“Ha estat
una de les pitjors edicions, però el palmarès difícilment podria ser millor.”
Frases com aquesta no es van deixar de sentir a la sala de premsa després de
que el president del jurat del darrer Festival de Venècia, Sam Mendes, llegís
el passat dissabte la llista dels guardonats. The Woman Who Left, del filipí Lav Díaz, es va endur el Lleó d’Or,
tot i que la resta de premis es van repartir gairebé íntegrament per a títols
americans, ja fossin dels Estats Units (Jackie,
Nocturnal Animals, The Bad Batch, La La Land) o de Llatinoamèrica (El ciudadano il·lustre, La
región salvaje).
Aquest va
ser el meu primer any a la Biennale, on vaig tenir l’honor d’exercir de jurat a
la secció Giornate degli autori - Venice Days, juntament amb 27 altres joves,
cadascun provinent d’un país de la Unió Europea. Van ser dues setmanes plenes
de tallers, conferències, panells, festes, discussions i, és clar, sobretot
pel·lícules. Dels 33 títols que vaig tenir la sort de veure, us deixo aquí cinc
perles que espero que arribin a les sales de cinema catalanes, ja que, per un
motiu o per un altre, són films que destaquen per la seva singularitat.
LA PERLA MAINSTREAM: La La Land
Moltes
vegades tendim a associar injustament la paraula mainstream amb el Hollywood més mandrós, artificial i de mala
qualitat, quan no sempre és així. El Festival de Venècia n’és la prova, ja que,
per una banda sí que és cert que es van poder veure diversos títols comercials
molt accessibles però que no arribaven a ser tot el que prometien, com l’Arrival de Villeneuve o el Brimstone de Koolhoven. Però per altra
banda, tothom es va quedar embadalit amb el film d’obertura, La La Land, la segona pel·lícula del
director Damien Chazelle, que ja des del primer pla seqüència deixava ben clar
que l’èxit de Whiplash no va ser un
cop de sort, sinó la primera pedra d’una carrera prometedora que segueix amb
aquest musical lluminós, tan ple de bones idees, que ja apunta directament als
premis Oscar.
LA PERLA DOCUMENTAL: The War Show
L’any 2013
La Mostra de Venècia premiava amb el màxim guardó el documental de Gianfranco
Rosi Sacro GRA. Enguany també hi ha
hagut forces components de l’anomenada “no ficció”, com el decebedor retorn de
Malick a Voyage of Time o One More Time With Feeling, un curiós documental
en 3D sobre Nick Cave. Amb tot, no n’hi ha cap que fos la meitat de brillant i
demolidor com The War Show, el film
guanyador de la secció en la qual vaig exercir de jurat, on la periodista
Obaidah Zytoon (juntament amb el codirector del film, Andreas Dalsgaard) ens
ofereix una sincera i valenta aproximació al conflicte de Síria mitjançant una
sèrie de personatges molts dels quals no arribaran al final del metratge per
conseqüències de la guerra. Amb una estructura singular i un ús de la veu en
off magistral The War Show és, sens
dubte, un dels millors films que es van poder veure a la Biennale.
LA PERLA DEBUTANT: Heartstone
Heartstone va ser el primer film islandès que competia a la Mostra de Venècia,
quelcom que té més mèrit encara si remarquem que es tracta de l’òpera prima de Guðmundur Arnar Guðmundsson, i quina òpera prima! El film retrata la relació
entre dos joves d’una comunitat rural del nord d’Islàndia i com aquesta canvia
quan un d’ells comença a sentir-se atret per l’altre. El paisatge agrest i
brutal de l’illa és el teló de fons d’aquesta història que comença en un estiu
plàcid en el que els joves no són més que nens innocents i que acaba al cor de
l’hivern, on després de moltes desventures els protagonistes s’adonaran que han
madurat i han posat el primer peu a la vida adulta.
LA PERLA EUROPEA: Toni Erdmann
Tot i que
oficialment no formava part de la programació del Festival de Venècia, Toni Erdmann es va poder veure en el
marc dels LUX Film Days, una iniciativa del Parlament Europeu que vol donar
visibilitat a tres pel·lícules de producció europea que posin sobre la taula
algun factor d’especial rellevància dins del context del nostre continent. Cal
recordar que aquesta pel·lícula de Maren Ade se’n va anar de Cannes incomprensiblement
amb les mans buides, quan era una de les grans favorites de la crítica. Amb un
guió, to i interpretacions úniques, Toni Erdmann és, de moment, la millor
pel·lícula que he vist aquest 2016.
LA PERLA DIVISIVA: Frantz
Com a
qualsevol festival, a Venècia també hi ha hagut films que han aixecat tota mena
de fílies i fòbies, quelcom que es va veure de manera molt directa en les
reaccions dels periodistes acreditats durant l’entrega de premis. Així, La región salvaje i The Bad Batch van ser alguns dels protagonistes d’aquest fenomen,
doncs hi va haver tant qui els va aplaudir com qui els va xiular. Personalment,
no he vist el film d’Amat Escalante, però puc dir que el d’Ana Lily Amirpour va
ser totalment decebedor després de la seva hipnotitzant òpera prima, A Girl That Walks Home Alone at Night.
Tot i així, la darrera perla que vull ressaltar en aquest article és Frantz, el darrer treball del
realitzador gal François Ozon. Sincerament, vaig ser dels pocs que van sortir a
defensar aquest drama romàntic esquitxat per la soledat, el rancor i els
remordiments propis de la postguerra. És una història de múltiples capes i si
bé molta gent es va quedar amb la primera, òbvia i previsible, només calia
rascar una mica més per trobar una altra manera de llegir la història, tan ambigua,
subtil i plena de matisos, al més pur estil Ozon. Imprescindible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada