passa a algunes sèries autorals com poden ser
els Three Colours de Krzysztof Kieslowski o a la “Before” Trilogy de Richard Linklater.
Amb tot, els títols que mencionaré es poden relacionar entre ells fàcilment, ja
que o bé tracten un tema en comú o bé comparteixen la mateixa mirada.
Primer de tot, veiem que un dels elements que més
serveix per aglutinar títols diferents dins una mateixa trilogia és l’espai.
Que l’acció de Repulsion (1965), Rosemarie’s Baby (1968) i The Tennant (1976) tingui lloc en un pis
fa que formin la “trilogia de l’apartament” de Polanski i el fet que Wim
Wenders consagrés el road trip com un
dels seus gèneres predilectes rodant de manera consecutiva Alice
in the Cities (1974), Wrong Move
(1975) i Kings of the Road (1976) fa
que es conegui aquests tres films com la “trilogia de la carretera”.
Altres cineastes han volgut retratar certs indrets
geogràfics mitjançant les seves pel·lícules, que sovint tenen un fort component
polític. Aquest és el cas d’Europa i Lars von Trier [El elemento del crimen (1984), Epidemic
(1987), Europa (1991)], la República
Federal d’Alemania i W.R. Fassbinder [El
matrimonio de Maria Braun (1979), Lola
(1981), La ansiedad de Veronika Voss
(1982)], Finlàndia i Aki Kaurismäki [Drifting
Clouds (1996), A Man Without a Past
(2002) Lights in the Dusk (2006)] o
Vietnam i Oliver Stone [Platoon
(1986), Born on the 4th of July
(1989), Heaven & Earth (1993)],
entre molts d’altres.
Amb tot, cal dir que la majoria de trilogies
pròpies del cinema d’autor giren al voltant d’algun dels grans temes de la
humanitat. Al cinema oriental, Wong Kar-wai ens va fer reflexionar sobre la
fiabilitat dels records a la seva trilogia sobre el temps i la memòria, que
formen Days of Being Wild (1990), In the Mood for Love (2000) i 2046 (2004), on el personatge de Tony
Leung intenta recuperar l’amor que va sentir pel personatge de Maggie Cheung. A
Corea, Park Chan-wook va sorprendre amb la violenta però estilitzada trilogia
sobre la venjança, que formen els films Sympathy
for Mr. Vengeance (2002), Oldboy
(2003) i Sympathy for Lady Vengeance
(2005). Però no cal anar tan lluny per trobar exemples d’aquest tipus, ja que
J. A. Bayona va concloure el 2016 amb Un
Monstruo viene a verme el seu tríptic
sobre la figura materna, que va començar amb El Orfanato (2007) i que té Lo
imposible (2012) com a film intermedi.
No voldria acabar l’article sense esmentar
que dos dels més grans temes de la història de la humanitat com són la vida i
la mort, també han estat subjectes a la mirada de certs directors. Gus van Sant
va reflexionar sobre la mort a la trilogia que componen Gerry (2002), Elephant
(2003) i Last Days (2005). En canvi,
Pasolini va explorar d’una manera molt més festiva i visceral què és la vida a El Decamerón (1971), Los cuentos de Canterbury (1972) i Las mil y una noches (1974). Però no ens
podem deixar el llegat del difunt Abbas Kiarostami, que va rodar una oda a la
vida o, més ben dit, a la “preciositat” de la vida, com bé anuncia el títol de
la seva trilogia, amb els films Y la vida
continúa (1992), A través de los
olivos (1994) i El sabor de las
cerezas (1997).
És evident que qualsevol tema té potencial
per convertir-se en una trilogia. I hi ha molts més directors-autors dels que
he esmentat que en tenen una o vàries. Noms com Lynch, Scorsese, Bertolucci,
Haneke, Spielberg o Hitchcock són alguns dels absents en aquest article. Així,
només cal que algú connecti de manera especial amb un tema i tingui ganes a
explorar-lo perquè neixi una nova trilogia. Que no pari la màquina!
El sabor de las cerezas (1997) d'Abbas Kiarostami |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada