divendres, 19 de febrer de 2016

Irlanda es “cola” als Oscars amb 'Room' i 'Brooklyn'

Opinió 


Si repassem la història recent dels premis Oscar de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències dels Estats Units descobrirem que en els darrers anys la categoria de Millor Pel·lícula és més un amalgama de films de tipus ben diferents que no pas un conjunt homogeni com havia estat anys enrere. Actualment, hi trobem des de grans produccions de directors consagrats a petits llargmetratges independents, com les recents ‘An education’, ‘Beasts of the Southern Wild’, ‘Dallas Buyers Club’, ‘Winter’s Bone’ o ‘Whiplash’.
Com era d’esperar, doncs, aquest any no ha estat pas diferent, ja que hi ha hagut dos films amb pressupostos no superiors als 10 milions d’euros que han aconseguit arribar al cim dels premis més famosos de la indústria del cinema. Estic parlant, és clar, de ‘Brooklyn’, de John Crowley, i ‘Room’, de Lenny Abrahamson, dues pel·lícules irlandeses que s’estrenen a casa nostra el proper divendres dia 26 de febrer. Ara bé, si deixem de banda els seus pressupostos modestos, la seva nacionalitat i que estan protagonitzades per dones, no tenen gaire més elements en comú.

‘Brooklyn’ ens explica el viatge que realitza una jove irlandesa que deixa el seu país pels Estats Units amb la idea d’aconseguir unes millors perspectives econòmiques i laborals. La història del viatge que et canvia vitalment és quelcom que ja hem vist moltes vegades, però aquí el trobem barrejat amb el drama familiar i amb un triangle amorós que forçarà a la protagonista, una excel·lent Saoirse Ronan, a prendre tot un seguit de decisions complicades. La familiaritat de l’espectador amb aquest tipus guió i l’aposta per explicar la història d’una manera naïf, propera al conte de fades, amb la majoria de personatges secundaris totalment caricaturitzats, no fa més que ocasionar-nos una fredor que tan sols queda atenuada per l’excel·lent interpretació de Ronan i la seva gran química amb el també jove Emory Cohen, en el paper del seu interès romàntic als Estats Units.

'Brooklyn' (John Crowley, 2015)

Per altra banda, ‘Room’ fa una aposta molt més valenta i rebutja des del principi tota mena d’artificis per quedar-se amb allò que és essencial per al seu relat: la connexió entre una mare i un fill que porten vivint deu anys en captiveri i la seva relació amb l’habitació que ha acabat constituint el seu món quotidià. Brie Larson despunta, i el jove Jacob Tremblay, de només nou anys, és tot un descobriment. Molt més rodona i fresca que ‘Brooklyn’, ‘Room’, combina en dosis precises l’humor, el drama i el suspens, en un excel·lent exercici de direcció d’Abrahamson que també li ha valgut una nominació  als Oscars.

Dit això, és possible que ‘Room’ o ‘Brooklyn’ s’emportin la cobejada estatueta? La resposta és un contundent “no”. I ho dic perquè cap de les dues pel·lícules està sonant com a favorita en aquests dies previs a la gala, a més a més de competir amb rivals molt més sòlides en termes industrials com són ‘Spotlight’ o ‘The Revenant’. Si ja és difícil que films independents s’enduguin el màxim guardó de la nit, cal dir que, de moment, Irlanda mai ho aconseguit, tot i haver tingut com a candidates pel·lícules tan recordades avui com ‘In the Name of the Father’ o ‘My Left Foot’. Així doncs, no podem fer més que esperar a la matinada que donarà la benvinguda al mes de març per saber si hem encertat o no.

'Room' (Lenny Abrahamson, 2015)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada