Els joves actors Ivo Pietzcker i Georg Arms. |
Sovint,
quan se’ns pregunta quina és la funció que ha d’acomplir el cinema ens trobem
amb dos tipus de respostes contraposades. Per a uns, el cinema és quelcom que
ens ha d’ajudar a evadir-nos de la realitat; per a d'altres, tot el contrari,
doncs defensen que el cinema hauria de fer que, precisament, ens capbusséssim
de ple en la realitat i, a partir d’aquí, guiar-nos per mostrar-nos les
costures més subtils d’aquest teixit en canvi permanent que s’anomena societat.
Així, si seguim aquesta dicotomia podríem dir sense equivocar-nos que Jack pertany, sense cap mena de dubte,
en aquesta darrera categoria.
El
realitzador alemany Edward Berger filma amb nervi i gust l’odissea del Jack que
dóna nom al film i el seu germà petit, Manuel, que hauran d’actuar i pensar com
a adults si volen sobreviure en un Berlin inhòspit després que la seva mare
desaparegui de la nit al dia sense deixar rastre. Però Jack no és un Ulisses,
doncs el seu problema no acaba de ser el tornar a casa, sinó el com mantenir la
moral alta a mesura que passa el temps i no sap res de la seva mare. Així,
l’única sortida que veu possible és la de posar totes les seves forces en l’esperança
de recuperar una llar i una família tan escapçades que gairebé semblen
impossibles de reconstruir.
Cal
destacar les potentíssimes interpretacions que Berger arranca dels dos joves
protagonistes, els debutants Ivo Pietzcker i Georg Arms, que retraten amb
convicció el procés de la pèrdua de la innocència, en part gràcies a una
fotografia que ens guia en tot moment i que es mimetitza amb la fragilitat i la
impotència que acompanyen a la jove parella en un crescendo desenfrenat. De fet, tots els elements cinematogràfics,
incloent-hi les interpretacions i una subtil banda sonora semblen fugir de la
bellesa i l’emotivitat que tant caracteritzen el cinema social a favor de la
cruesa de la realitat.
Jack és, doncs, una pel·lícula valenta que aconsegueix sense trucs efectistes
fer un retrat a l’hedonisme i la immaduresa que envolten a totes aquelles
persones que no estan preparades per assumir responsabilitats, i menys encara
quan aquestes responsabilitats arriben en forma de fills a una edat prematura.
Així, Berger no només vol treure’ns la bena dels ulls i fer-nos veure allò que
no ens és còmode, sinó que vol que els mantinguem ben oberts fins a l’incisiu i
encertat final que actua com a clímax d’aquest fosc viatge cap a una de les
parts més dures i míseres del temps que ens ha tocat viure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada