Com
dos col·legues que es retroben després de força temps, Ramon Miravitllas i
Albert Garrido xerren de manera distesa minuts abans de l’inici de la
conferència. Amb roba informal l’un i amb corbata i americana l’altre, queda
clar qui en serà el protagonista.
La
presentació que fa el professor Miravitllas del convidat és passional, tot
repassant els èxits de Garrido amb un cert to edulcorant. Però també en destaca
un dels punts menys amables: “Ens van acomiadar junts de la feina”, explica.
Però Garrido, fins ara assentint com un senyor gran que recorda velles
batalletes, trenca el seu silenci per corregir-lo: “A tu et van acomiadar
primer. Després vaig venir jo”. El professor Miravitllas rectifica ràpidament i
veient-ho com una bona ocasió per canviar de tema, aprofita per parlar d’un
dels llibres de Garrido, que no sap si qualificar com a guia o com a llibre
d’investigació. “Totes dues coses”, matisa Garrido. Ja és la segona vegada que
parla i la segona vegada que fa un comentari afilat. Miravitllas ho entén
ràpidament i es retira a primera fila, al costat dels alumnes, per deixar parlar,
ara sí, a Albert Garrido.
Com
si no hi hagués hagut prou introduccions, Garrido complementa el seu perfil,
mentre les busques del rellotge no paren de girar, menjant-se el temps d’una
conferència que no tindrà torn de preguntes. “Espero haver estat a l’alçada de
l’elogi del meu company Miravitllas”, diu en un atac de falsa modèstia. Garrido
es declara gran admirador de Babèlia i, com si volgués suscitar un sentiment de
desafecció entre els alumnes de periodisme de la sala, comenta que és professor
de la Universitat Pompeu Fabra. Després d’afegir alguna dada més explica que
“intentarà no ser avorrit”. Tota una declaració d’intencions.
“Com
sabeu, Estats Units neix com un sistema exemplar que intenta que tothom senti
que hi forma part”, indica, explicant l’expressió de “poble messiànic”, pròpia
del segle XIX. Potser per les cares llargues que posen els alumnes o potser per
donar a conèixer noves àrees del seu coneixement, ho contraposa amb un anunci
de Malboro dels anys ’70, on un americà s’enfronta sol contra un manat de
búfals. “Ell contra l’univers”, apunta. Aquesta idea deu ser molt important,
per a ell, ja que encara dóna dos exemples més: el de la pel·lícula Tiburón, de Steven Spielberg i el de Sólo Ante el Peligro, de Fred Zinnemann.
Mira el professor Miravitllas, que li torna un somriure afable, gest que
l’ajuda a continuar parlant.
Albert
Garrido vehicula la història d’Estats Units a les pel·lícules de Hollywood
Albert
Garrido vol que els alumnes tinguin ben clar que la història d’Amèrica es pot
dividir en cinc etapes, però sense ni tan sols preguntar-los quines creuen que
són, per trencar el seu discurs cada vegada més semblant a un monòleg, tira pel
dret, anunciant que la primera és la pròpia creació dels Estats Units, a la
costa de l’Atlàntic. “Com sabeu, va ser a l’estat de Maryland”, explica no fos
cas que els alumnes pensessin que no dominava la geografia americana. “La
segona etapa va ser la Guerra Civil, que funciona com una catarsi que vol unir
el poble”. Segurament dubtant que cap dels assistents tingués prou voluntat per
llegir-se un llibre sobre la lluita dels estats del nord i del sud, torna a
tirar del cinema per aquells que vulguin ampliar aquella informació. L’elegida
és la recent Lincoln, de nou del
cineasta Steven Spielberg. No deixa clar, però, si ha tornat a escollir una
pel·lícula del realitzador de Cincinnati per gust, o bé perquè s’ha estudiat la
seva filmografia abans de venir, ja que de pel·lícules sobre la Guerra de
Secessió en tenim a cabassos, i més últimament, amb El Mayordomo, Django
Desencadenado o 12 Anys d’Esclavitud.
En
tot cas, continua: “Després vindria el període de les dues guerres mundials,
que consoliden els Estats Units com a potència mundial”. Tots estàvem esperant
que parlés de Salvar al Soldado
Ryan o El Imperio del Sol, a més totes dues de Steven Spielberg, però,
sorprenentment, no menciona cap pel·lícula. “Quart punt”, continua Garrido, “la
pèrdua d’innocència”. Segons el conferenciant, la Guerra del Vietnam, el cas
Watergate i l’assassinat de Kennedy van fer que Estats Units s’hagués d’enfrontar
a situacions amb les quals mai s’havia trobat. “Recordem que qui votava a
Kennedy és qui ara vota a Obama”, indica, i afegeix que JFK és, en certa manera,
com un personatge de Woody Allen, però no especifica si es tracta del Juan
Antonio de Vicky Cristina Barcelona o
del Chris Wilton de Match Point.
“Com
sabeu, el cinquè punt és el sentiment de fragilitat”. Ja és l’enèsima vegada
que utilitza la crossa “com sabeu”, especialment molesta si es té en compte que
va molt més carregada d’arrogància que no pas un “és a dir”, un “o sigui” o un
“vull dir”. Però aquesta vegada sí que se sabia que el darrer punt culminant de
la història nord-americana havia de ser l’atemptat a les torres bessones, en
paraules de Garrido “un cop dur al nucli del sistema amb un enemic desconegut
que és a tot arreu i no és a enlloc”. En certa manera, com aquesta xerrada: plena
de contingut, per una banda, però tan dispers que costa d’assimilar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada