Estiu 1993, de Carla Simón. |
No
cada dia veiem un debut al llargmetratge tan brillant com el d'Estiu 1993, de Carla Simón, Premi a
la Millor Òpera Prima i Gran Premi de la Generació KPlus al Festival de Berlin
i al Millor Film al Festival de Málaga. I si tenim en compte que es tracta d'una
producció catalana i en català, rodada amb molt pocs recursos, el mèrit és
encara més gran.
Partint
de vivències personals, Simón explica la història de la Frida, una nena de sis
anys que comença una nova vida amb els seus tiets
després de la mort de la seva mare a causa de la SIDA. La gelosia de la seva
cosina –ara germanastra–, més petita que ella, la mala relació amb la seva
tieta –ara madrastra– i el difícil procés d'integració amb la resta de nens del
poble de La Garrotxa on van a estiuejar seran alguns dels elements que
dificultaran l'assimilació d'una nova realitat que encara no ha acabat
d'acceptar.
Si
hem de traçar ponts entre Estiu
1993 i altres films similars
podem fer-ho a través d'un dels grans temes que tracta la pel·lícula de Carla
Simón: el passar a formar part d'un nou entorn familiar. És curiós que,
precisament, dos dels films que van competir a l'anterior edició dels Premis
Oscars tinguessin punts en comú amb el film de Simón: em refereixo a Manchester by the Sea (2016) i Lion (2016). Pel que fa al
primer, veiem aquest tema tan aspre des d'una vessant molt distanciada, però
controlada, doncs l'aposta del director Kenneth Lonergan és la d'arribar a empatitzar
amb els personatges no mitjançant els efectismes i el desplegament de
mitjans típics dels drames de Hollywood, sinó a través d’unes interpretacions
per part dels actors completament honestes. En canvi, Lion té un tractament molt més dramàtic a
l'hora d'explicar la història d'un jove indi que és adoptat per una parella
australiana després de passar tota mena d'adversitats a la seva Calcuta natal.
En
moltes ocasions aquest tema és el marc d'una situació extremament tràgica, com
passa a la finesa Mohter of
Mine (2005), on el protagonista és un dels més de 80.000 nens que van ser evacuats
a Suècia durant la Segona Guerra Mundial. O el cas de Ponette (1996), on una nena de quatre anys ha
d'aprendre a tirar endavant sense la seva mare. Un cas, aquest, excepcional,
doncs la joveníssima intèrpret Victoire Thivisol va guanyar la Copa Volpi a la
Millor Actriu al Festival de Venècia. De temàtica més social, Le gamin au vélo (2011), dels germans Dardenne, i The Blind Side (2009), de John Lee Hancock,
exploren les vides d'un nen problemàtic que acabarà amansant-se gràcies al
suport d'una perruquera i d'un jove negre acollit per una família de raça blanca, que li donarà tot el
suport que necessita perquè pugui accedir al món del futbol americà,
respectivament.
Si
pensem més a nivell general, veurem que hi ha dos universos on la necessitat
d'encaixar en un nou entorn familiar es converteix en leitmotiv. El primer d'ells el trobem en moltes de les adaptacions
de còmics i llibres que busquen connectar eminentment amb un públic adolescent
o young adult al darrere. Mirem, si
no, sagues com Harry Potter (2001-2011) o A Series of Unfortunate Events (2004), o les incursions a la gran pantalla
de superherois com Batman o Spiderman. Són films on l'heroi protagonista està
més sol que mai després d’haver perdut els pares, per la qual cosa la seva
missió dependrà, en un inici, exclusivament de la seva vàlua.
L'altre
gran conjunt de films que acostumen a estar protagonitzats per orfes que han de
trobar un nou equilibri a la seva vida són els d'animació i, especialment, els
de Disney: des de cintes tan antigues com Cinderella (1950) o Snow White and the Seven Dwarfs (1937) a films molt més recents com Frozen (2013) comparteixen aquest tret. Amb
tot, el dol i l’orfandat no és només monopoli del cinema de dibuixos nord-americà
com molt bé ens recorda una pel·lícula tan tràgica com és The Grave of the Fireflies, de
Studio Ghibli.
Dit
tot això queda clar que Estiu
1993 no és una rara avis cinematogràfica, doncs el tema
de l'adaptació a nous entorns familiars després de la mort dels pares explicat
des de la perspectiva infantil porta explorant-se des de fa molts anys. Amb
tot, el mèrit de Simón és aconseguir un resultat tan rodó tractant-se, com és,
d'una primera pel·lícula, que té com a valor afegit la valentia d'exposar-se
com ha fet ella amb una història tan personal com aquesta.
A Series of Unfortunate Events (2004). |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada