El món
del cinema és un món ben complex, amb nombrosos antagonismes i dissidències
internes. Potser una de les picabaralles més evident és la que es disputen la
indústria de Hollywood, molt tecnòfila i explotadora de les noves tecnologies i
el Grup Dogma 95, molt més purità i tecnòfob. No cal posicionar-se a favor de
cap bàndol per afirmar que la tecnologia avança de manera natural i amb una
lògica pròpia. En el món del cinema això és ben evident ja que no només han
estat els aparells i les càmeres els que han millorat amb el pas del temps,
sinó també les maneres d’encarar la preproducció, el rodatge i la
postproducció. També s’ha vist afectada la distribució, els mètodes de
conservació i restauració de les pel·lícules i, fins i tot, la manera de narrar
la història i escriure el guió ha canviat ben ràpidament. I malgrat haver viscut
de manera simultània tots aquests canvis, Hollywood i el Grup Dogma 95 han
encarat l’evolució de les noves tecnologies d’una manera oposada.
La
indústria de Hollywood ha aprofitat les noves tecnologies per crear un nou
cinema cada vegada més espectacular i ple d’efectes especials que té més amb
comú amb la televisió i la publicitat que no pas amb el novè art. I l’única
manera que té per aconseguir aquestes vicissituds són els pressupostos
milionaris de les majors, que contribueixen a la constitució d’un
producte cinematogràfic que permet que l’espectador se submergeixi en una
espiral de sensacions cada vegada més al·lucinants i autèntiques.
Per
altra banda, una altra aposta de la indústria de Hollywood és l’animació, un gènere
que va creixent amb el pas dels any. I les pel·lícules amb aquest format
precisament serveixen per atreure a les sales el públic més jove ja que les
contínues millores en la tècnica permeten la creació de films cada vegada més
detallistes i més precisos en el traspàs de les emocions humanes a figures
inanimades que són un al·licient important per als més joves de la família.
El
Grup Dogma 95, en canvi, encara les transformacions tecnològiques d’una manera molt
diferent. Els seus impulsors, Lars Von Trier i Thomas Vintenberg, demanaven un
cinema més auster quan van firmar “El vot de castedat”, nom que li van atorgar
a les bases del seu pensament. Aquest manifest parlava de naturalitzar el
procés cinematogràfic oferint només pel·lícules de 35mm en color, sense cap
mena d’efectes especials ni flashbacks temporals, i que estiguessin
rodades en la seva totalitat en espais exteriors, sense la necessitat de platós
o estudis. Aquests films, a més a més, no podien ser de gènere i el nom del
director no podia aparèixer als crèdits. El resultat eren pel·lícules molt més
profundes i dramàtiques, en certa manera, on la interpretació dels actors i la seva
quotidianitat eren els elements més importants a tenir en compte. A més a més, la
característica estructura de happy-end s’havia acabat.
El
problema de tot plegat és que el públic no està gaire avesat al cinema del
tipus Dogma 95 i allò que ells consideren normal, pels espectadors és més
antinatural que les convencionals pel·lícules de Hollywood, els cànons de les
quals ja han assimilat. Per tant, i com gairebé tota proposta avantguardista,
el Dogma 95 pot acabar dissolent-se per falta de seguidors, per una banda, i
per l’altra, pel fet que alguns dels seus membres no són conseqüents amb les
bases firmades, que acaben esdevenint, sobretot, una provocació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada