'The Witch' (Robert Eggers, 2015) |
Ja fa
força temps que el cinema mainstream
s’interessa pel terror, probablement perquè és un gènere barat de produir i que
sol recuperar fàcilment la inversió a taquilla. El problema és que aquesta
estandardització no ha fet més que instaurar en el públic generalista una visió
extremadament limitada del que és el cinema de terror, reduint-lo o bé a les
pel·lícules de sang i fetge (gore) o
bé a aquells films l’única intensió dels quals és generar tensió i ensurts cada
cinc minuts (screamers).
És per
això que cada vegada costa més trobar films de terror genuïns, que es
desmarquin de tots els clixés i estereotips que s’han anat adjudicant a aquest
gènere que tradicionalment havia estat pioner i innovador, tant a nivell formal
com a nivell narratiu. Així doncs, encara es produeixen films de terror arriscats,
que segueixin la pauta de les pel·lícules de sèrie B americanes o el giallo italià, per posar només un parell
d’exemples? Afortunadament, la resposta és positiva. Aquest tipus de films no
ha desaparegut, senzillament has de saber on buscar.
Crec que
tenim molta sort de tenir un festival com el de Sitges a casa nostra, número u
al món del seu àmbit –el terror, la fantasia i la ciència ficció–, quelcom que
el converteix en el perfecte prescriptor per tot aquell que busqui quines són
les tendències internacionals més representatives dins del gènere.
Si fem un
cop d’ull a la programació del certamen dels darrers anys, veurem que hi ha un
festival en concret en el qual Sitges sembla que presti molta atenció: el
Festival de Sundance, el gran referent del cinema independent nord-americà. Another Earth (2011), Upstream Color (2013) o Jamie Marks is Dead (2014) són algunes
de les pel·lícules que van creuar l’Atlàntic i es van poder veure a Sitges.
Però el film que vull destacar de manera especial és The Witch (2015), pel·lícula guanyadora del premi al Millor
Director a Sundance 2015 que també va inaugurar el darrer Festival de Sitges.
Que un
film no català inauguri aquest certamen és quelcom força rar, doncs és quelcom
que només ha passat en un parell d’ocasions des de l’any 2002. Aleshores,
per què Sitges ha apostat tan fort per The
Witch? A part del premi que ja he esmentat abans, el film és l’òpera prima
del nord-americà Robert Eggers, per la qual cosa suposo que al festival català
li interessa iniciar una relació professional amb el director des del seu
primer llargmetratge per tal de poder gaudir dels seus pròxims treballs. Però
sobretot penso que l’aposta de Sitges rau en la voluntat de voler recolzar un
film totalment singular i fresc, però que a la vegada pot connectar amb un
públic més ampli. Una nova oportunitat per demostrar que la sang nova és capaç
d’oferir propostes sorprenents com aquesta.
Però què fa
tan especial The Witch? Probablement és
el subtext. Una sensació de fatalitat constant que no té un origen concret,
sinó que la vivim gràcies a l’excel·lent ambientació de la Nova Anglaterra del
segle XVII i els interessants personatges d’una família de colons
ultracristians. És un film que es cou a foc lent i, tot i que va in crescendo fins a un poderós clímax
final, el més interessant és com juga amb el dubte. El de l’espectador i el
dels personatges, ja que tots sabem que alguna cosa va malament, però no sabem
perquè ni com posar-hi punt i final. Senzillament atribuïm aquest mal
omnipresent a algun ens maligne que viu al bosc contigu a la casa dels
protagonistes.
És aquí
que aprofito per introduir la pel·lícula The
Village (2004), de M. Night Shyamalan, ja que també té el bosc com a
coprotagonista de la història (a més a més de ser el títol que va rebre la
versió espanyola). Més enllà d’aquest element, el film d’Eggers i el de
Shyamalan tenen molts més punts en comú. Els dos ens mostren el dia a dia d’una
comunitat amb diversos secrets i molt tancada de mires; ens parlen de la
desconfiança entre els membres d’una pròpia família; hi trobem una amenaça
externa situada (o això creiem) en un bosc i són dos exponents del cinema
independent nord-americà.
Personalment,
sóc gran admirador d’ambdós films, i si el de Shyamalan va ser tan polèmic i criticat
per molts va ser, en part, perquè crec que el públic generalista no estava
preparat per a una història tan mínima com era The Village. Ara han passat més de deu anys i sembla que el públic
que ha vist The Witch ja ha respost
d’una manera més positiva, si ve no tant com hauria de ser.
El gran
error de l’equip de The Village va
ser vendre el film amb un tràiler que denotava que era una pel·lícula de terror
a l’ús, quan no era pas així. Aquest engany els va passar factura, ja que un
gruix important dels seus espectadors van sentir-se estafats en no veure
satisfeta la seva promesa de valor. The
Witch ha après la lliçó i, si ve amb el tràiler tampoc acabem de saber quin
tipus de pel·lícula ens espera, tampoc ens genera unes expectatives falses.
El cas és
que, més enllà de l’èxit a les sales, serà el temps qui acabarà dient si el
film de Robert Eggers serà recordat com un dels grans exponents del cinema de
terror de la seva època. Segurament serà així, i si no, com a mínim podrà
respirar tranquil a l’haver encetat el viatge com a director amb una més que
brillant òpera prima.
'The Village' (M. Night Shyamalan, 2004) |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada