Zama (2017), de Lucrecia Martel |
Han passat deu anys
des que Lucrecia Martel va estrenar la seva anterior pel·lícula, La mujer sin cabeza (2008). És per això
que la recent estrena del seu nou treball, Zama,
ha acaparat tots els focus, tot i que la cineasta argentina ha volgut treure
ferro a la situació: “No hi ha ningú que esperi les meves pel·lícules, per sort
per a tothom. I tampoc crec que Zama
sigui el meu retorn, perquè mai me n’he anat. Tot aquest temps he estat fent el
que faig sempre: tractar d’entendre el món, la nostra atzarosa, minúscula i
poderosa existència, intentant estimar i que m’estimin, com fa tothom. Les
idees que funden el desig de fer una pel·lícula, és a dir, de fer públic un
procés íntim, a vegades necessiten temps. No és més que això”.
Zama és una
pel·lícula sensorial; una pel·lícula més concebuda a partir del so que de la
imatge, tot i que, com és habitual en el cinema de Martel, els enquadraments
fixes i la seva particular manera de composar fan que la fotografia també
brilli amb força. Es podrien dir moltes coses de Zama, però en aquest article em vull centrar en el viatge que fa el
seu protagonista, Don Diego de Zama. Ell és un oficial espanyol que espera contínuament
el seu trasllat, però aquest no arriba mai. Aquesta actitud plena d’esperança fa
que no vulgui establir lligams amb la gent de la seva colònia, amb qui mai ha
intentat entroncar amistat perquè imagina que està a punt d’anar-se’n. El que
desconeix, però, és que tots aquells de qui depèn per tornar s’han oblidat
d’ell. Finalment, despullat de la seva identitat, Don Diego de Zama s’embarca
en una aventura impossible que el durà a l’autodestrucció.
És habitual que les
pel·lícules que tracten sobre el colonialisme estableixin connexions amb
l’existencialisme, ja que molts dels seus personatges arriben sols a indrets
inhòspits que els hi fan perdre el cap i acaben engolint-los. L’exemple clàssic
és Aguirre der Zorn Gottes (Herzog,
1972), on un Klaus Kinski completament alienat acaba perdent tot el seu seguici
i la seva humanitat al llarg del seu viatge al cor de l’Amazones, tot i que
també podríem incloure en aquest grup Apocalypto
(Gibson, 2006) que, malgrat el seu caire més lúdic i superficial que el film
alemany, també mostra la lluita d’un individu contra al món.
Amb tot, no totes les “aventures”
colonials tenen una voluntat tan profunda i nihilista. Sovint es fonamenten en
la tensió entre la guerra que porten els invasors i la pau intrínseca dels
indígenes, que finalment també acaba abraçant un dels colons, sovint el
protagonista. Això passa a 1492: Conquest
of Paradise (Scott, 1992), The Road
to El Dorado (VVAA, 2000), The
Mission (Joffé, 1986), Pocahontas (VVAA, 1995) i una de les versions no animades
que es basen en la mateixa història: The
New World (Malick, 2005). De fet, fins i tot podríem incloure
Avatar (Cameron, 2009), ja que, tot i
proposar-nos una història futurista, el fil conductor i el conflicte són
exactament els mateixos.
Evidentment, el
colonialisme va ser un fenomen que no es va limitar al continent americà. Si
mirem a Àsia, per exemple, veurem que el cinema va establir dos grans focus
d’interès. El primer i més important és l’Índia. Ja a meitats del segle XX, el
director Jean Renoir va rodar l’aclamada Le
fleuve (1951), que mostrava amb gran elegància una història d’amor
interracial. Però no va ser fins a la dècada dels 80s que Hollywood va apostar
per dedicar a l’Índia dues grans superproduccions que es van endur multitud de nominacions
i premis als Oscars: Gandhi
(Attenborough, 1982) i A Passage to India
(Lean, 1984). S’ha de dir que el colonialisme indi no només ha estat tractat
per cinematografies estrangeres. En aquesta mateixa època, un dels més grans
directors indis, Sayajit Ray, va rodar Shatranj
ke khilari (1977), que explica la història d’una partida d’escacs entre dos
homes de classe alta que es produeix paral·lelament als primers alçaments de la
societat civil contra l’Imperi Britànic. L’altre gran títol genuïnament indi
arriba al canvi de mil·lenni. Parlo de Lagaan
(Gowariker, 2001), també coneguda com Once
Upon a Time in India, que utilitza un element extern –en aquest cas una
partida de criquet– per mostrar els tumultuosos anys de mitjans de segle XIX.
Aguirre der Zorn Gottes (1972), de Werner Herzog |
I si creuem el
continent asiàtic arribem a l’altre escenari que va emparar a una bona fornada
de pel·lícules colonials: el Vietnam. Si Coppola, Malick, Stone o Cimino van
decidir parlar directament de la guerra que va tenir lloc entre els anys 50s i
70s, hi va haver dos cineastes que van rodar films del que va passar just
abans. Parlo de Jean-Jacques Annaud amb L’amant
(1992) i Régis Wargnier amb Indochine
(1992). A part d’aquests dos títols, també podem esmentar 55 Days at Peking (Ray, 1963), que tracta sobre el setge
dels bòxers xinesos a diverses ambaixades estrangeres a la capital de la Xina,
o fins i tot 1898: Los últimos de
filipines (Calvo, 2016), un dels dos títols espanyols recents que
s’enfronten al seu propi passat com a país imperialista.
L’altra pel·lícula de
casa nostra que ho fa és Palmeras
en la nieve (González Molina, 2015), un film que ens porta al
darrer continent que ha estat carn de pel·lícules sobre el colonialisme:
l’Àfrica. Com passava amb el continent americà, aquí podem trobar dues
tendències temàtiques: la primera és la que correspon a aquelles cintes que
prioritzen la vessant política i bèl·lica del colonialisme, on l’ocupació en si
és la principal font del conflicte. Aquí trobem exemples tan recents com Loin des homes (Oelhoffen, 2014) o tan
antics com Four Feathers (Korda,
1939). Amb tot, els dos principals títols daten dels anys 60s. Són Zulu (Endfield, 1964) i, molt especialment, La battaglia di Algeri (Pontecorvo,
1966), que explica la lluita del Front d’Alliberament Nacional d’Algèria, al
capdavant del qual hi havia l’activista Ali La Pointe.
El segon grup de
pel·lícules que s’emmarquen dins del continent africà se centren més aviat en
les desigualtats i diferències racials entre els colons i els habitants nadius.
I aquí entra el nom d’una cineasta de referència en el cinema sobre el
colonialisme, especialment per la vessant autobiogràfica de les seves ficcions:
Claire Denis. Pels qui no la coneguin es tracta d’una cineasta que va viure la
seva infantesa a diverses colònies franceses a l’Àfrica. D’aquí que la seva
òpera prima, Chocolat (1988), se
centrés en com algú de raça blanca que creix sense més punts de referència que
la pròpia realitat del país –una realitat opressora i suprematista dels blancs vers
els negres– veu amb la distància del temps com tot allò que havia tolerat i
considerat normal era absolutament condemnable. Per altra banda, Denis va
insistir amb el tema colonial en un film molt més proper als nostres dies, White Material (2009), on una Isabelle
Huppert havia de defensar la seva parcel·la de terra amb dents i ungles si no
la volia perdre com a conseqüència d’una incipient guerra civil.
Finalment, no podem
acabar sense esmentar dos grans documentals que no només entronquen amb el tema
del colonialisme, sinó que també són dos dels més grans exponents del subgènere
del documental etnogràfic. El primer és Les
statues meurent aussi (Marker, Resnais, 1953), una peça polèmica que indaga
en les diferències comercials entre l’art occidental i l’art africà, que va ser
totalment menystingut durant el colonialisme francès. El segon és Les maitres fous (Rouch, 1955), que
explora el místic i incomprès món dels rituals africans durant la mateixa
època.
Tot això ens fa veure
que el colonialisme ha estat un tema que intermitentment ha anat omplint les
pantalles de cinema i que, si ve s’ha tractat des d’un sentit geogràficament
ampli, sí que és veritat que l’han dut a terme, en la seva gran majoria,
cineastes dels països colonitzadors. I tot i que gairebé tots ho facin des
d’una vessant crítica, no serà fins que es giri la truita i donem veu a les
cinematografies d’aquests països reprimits que no podrem copsar la magnitud del
que va significar l’imperialisme i els seus efectes devastadors a les colònies.
Chocolat (1988), de Claire Denis |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada